Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

placera pengar, minimera vinst i AB

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-09-17, 13:47 #1
Gimbo Gimbo är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Medlem

Standard placera pengar, minimera vinst i AB

Hej,

säg jag efter alla kostnader kommer att ha 1M kvar i bolaget som är ett AB, har läst lite om periodiseringsfonder och att man kan lägga undan 25% av dessa pengar för att föra tillbaks de efter 5år, innebär det att jag kan plocka bort 250k från 1M och investera eller bara behålla på kontot för att investera år2 då jag lagt undan ytterligare 25%? därefter så betalas det bolagsskatt på 750k ist för 1M. Har jag förstått detta rätt?

Är det fler saker man kan göra för att få ner vinsten på bolaget om man har planer på att investera år2 eller år3? Har hört vissa som placerar pengar i värdepapper och gamblar i aktier är detta att rekommendera?

Min avsikt är alltså att investera pengarna ist för att skatta och plocka ut de, räcker med allt jag pyntar i skatt och arbetsgivaravgift känns det som (naturligtvis kommer man inte undan skatten då man investerar, vet att skatt kmr att betalas för eller senare, men vill bygga ett större pengaflöd ist för att skatta bort allt). Kan man investera hela beloppet och ta det som kostnad? säg att jag har 1M investerar hela beloppet och tar det som en kostnad och skippar att redovisa en vinst?

Tacksam för lite feedback kring detta
Gimbo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-17, 14:05 #2
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
I aktiebolag har jag för mig till skillnad mot enskild firma att du inte får plocka ut fonderade pengar. Du kan ju ha dem på ett högräntekonto eller köpa någon företagsobligationsfond för pengarna. Hur som helst vill du ju avsätta maximalt iår för att utnyttja sänkningen i bolagsskatt nästa år.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-17, 15:26 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005

Fondering av resultat till periodiseringsfond är bara en bokföringsteknisk sak och pengarna är inte låsta på något sätt, så det är absolut ett bra alternativ att stoppa undan pengar i periodiseringsfonden.

Pengarna ska tas tillbaka till beskattning först om 5-6 år (men du kan göra det tidigare om du exempelvis har ett förlustår för att jämna ut resultatetoch därmed totalt sett få lägre skatt) och under den tiden kan man dels använda likviditeten till investeringar och dels kan man kvitta mot förluster under sämre år så det är mest fördelar med avsättning till periodiseringsfond. Och det är ett fullt legitimt sätt att minska skatten på.

Du får räkna med att betala bolagsskatt på de 750 KSEK som är kvar av vinsten efter avsättning till periodiseringsfonden, dvs 26,3% av 750 KSEK, vilket blir 197 500 SEK, kvar blir då 552 750 SEK. Sen har du även de 250 KSEK i periodiseringsfonden så du har 802 750 SEK att investera för.

Investeringar i värdepapper är inte avdragsgilla i sig. Men om du investerar i aktier med hög direktavkastning (minst 4-5% direkavkastning och max P/E på 9) och sprider risken på minst 4 olika etablerade bolag så borde du långsiktigt ha en bra avkastning (kolla bolagen ordentligt först så du letar efter bolag som har tillväxt, dvs som ökar och ökar hela tiden).
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-17, 22:24 #4
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Det är ju inte själva investeringen som resulterar i en kostnad, utan avskrivningen. D.v.s. har du 1 000 000 kvar den 24:e december när du går på semester och sen bestämmer dig för att du ska köpa en lastbil den 25:e för 1 000 000, så kommer vinsten mer eller mindre fortfarande att vara 1 000 000 (undantaget den avskrivning som du får göra). (Har du inga andra pengar att ta av för att betala skatten så kan det ju då bli lite problematiskt... )

Avskrivning överlåter jag till någon annan att förklara.
Wackerberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-19, 21:46 #5
Medlem

Medlem

Ok då var det i princip som jag misstänkte med periodiseringsfonder, finns det några andra bokföringsknep för att minska beloppet att skatta på?
Oläst 2012-09-20, 02:36 #6

Gör de inköp du planerat till näst aår redan i år så du minskar resultatet.

Om du planerar att anställa så gör det redan i år så du kan betala ut lönen i år. En anställd har ju ett antal månaders inkörningsperiod innan de börjar generera intäkter så vinsterna kommer senare men då har du skjutit tagit kostnaden nu och skjuter intäkterna på framtiden.

Sen har vi möjligheten att du kan fakturera från ett bolag som har brutet räkenskapsår och bokslutsdag några månader före ditt bolag, så kan du skjuta över större delen av resulatet till det bolaget. Sen nästa år så skickar du pengarna vidare till ett tredje bolag osv... men inget av bolagen får ingå i samma koncern, så du måste ha en kedja av bolag att jobba med och som du har kontroll över, men då kommer vi in i en gråzon.....

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-09-20 klockan 02:41
Oläst 2012-09-20, 10:52 #7
Medlem

Medlem

Hej Conny,
Vad gäller ditt tredje alternativ så låter det intressant men vid varje fakturering så går man väl miste om momsen? eller hur är det tänkt att fakturera? ska man alltså fakturera mellan bolag som man inte står verksam inom eller spelar det ingen roll?
Oläst 2012-09-20, 11:06 #8

Tredje alternativet innebär inte att man går miste om momsen för alla fakturor måste vara kompletta och riktiga som vanligt.

Det hela handlar om att förskjuta redovsining av vinsten in i framtiden så länge som möjligt och därmed undvika skatteavbränningen. Man behöver inte vara verksam själv i bolagen, men om man har exakt samma ägarbild i alla bolag så kan skattmasen ana "ugglor i mossen", men har man en pålitlig vänkrets som man kan samverka med så kan detta pågå hur länge som helst bara man sköter det "snyggt".

Man ska exempelvis akta sig för att skapa en luftfaktura alldeles i slutet av året för att dra ner resultatet, det är väldigt lätt att se för "skattmasen", utan man måste ha en planering som är långsiktig och man ska inte använda luftfakturor utan se till att det är "riktiga" transaktioner, då är det lagligt, men kräver planering och en aktiv "styrning". Försäljning av imateriella rättigheter eller liknande kan ju användas om man inte har fysiska varor att skyffla runt mellan bolagen.

Skattmasen är medveten om problemet (för dem) så därför får exempelvis bolag i samma koncern inte ha olika bokslutsdagar, men däremot om man som privatperson äger flera bolag så får de ha olika bokslutsdagar. Skattmasen vill i grunden att alla ska använda kalenderår som räkenskapsår för att detta problem ska minskas till ett minimum.

Man måste vara noggrann så man håller sig inom lagens råmärken, och så man inte bryter mot "gummiparagrafen" mot skatteflykt.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-09-20 klockan 11:16
Oläst 2012-09-20, 11:44 #9
Medlem

Medlem

Låter väldigt intressant just detta jag är ute efter i princip. För att ta ett exempel säg att jag har mitt bolag och en annan kompisar sitt AB. Dessa har olika bokslutsdagar (visst är det 2 räkenskapsår det finns eller finns det flera?).

Det som händer rent praktiskt är att jag som vill minska min vinst blir fakturerad från Bolag1 (som är kompisens bolag) här är jag med men hur skall pengarna flyttas tillbaka till mitt bolag utan att skattmasen ska bli misstänksam? jag kan väl inte skicka en faktura på samma belopp från mitt bolag sen eller? Det jag syftade på momsen är att säg att kompisen fakturerar mig 100' plus moms, jag skickar 125' till honom dessa 25' måste han ju bokföra om det är ett konsultbolag han har med minimala utgifter så är han tvungen att betala in de här 25' i moms? (om inte han får en fakura från mig dvs innan hans bokslut på samma belopp, men ser inte det lite fult ut?)
Oläst 2012-09-20, 12:04 #10

Du kan inte fakturera detta tillbaks inom flera år utan som jag skrev så måste det vara flera led och för att du ska vara nåorlunda säker på att inte skattmasen överklagar ditt bolags deklaration så måste du hålla pengarna rullande i 6-7 år. Sen kan du fakturera detta belopp från ett av dina bolag igen. Du bör ju även se till att det är olika storlek på fakturorna så det inte går att härleda på belopp eller så.

Du som privatperson bör på sikt ha flera egna bolag med brutna räkenskapsår.

Om jag minns rätt nu så är varje kvartal ett möjligt bokslutsdatum för räkenskapsår.

I princip kan du ju själv ha minst 6 eller fler olika bolag (med seriös verksamhet i) med brutna räkenskapsår som du använder för detta.

Momsen är aldrig bolagets pengar så de måste betalas till skattmasen.

Men detta upplägg kostar ju en del administrativt också och du tar en risk om du involverar andra bolag så du får göra en kalkyl om det är värt risken. Din polares bolag kan ju gå i putten och då försvinner pengarna ändå ur in kontroll.

Du kan ju även välja att låta en del pengar stå kvar så du redovisar en liten vinst och därmed betalar en liten skatt, men du kan själv då välja vilken nivå det hamnar på.

Tänk även på att skatten från näst aår sänks till 22% så incitamentet minskar att göra ett sånt här upplägg.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017