Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kostnader för att starta företag

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-11-11, 13:01 #11
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Kekke Visa inlägg
Du kanske kan ge lite tips på kostnader kring att starta ett företag för en ung kille i 20års åldern?

Jag har funderat på det länge, och läst runt lite men inte fått något konkret svar på hur mycket det kommer kosta mig (arbetslös så AB är långt borta).

Mvh
När man är yngre har man oftast lägre fasta kostnader, mindre ansvar och mer tid på händerna så det är en bra tid att starta företag! Kostnaderna är som sagt inte så höga, speciellt för en EF.
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-11, 13:17 #12
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
Att starta under studietid kan ofta vara fördelaktigt eftersom du då kan låna pengar nästan gratis samt få vissa bidrag.

Jag skulle säga att startkostnaderna i form av kapital är försumbara i Sverige.
Däremot så kan du behöva läsa in dig på hur saker fungerar. Du kan ju gå till biblioteket och låna någon bok i ämnet.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-11, 14:53 #13
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Björn Visa inlägg
Bidrag eller akassa? Akasseförsäkringen kollar på att personen är tillgänglig 100% av tiden. Detta görs med kotrollinstrumentet arbetsförmedlingen. Jobbar man så är man inte tillgänglig. Det är där skon klämmer. Då kan det bli återbetalning samt problem med framtida akassa. De skattemässiga delarna med företagande har inget med akassan att göra.

Om man nu har akassa dvs. Bidrag har jag mindre koll på. Men sådant går på inkomst mer säkerligen.
Jag syftade på bidrag, har inte stenkoll heller men jag tror man borde vara berättigad till det i så fall, förutsatt att man inte bor hemma fortfarande förstås.

Att starta eget inom vår bransch behöver som sagt var inte kosta något alls men sen beror det förstås lite på vad man hade tänkt dra igång.
Oläst 2012-11-11, 22:49 #14
FredrikGust FredrikGust är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2012
FredrikGust FredrikGust är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2012
verksamt.se är ett bra ställe att börja på. Det finns ett verktyg för att skapa en affärsplan där man får en chans att svara på en hel massa frågor kring vad man tänker sig göra i sin verksamhet, hur konkurrensen ser ut, hur man ska nå marknaden och inte minst en budget för hur det hela ska gå ihop på slutet.

Som så många gånger är det inte affärsplanen i sig som är målet, utan arbetet med att ta fram den och att man får fundera igenom sitt upplägg från många olika vinklar.
FredrikGust är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017