FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Återkommer med lite info. Senast redigerad av Lancelot den 2012-09-24 klockan 22:43 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Administratör
|
Det är ett rätt vanligt upplägg bland nya bostadsköpare.
Du tar ett bottenlån: 85% av köpeskillingen. Sedan tar du ett topplån (term som inte används, se Blancolån). Ett lån utan säkerhet på upp till 15% av köpeskillingen för att täcka kontantinsatsen. Sedan vill jag tro att alla vuxna människor med fast anställning bör ha minst 100000 undansparat, så det är inte alltid du behöver ta ett Blancolån på hela kontantinsatsen.
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() Om jag köper en lägenhet för 2 000 000, och tar två lån för att täcka hela summan. Någon som vet var min månadsavgift kommer hamna då ? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Källa Bolåneräntor: http://www.finansportalen.se/borantor.htm
Om du lånar till allt så blir det ungefär så här: Bottenlån 1,7 MSEK (ränta 3,38%): Månadskostnad: 4788 SEK. Blancolån 0,3 MSEK (ränta 5%): Månadskostnad: 1250 SEK Total lånekostnad: 6038 SEK/Mån Avgift till bostadsrättsföreningen: 3500 SEK/Mån Avgift för EL/GAS/Vatten: 500 SEK/Mån Total månadskostnad: 10 038 SEK/Mån Sen tillkommer amortering men det är ingen kostnad utan ett sparande men det blir ju ett utlägg på 3542 SEK/månad om du amorterar av bottenlånet på 40 år. Blancolånet kommer att vara en amortering på kanske 12 år och då blir det 2083 SEK/månad. Så första 12 åren får du räkna med ett utlägg varje månad på 15663 per månad. Du får dock skattejämkning för upp till 100 000 kr i betald ränta per år, så det kan lindra utläggen med 1750-2500 SEK/månad. Då blir ditt månadsutlägg de första 12 åren 13163-13913 SEK/mån. Från och med år 13 droppar ditt månadsutlägg med ca 1250+2083 dvs 3333 SEK/månad, eftersom blancolånet då är slutbetalt. Om du har bra ekonomi så är det klokt att amortera mer än planen så droppar dina kostnader snabbare. Jag har INTE tagit hänsyn till uppläggningskostnader m.m. utan detta är endast ett räkneexempel. Beräkningarna är dessutom på en ganska grov nivå. På kort sikt så får du mer utlägg än hyresrätt, men om man ser det på mer än 5 års sikt så kommer det bli billigare att bo i bostadsrätt än hyresrätt. Sen har du hela tiden värdeökningen på bostadsrätten som på 15 års sikt kan 3 faldiga värdet till 6 Mkr beroende på hur prisläget är då. Senast redigerad av Conny Westh den 2012-09-25 klockan 06:44 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Sedan får man inte glömma även ha extra pengar för renovering eller något akut måste fixas.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Just nu så vill jag inte ge mig in i ett sådant stort lån. Kanske om 6-12 månader. Tills dess försöker jag leta upp en lägenhet privat för 8500kr där företaget betalar för ytan som används. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|