FAQ |
Kalender |
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Nu är jag i valet och kvalet.
Har i stort sett köpt mig en ny bläckstråleskrivare varje år. Min canon mx410 vill inte endast skriva ut i svart. Den krånglar och det är ett tydligt fel på den. Vi skriver i stort sett bara ut kvittenser, fakturor och kvitton. För dessa ändamål har vi inget behov av en färgskrivare. Vad är bäst egentligen? Laserskrivare eller bläckstråleskrivare? Det finns gamla trådar om det här lite överallt på internet, men teknik förändras så jag vill ha er åsikt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Trodde bläckstråleskrivare var något man hittade på museum idag
![]() Köp laser, dom ligger ju i prisklass gratis nästan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Banned
|
Ska du skriva ut bilder, så är det bläckstråle. Där är dom oslagbara i kvalitet. Men då ska du upp rejält i prisklass.
För att bläckstråle ska löna sig, så ska du helst tömma patronerna varje månad eller upp i prisklass också. Bläck torkar och det kostar en del. Laserskrivare är mest ekonomiskt då en toner kostar ~1000:- inkl. moms. och håller runt 4-6000 utskrifter vid 5% täckning (beroende på toner och skrivare). Sen får man iofs byta trumma för varannan / var tredje toner man byter. Lägg en bra slant på en laserskrivare och du slipper en del problem. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack för tipsen. Det blev laser. Det var dags för oss att hoppa på nymodigheterna :P
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Laser är oslagbart, förstår inte alls varför man överhuvud taget köper bläckstråle idag.
Jag har en HP 1020 som jag köpte begagnad för 1000 spänn för 6-7 år sedan, den går som en traktor den funkar och funkar och funkar, byter toner en gång om året eller så i den. Utskrifterna kostar väl ca 0,14 SEK för papper och 0,02 kr för toner samt avskrivning 0,04 kr per sida så kostnaden blir väl ca 0,20 kr per sida + elkostnaden. Bläckskrivarna kostar betydligt mer kanske uppåt 1-2 kr per sida. Det finns ju riktigt bra och prisvärda färglaser numera också, jag har ett par HP 1600 som ju är av enklare slaget men som funkar de också. Jag vägrar normalt köpa andra märken ärn HP för jag har testat både canon, Lexmark, Epson och andra men det finns ingen av dessa märken som uppdaterar sina drivrutiner när det kommer nya versioner av operativsystemen, det är det bara HP som gör. Så HPs skrivare blir mycket billliga i drift då de håller rent fysiskt under lång tid och de uppdaterar drivisar så man tvingas inte köpa ny skrivare när man uppgraderar Windows, vilket man tvingas till för exempelvis Lexmark då de helt skiter i att komma med uppdaterade drivisar, det är i alla fall min erfarenhet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Banned
|
|||
![]() |
![]() |