Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur juridiskt skydda sina texter

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-08-25, 10:47 #1
bird200 bird200 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
Medlem

Standard Hur juridiskt skydda sina texter

Jag utvecklar just nu den största hemsidan jag någonsin gjort.

60 artiklar om i snitt 700 ord vardera, totalt över 40 000 ord SEO-vänlig text.

Denna sida kommer locka tusentals besökare varje dag, men också under årens lopp locka såväl företag och enskilda personer att kopiera enskilda/flera artiklar och lägga upp på sin egen hemsida.

Två frågor:

1) Hur gör jag för att kunna bevisa att det var jag som ursprungligen skrev alla texter? Så att det kan bevisas i juridisk instans att texterna skrevs och ägs av mig?

2) Om ett företag/privatperson kopierar delar av mina texter och publicerar på sin egen sajt som sina egna så borde jag rimligen vinna en tvist i domstol (varvid företaget/privatpersonen skall betala mina rättegångskostnader). Vad ligger idag skälig domstolsersättning för en artikel om 600 ord? En kopierad bild debiteras tydligen för upp till 4 000 kr, vad ligger ersättningen på för en artikel om 500-700 ord?
bird200 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-15, 09:49 #2
Medlem

Medlem

Vore kul om någon kunde komma med ett tips på hur man bevisar upphovsrätten till sina texter.
Oläst 2012-09-15, 14:45 #3
uffe_nordholm uffe_nordholm är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2006
Medlem

Det enda jag kommer på som skulle fungera ordentligt är att du registrerar dina texter med USAs upphovsrättsmyndighet. Det kostar US$35 per gång man registrerar något (som jag förstått det), och det kan mycket väl vara ett steg du vill ta ändå: utan att registrera dina verk hos myndigheten får du bara växelpengar om någon bosatt i USA snor dina texter.

Och bara för att klargöra det: registrera dina texter innan du publicerar dem någonstans.
uffe_nordholm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-16, 10:28 #4
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av uffe_nordholm Visa inlägg
Det enda jag kommer på som skulle fungera ordentligt är att du registrerar dina texter med USAs upphovsrättsmyndighet. Det kostar US$35 per gång man registrerar något (som jag förstått det), och det kan mycket väl vara ett steg du vill ta ändå: utan att registrera dina verk hos myndigheten får du bara växelpengar om någon bosatt i USA snor dina texter.

Och bara för att klargöra det: registrera dina texter innan du publicerar dem någonstans.
Stort tack för första svaret!

Texterna är enbart på svenska och blir de kopierade så är det av svenskar. Behöver registrera dem någonstans här i Sverige så att det håller i en svensk domstol.

Någon som har ett tips på ett svenskt företag eller register?
Oläst 2012-09-16, 11:27 #5
Medlem

Medlem

Sverige fungerar lite annorlunda vad gäller upphovsrätt: du behöver inte registrera något för att få lagens fulla skydd för din upphovsrätt. Därmed finns det heller inget centralt register för verk man vill skydda.

Jag kommer på två saker du kan göra om du vill kunna bevisa att det är du som skrivit texterna i fråga.

Det ena är att missbruka plixtexemplarkravet: alla som ger ut en skrift är skyldiga enligt lag att skicka ett exemplar av skriften till vissa universitetsbibliotek i Sverige. Av dessa är minst två skyldiga att behålla skrifterna i evig tid. Om du "ger ut" en litet häfte med dina texter är du därmed skyldig att skicka ett exemplar till berörda bibliotek, och har därmed en oberoende källa att hänvisa till om någon plagierar dina texter.

Det andra jag kommer på är att du lagrar dina texter på något fysiskt medium (USB_minne, CD-skiva eller liknande) och skickar detta till dig själv som rekommenderat brev. Öppna inte brevet tills det behövs i rättegång. Nackdelen med detta är att du kan komma att behöva mer än ett brev, egentligen ett per rättegång du är med om. Därmed är det lite svårt att veta hur många brev du skall skicka till dig själv...
uffe_nordholm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-16, 11:53 #6
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar

Reg.datum: May 2008
Hur gick det med "pliktexemplar" av webbplatser?
Visa skulle vara skyldiga andra kunde lämna in frivilligt.
Om det blev något så kanske man kunde använda det för att "bevisa" datum

Sedan är det väl så att för att upphovsrätten ska gälla måste texten ha verkshöjd. Jag vet inte om produktbeskrivningar anses ha det. Minns att matrecept inte normalt inte anses uppnå verkshöjd

Kanske kan ALIS webbplats ge lite svar http://www.alis.org/

Red
Här kanske det snarare handlar om ”en närstående rättighet som kallas katalogskyddet.”
Se § 49 med kommentarer
https://lagen.nu/1960:729#P49

Senast redigerad av Ciffan den 2012-09-16 klockan 12:04
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-16, 11:55 #7
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Du kan inte skydda dig mot kopiering. I viss mån kommer du ju kunna göra det om du jagar alla du hittar, framförallt om de plagierar massor i fel sammanhang som skadar dig. Det är dock fel väg att gå om du frågar mig. Publicerar du något på nätet, så kommer det plagieras, citeras och användas.

Dock. Du nämner SEO. Google registrerar den ursprungliga källan till texter, om du lägger det först på dina sida så kommer andra inte kunna använda dina texter ur seo-hänseende och få bra resultat. Den delen behöver du inte oroa dig för.

Om det är så bra/populärt material som du säger, så skulle jag uppmana mina besökare att använda det, mot att de länkar till källan och namnger den korrekt. Det kommer du vinna stort på.

Med det sagt så tror jag det säkert går att vinna en tvist över materialet, jag tror dock sällan det är mödan värt.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-19, 03:07 #8
OmurBalsever OmurBalsever är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2012
OmurBalsever OmurBalsever är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2012
Precis som Björn säger så registreras det av Google.
Då har du bevis på datum det registrerades och domän.
Håller också med att du ska låta personer kopiera din text om de anger dig som källa och en länk tillbaks. All PR är bra PR och på detta sätt får du förutom massa nya personer som aldrig kanske besök din sida utan också "Trust" i serpen som gör att din ranking ökar kraftig utan att det krävs mycket jobb från din egen sida.

Vill du verkligen inte detta eller om någon kopierar utan att ange dig som källa så kontaktar du i första hand webmaster och ber dem att ta bort texten.
Sker inte detta så är det enklaste att göra en DMCA Complaint hos Google.

Då försvinner de helt enkelt ut deras index, dvs de syns inte när man söker och som alla vet, Syns du inte, så finns du inte.

OmurBalsever är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-19, 09:13 #9
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
Generellt när man ska bevisa huruvida man själv skapat något (exempelvis om det är skrift, ritningar och liknande, typ saker som kan skrivas ut på papper), så tror jag personligen på varianten där man postar till sig själv med ett rekommenderat brev men vänta med att öppna det precis som uffe_nordholm skrev ovan. När det väl öppnas i samband med en rättegång så kan man inte kräva att samma dokument ska finnas i nytt exemplar utan då borde man rimligen hänvisa till den tidigare rättegången (om det är samma dokument det rör sig om).

Dock hade jag _inte_ lagt det på en cd-skiva eller usb-minne och sen lagt i kuvertet. När det ändå rör sig om skrift så hade jag skrivit ut det på papper (just det, riktigt papper) och postat. Papper är inte så känsligt om det böjs eller liknande. Sen vet man aldrig vad det är för kvalitet på usb-minnet osv.
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017