Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vilket shopsystem är bäst?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-10-16, 23:10 #1
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2009
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Standard Vilket shopsystem är bäst?

Antar att detta är en vanlig fråga men jag har några speciella önskemål och därför startar jag en egen tråd. Söker en plattform för att skapa en e-butik. Har kollat på alternativ som Magneto och Prestashop men vet inte hur bra de egentligen är och tar tacksamt emot hjälp och råd av er mer erfarna e-butiksägare.

Systemet ska vara gratis.

Jag skulle vilja ha ett snabbt system som har korta laddningstider. Självklart beror det mycket på hur snabb server sidan ligger på men vi vet ju alla att en del script har en tendens att vara mycket snabbare än andra, om det är på grund av bättre optimerad kod eller något annat har jag ingen aning om däremot.

Ju simplare desto bättre och det får gärna finnas färdiga mallar till systemet, eftersom sidan i sig kommer vara ganska unik och inte kommer ha så många konkurrenter så finns inget behov av en 100% unik design.

Med simpelt menar jag dock inte att funktioner inte att funktioner inte är uppskattade - tvärtom! Trevliga och smarta funktioner som underlättar navigeringen på hemsidan eller att administrera e-butiken för mig, som enkel överskådning av ordrar och så vidare är mycket uppskattas.

Funktionerna - i alla fall de viktigaste - får inte ta skada av att systemet föredras vara "simpelt" utan slopa simpelt om det är nödvändigt.

Integration med Paypal vore en riktigt smidig funktion som jag garanterat skulle använda mig av. Detta kommer vara min första e-butik och jag har därför inte ett behov av något annat betalningssystem i början, men fler betalningsalternativ är alltid ett plus såklart.

Bra översyn av lagda ordrar är ett riktigt stort plus! Det verkar variera väldigt mycket mellan de olika systemen så det vore bra att höra era synpunkter, ni har säkert testat en hel del!

Svensk översättning är ett riktigt stort plus och nästan ett måste! Sidan kommer vända sig till Svenskar och därför är Svenska nödvändigt. Många stora plattformar har säkert redan en översättning redo.

Tacksam för hjälp!
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-16, 23:58 #2
FredrikGust FredrikGust är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2012
Nykomling

Det låter som om du borde titta på Opencart som matchar flera av dina önskemål. Det går med rätt enkla medel att få en butik med Opencart att rulla på som en oljad blixt. Det är relativt enkelt att ordna med mallar etc. Översättning finns och är rätt hygglig.

Prestashop och Magento är rätt tunga att köra och kräver en del av det webbhotell de ligger på även om dessa har fler moduler att plugga in.

Det finns också ett antal tillägg ovanpå Wordpress som exempelvis Woo Commerce, men då blir sidan rätt tung ändå eftersom det finns en Wordpress med i bilden.

Betalningar via Paypal och smidig hantering av order finns nog i de flesta verktygen idag.

Något att överväga är att man även till opensourceverktygen kan få räkna med att köpa en del kommersiella moduler för att snabbare komma upp på banan med sin lösning som t.ex. en bättre snabbkassa. Det kan man givetvis koda ihop själv, men de tillägg som finns för både Prestashop, Magento och Opencart kan vara riktigt prisvärda.

Testa och utvärdera! Jämför gärna med de hyrlösningar som finns - ska man starta upp och inte behöver kunna modifiera och bygga hur som helst, så kan man få väldigt mycket för pengarna genom att hyra butikslösning. Tekniken bakom e-handeln är ändå bara en liten del av att e-handla. Fokus är att vara en duktig affärsman/affärskvinna som kan sälja.
FredrikGust är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-17, 00:14 #3
Dakotas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av FredrikGust Visa inlägg
Det låter som om du borde titta på Opencart som matchar flera av dina önskemål. Det går med rätt enkla medel att få en butik med Opencart att rulla på som en oljad blixt. Det är relativt enkelt att ordna med mallar etc. Översättning finns och är rätt hygglig.

Prestashop och Magento är rätt tunga att köra och kräver en del av det webbhotell de ligger på även om dessa har fler moduler att plugga in.

Det finns också ett antal tillägg ovanpå Wordpress som exempelvis Woo Commerce, men då blir sidan rätt tung ändå eftersom det finns en Wordpress med i bilden.

Betalningar via Paypal och smidig hantering av order finns nog i de flesta verktygen idag.

Något att överväga är att man även till opensourceverktygen kan få räkna med att köpa en del kommersiella moduler för att snabbare komma upp på banan med sin lösning som t.ex. en bättre snabbkassa. Det kan man givetvis koda ihop själv, men de tillägg som finns för både Prestashop, Magento och Opencart kan vara riktigt prisvärda.

Testa och utvärdera! Jämför gärna med de hyrlösningar som finns - ska man starta upp och inte behöver kunna modifiera och bygga hur som helst, så kan man få väldigt mycket för pengarna genom att hyra butikslösning. Tekniken bakom e-handeln är ändå bara en liten del av att e-handla. Fokus är att vara en duktig affärsman/affärskvinna som kan sälja.
Tack för svaret! Demot till Magneto var riktigt segt, och det verkar överlag vara väldigt segladdat. Opencart verkar trevligt men det verkar som att det kostar? Begränsning på 200 kunder med deras gratisversion tror jag.

Tictail.se har jag testat nu och det verkar riktigt fint, gillar lösningen med att inte ha det på egen server dock känns det lite failat att en sida skapad av Svenskar inte ens erbjuder en Svensk översättning av sidan =/
Oläst 2012-10-17, 00:35 #4
Dakotas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Måste ha kollat på nåt annat med liknande namn, tar tillbaka det jag sa om att det kostar..
Oläst 2012-10-17, 10:22 #5
weetabixs avatar
weetabix weetabix är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
weetabix weetabix är inte uppkopplad
Flitig postare
weetabixs avatar

Reg.datum: Dec 2004
Min röst ligger på prestashop, dom har ett aktivt community och så himla krävande av servern är det väl ändå inte? Jag tycker iaf att det rullar på snabbt.

Magento däremot kräver en väloptimerad server för att funka bra.
weetabix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-17, 21:58 #6
Dakotas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Kör prestashop nu och den Svenska översättningen verkar vara översatt i Google translate Dessutom är det fortfarande på Engelska vid många delar.

Men annars så verkar det riktigt bra, krävs en hel del ändringar men det verkar som plattformen är riktigt smidig att arbeta med.
Oläst 2012-10-18, 00:30 #7
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av Dakota Visa inlägg
Kör prestashop nu och den Svenska översättningen verkar vara översatt i Google translate Dessutom är det fortfarande på Engelska vid många delar.

Men annars så verkar det riktigt bra, krävs en hel del ändringar men det verkar som plattformen är riktigt smidig att arbeta med.
Prestashop är ett riktigt bra system. Kräver lite mer krut av webbhotellet, men kör man på någon av dem som det brukar tipsas om här så verkar de flesta kunna köra den med bra fart.

Översättningen är intressant. Det finns dem på forumet för prestashop gjort egna översättningar som man kan ladda ner och använda.

Relativt enkelt att fixa med teman och ett väldigt bra stöd för att jobba med modifieringar och tilläggsmoduler.
Oläst 2012-10-18, 20:41 #8
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2006
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar

Reg.datum: Mar 2006
Jag kan rekommendera magento. tänk dock på vart du hostar det, det går inte att köra på ett vanligt webbhotell utan kräver lite anpassningar för att det skall flyta på bra.

prestashop säger dem skall vara bra, har inte provat det.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-18, 21:38 #9
Mewkaka Mewkaka är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2012
Mewkaka Mewkaka är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2012
Är magento Go's $125/månad lösning bra? De har en månad free trail...
Mewkaka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-18, 22:40 #10
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av Mewkaka Visa inlägg
Är magento Go's $125/månad lösning bra? De har en månad free trail...
Jag testade Magento Go med gratisversionen och hade rätt många diskussioner med supporten kring prestandan. Fick tyvärr inga bra svar utan konstaterade att det inte går att köra en vettig setup med de minsta abonnemangen. Så snart man går upp i storlek finns det bra svenska alternativ som har specialkompetens på hur man driftar Magento till ungefär samma pengar.

Har ingen erfarenhet av de större planerna på Magento Go då jag testade gratisplanen och här var det lika segt som att köra på ett standard webbhotell.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017