FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Tack johna1234 för ditt förtydligande, du tog upp flera saker jag hade i åtanke med mitt inlägg om att epost bör stanna inom Sverige, ha en bra lördagkväll du också!
|
|||
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Mycket bra skrivit Johan!
Angående Gmails förlust så var det inte så mycket gnäll, då hörde man mer "men de är så stora" och de går ju inte ens att kontakta. Och lyckas man, får man sällan svar. |
||
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Absolut handlar det om resurser - men på ett visst sätt. Tycker inte du har rätt i att det på något sätt garanterar att de kommer upp snabbt (AWS handlar ju "flera gånger" om 24 timmar eller mer). Bevisligen innebär det inte nödvändigtvis att man får bättre service heller. Känner nog att vi alla har lite att fundera över - inklusive oss själva. Vi kör alla med enorma centraliserade noder och data blir inte alltid så snabbt flyttat. Handlar inte längre om att ha backup - handlar om att kunna vara igång igen direkt. Amazon har svårt med återställningen och det är nästan alltid storage som failar. Tieto tog än längre tid? Trots resurser. Svårt för alla.
Vad det gäller betydelsen av Minecraft och riksdagen så kan man ha sina åsikter :-) - men det är väl 25% chans att riksdagen väljer en spelare som Tieto och igen - det var inte många garantier för Nacka kommun eller andra kommuner. Varken för mail eller annat. Inget illa om Tieto de är säkert jättebra på massor - men jag vill säga att det inte finns några garantier och att kommuner kanske inte får bättre leverans där. Absolut kan tex Amazon leverera saker som ingen svensk spelare förmår - så där spelar det in på många olika sätt. De är fantastiska på många sätt. De mindre sporrar ofta på innovation och som du säger - de stora kan leverera sådant mindre inte kan helt enkelt. Kombinationen skapar härlig konkurrens och innovation. Kanske var snabb med lagkraven runt styrelser - vet att som minimum har börststyrelser krav på vart datan skickas - och tror till och med det står något om kryptering av sådan data. Det var lite hoopla om det på IDG förra året - där man då sa att alla styrelser bryter mot lagen då man "mailar" styrelseinformation. Många av dessa lagar som finns runt detta "enforcas" dock lättsamt verkar det. Vissa kommuner har ju dock fått bakläxa om något så enkelt som Google Apps - just för att man bryter mot svenska lagar. Stat och kommun var bara en generell poäng. Det finns absolut lägen då kanske ett webbhotell inte funkar - men vet inte om det är så svart eller vitt. Detta drivs mindre från att jag är i branschen - mer för att jag gärna ser att vi använder våra skattepengar lite mer effektivt. Cloud servrar lanserades i veckan av Tieto - i veckan! :-) I USA har man kört det i 7-8 år och i Sverige i alla fall 3 år. Men våra kommuner har betalat dyrt hela vägen. För en upptid som inte alltid är så bra som man kanske kan tro. ;-) Usch - ledsen för så långt mail. |
||
![]() |
![]() |
#4 | ||||
|
|||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() Citat:
![]() ![]() Citat:
http://www.idg.se/2.1085/1.387324/bo...med-sakerheten http://www.idg.se/2.1085/1.341566 Kraven verkar inte existera i praktiken förrän man kan bevisa att en läcka skett. Citat:
Detsamma ![]()
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2012-12-01 klockan 20:43 |
||||
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag skulle avråda dom flesta företag att ha sin mail på t.ex. Hotmail eller Gmail. Rent tekniskt kanske dom funkar bra men det är inte så att andra tjänster funkar väldigt dåligt heller. Problemen bli ju när man behöver få hjälp med sin e-post inställningar, försöka ta reda på vart t.ex. ett mail tagit vägen som försvunnit, har frågor om Outlook m.m. Det är ju lite svårt att få kontakt med dom sköter dom stora mailtjänsterna.
|
||
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är många som är väldigt nöjda med gmail. För enskilda användare kan det nog vara riktigt bra men för ett företag utan någon tekniker är det nog lite besvärligare, särskilt för t.ex. receptionister som jag kan känna har ett behov av att kunna ringa någon för minsta lilla.
|
||
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Banned
|
Citat:
![]() Annars kan du få det här av mig. |
||
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Administratör
|
Vi låser denna tråd och skapar ny vid behov.
Stängt ämne |
|
|