Citat:
Ursprungligen postat av gregoff
Inte så jätterelevant kanske, men min uppfattning av avvisningsfrekvens är att det inte har att göra med hur många besökare man har som återkommer till siten. Min uppfattning är att dom som ökar avvisningsfrekvensen är dom som inte gör något klick på sidan alls.
Dvs dom som surfar till sidan på ospecificerat sätt (google, inlänk osv) men när man väl är på sidan så antingen stänger man webbläsaren eller klickar på tillbaka-knappen innan något klick på någon länk på siten internt har skett.
|
Jag har uppfattat avvisningar var ade tillfällen när besökaren kommer till en sida och lämnar webblatsen utan att vare sig klicka på någon ytterligare intren sida elelr annons, dvs besökaren tycker sidan var helt fel alternativt gav den information som besökaren sökte direkt utan att besökaren behöver klicka sig vidare.
Jag misstänker att Google använder den informationen för att bedöma kvaliteten på SERPen och det kommer därför i längden att påverka vilka sidor som presenteras hägst upp i SERPen.
Google tar ju även hänsyn till om man som besökare på Google klickar på en länk längre ner i listan än den första. Så man anpassar vilken sortering det blir.
Väljer man att klicka på den översta länken och sedan klickar sig vidare på webbplatsen så visar det att Google har värderat sidorna rätt och det ger pluspoäng för algoritmen och de vikter man använt.