FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Vart har du monterat (mount) NTFS (/etc/fstab). http://www.tuxfiles.org/linuxhelp/fstab.html Kan du posta den här? Jag _tror_ att du glömt att "berättat" från mounten att skicka med index nodes, därför mappar det konstigt. Ber även om ursäkt för mina hemska uttryck, har bara jobbat med Windows i skarpt läge så kan ej vanliga uttryck för resterande OS, hoppas du förstår vad jag menar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Hmm ok min fstab ser ut såhär: (tror den kommer formateras konstigt här i forumet, den ser dock alla redan konstigt formaterad ut när man öppnar den i Gedit)
Kod:
# /etc/fstab: static file system information. # # Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a # device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices # that works even if disks are added and removed. See fstab(5). # # <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass> proc /proc proc nodev,noexec,nosuid 0 0 # / was on /dev/sda1 during installation UUID=fe34a61d-8bc7-461f-8a46-eb8bae336335 / ext4 errors=remount-ro 0 1 # swap was on /dev/sda5 during installation UUID=ebe64e3f-b23b-42b6-98f8-295e24cb62b4 none swap sw 0 0 /dev/fd0 /media/floppy0 auto rw,user,noauto,exec,utf8 0 0 Ursäkta, kanske skulle berättat detta långt tidigare, själva VM:en är installerad på en extern hårddisk, anledningen är att den VM:en är tänkt att användas som en Dev server för lite olika webbprojekt, då jag flänger runt på massa olika platser och olika datorer vill jag kunna bära med på en VM istället för att installera Nginx, Mysql, PHP, APC, fastcgi osv osv på varenda dator jag råkar använda ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Testa detta:
Kod:
# /etc/fstab: static file system information. # # Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a # device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices # that works even if disks are added and removed. See fstab(5). # # <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass> proc /proc proc nodev,noexec,nosuid 0 0 # / was on /dev/sda1 during installation UUID=fe34a61d-8bc7-461f-8a46-eb8bae336335 / ext4 errors=remount-ro 0 1 # swap was on /dev/sda5 during installation UUID=ebe64e3f-b23b-42b6-98f8-295e24cb62b4 none swap sw 0 0 /dev/fd0 /media/floppy0 auto rw,user,noauto,exec,utf8,noserverino 0 0 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Ok skall testa det, tackar.
Kräver en ändring i fstab att jag restartar Samba eller reconnectar till min share? Håller på och slänger över en massa filer och krams till VM installationen så isåfall kanske jag inte skall ändra i fstab förräns allt har överförts klart? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Om den kodsnutten jag postade inte fungerar får vi leta vidare, nästan säker på att det har med index node (inode) att göra. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Testat? Fungerade det?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Medlem
|
Nae inte än, har testat en massa Nginx konfigurationer fram och tillbaka och nu fungerar det hyffsat, har nu världens instabilaste config fil, typ var 5:e Nginx restart så fungerar allt perfekt, mycket märkligt betéende.
Skall fixa fstab uppdateringen sen om jag inte hittar en stabil konfig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Ändringen i fstab hjäpte tyvärr inte. Det är något skumt med min Nginx version, jag måste ändra server_name varenda gång jag ändrar i min config fil annars får jag felmeddelandet: nginx: [warn] conflicting server name "forum" on 0.0.0.0:51010, ignored ibland uppdateras inte config filen alls när jag restartar Nginx, vet inte vad som händer, jag har varken dubletter av config filen eller dubbla server värden. Jag har dessutom tagit bort alla vhosts filer i sites-enabled i nginx mappen men ändå fungerar sidorna som nu är borttagna, även efter jag restartat Nginx, så hmm, på något vis sparas eller cachas vhost filerna någonstans. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|