FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Svenskar är bara slavar utan frihet om man ska gå efter alla lagar som faktiskt finns, du kan inte leva fritt utan tvångsbeskattas för det. Sedan att största delen av befolkningen vill vara parasiter att låta höginkomsttagare betala massa pengar för dom ska få allt subventionerat. Ser man till andra länder, där man faktiskt äger sin mark och hus så är du i grunden rätt fri. Inte bli straffbeskattad för el, bensin och allt sådant. Äger du hus o mark, så kan du leva utan inkomster nästan. Du kan ju faktiskt odla basföda. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Dum fråga, men gäller denna sänkning även Enkilda firmor?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
patrikweb,
Nyliberalsmen som ideologi är per definition rätten att vissa skall ha rätt att köpa i princip vad som helst (utan att för den skull ha miljö och ortsbefolkning etc i åtanke), medan andra "slöfockar" kan ligga i rännstenen. Det är ett politisk idé som jag tror är katastrofal ur många aspekter. I vilka länder är det så? Knappast i länder med relativt god välfärd, som Sverige. Eller nja, flera moderater i regeringen (Anders Borg tex) är fd (?) nyliberaler, så man vet ju inte riktigt ;-) Din agenda här verkar inte så sällan gå ut på att hävda hur lite du jobbar men hur mycket du tjänar. Och visst, det är alltid trevligt att läsa om framgångsrika entreprenörer (i varje fall till en viss gräns, innan det snuddar vid parodi). Men alla är inte så fantastiskt kreativa som du, utan de knegar hårt för småslantar. Tänk på dom när du sitter på restaurangen. Bara för en sekund.
- • Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains • Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20. Senast redigerad av Captain Thailand den 2012-09-14 klockan 22:06 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Det faller på sin egen orimlighet; en ren marknadsekonomi kan inte ha en stat för då är det ingen marknadsekonomi. Det har ingenting med tur eller subjektiva ställningstaganden att göra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag skulle hävda att det är du som tycker mord är bra; stater har förorsakat över 100 miljoner dödsfall sen början av 1900-talet.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Citat:
Vilket jag anser är rätt till en viss gräns, ser man till miljö så är det skitsnack. Överklassen som är en väldigt liten del av världens befolkning står för väldigt liten miljöpåverkan totalt. Troligtvis köper vi även bättre saker med bättre kvalitet som ofta har en längre livslängd med. Visst att man troligtvis reser betydligt mer så motsvarar det väldigt lite extra utsläpp. Kan dock hålla med om att det är problematiskt i vissa länder när man tar över mark från folk för bygga fabriker eller annat. På ett annat sätt kan det vara bra att länder utvecklas och folk får jobb även om förhållanden är dåliga. Fast det är ett annat problem, det beror på företagen vill göra vinst och arbetarklassen vill ha billiga produkter som möjligt. Hade vanliga arbetarklassen velat betala för produkter som är tillverkad med bra miljötänk och arbetsmiljö med vettiga löner hade det inte sett ut som det gör i världen. Fast man får nog hålla isär stora företags intressen och privata intressen. Sedan kan man vända på det, jag spenderar väldigt mycket pengar. Inte i vanlig inkomstskatt utan mina pengar går direkt till företagen och bidrar till tillväxt. Så blir rätt trött på folk åsikter när jag spenderar mer i moms när jag handlar saker än folk har i medelinkomst totalt. Så i grunden betalar jag jävligt mycket skatt i ren moms bara. Dock kan jag ju inte acceptera att behöva hamna på en total skatt på över 80% om man skulle räknat in moms och bott i Sverige. Sedan tycker jag personligen att varje person ska ta eget ansvar för sitt liv, varför ska jag behöva betala massa extra skatt för vissa ska få 500-1000 rabatt på sitt SL kort istället för folk ska betala fullt pris för det dom utnyttjar. För är extremt mycket subventioner överallt i Sverige... Jag anser inte det är en rättighet få leva på andra, saken är att överleva krävs inte så mycket. I första hand bör man lösa det inom familj och vänner, inte något staten eller andra ska betala för i längden. Folk gnäller på att A-kassan är låg, men dom betalar ju inte faktiskt kostnaden som en "korrekt" försäkring skulle kostat. Samtidigt är det väl ingen annans fel om man inte haft privat sparande och valt att slösa upp alla pengar på semesterresor eller andra prylar. Varje beslut får ett resultat, ibland väldigt dåligt men man får ta ansvar för det själv tycker jag. Sedan såklart det finns folk som har det svårt eller är arbetslösa, troligtvis har alla det svårt någon gång under livet eller vissa perioder. Fast man kan ju inte tro att någon annan ska lösa problemen. Som exempelvis jag är lat, har inte orkat fixa mig ett lokalt sim kort i Malta. Istället blir det 4-6k i roamingskostnader per månad många gånger. Visst jag skiter i dom pengarna, men skulle jag inte har haft råd så skulle jag blivit tvungen att ändra mitt beteende och levnadsstandard. Så handlar lite om frivillighet eller tvång läge. Men är bara kolla på lyxfällan, folk har väldigt svårt att tänka logiskt eller ändra ett beteende även om dom måste. Jag lägger rätt många timmar på läsa statistik, och analyser av ekonomiska läget inom olika länder. Och jag vet även att man kan göra väldigt mycket själv som förbättrar sin situation om man tar ett eget ansvar och är bered att göra en förändring. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Nyliberalism (libertarianism) innebär i förenklade termer att statens inflytande reduceras till ett minimum. Företag får verka fritt och välfärdsapparaten och statens möjlighet till regleringar reduceras till ett minimum. Skatterna sänks radikalt eller avskaffas. Positiva konsekvenser: - Du är fri att driva affärsverksamhet utan en massa byråkrati - Minimala skatter - Framgångsrika företag och privatpersoner upplever guldålder Negativa konsekvenser: - Extrem miljöförstöring - Social utslagning - Mark blir privatiserad och bara ägaren eller de som betalar har rätt till tillträde (semesterorter, allemansrätt osv) - Risk att den underpriviligierade majoriteten gör uppror. Vi är sju miljarder på den här planeten.
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Mycket trevligt att bolagsskatten sänks. Det kommer göra skillnad för oss i alla fall.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|