Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Loopia Nere?

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-12-01, 16:09 #1
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Tack johna1234 för ditt förtydligande, du tog upp flera saker jag hade i åtanke med mitt inlägg om att epost bör stanna inom Sverige, ha en bra lördagkväll du också!
Danielos är inte uppkopplad  
Oläst 2012-12-01, 17:16 #2
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
Mycket bra skrivit Johan!
Angående Gmails förlust så var det inte så mycket gnäll, då hörde man mer "men de är så stora" och de går ju inte ens att kontakta. Och lyckas man, får man sällan svar.
MusikMixen är inte uppkopplad  
Oläst 2012-12-01, 19:08 #3
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Absolut handlar det om resurser - men på ett visst sätt. Tycker inte du har rätt i att det på något sätt garanterar att de kommer upp snabbt (AWS handlar ju "flera gånger" om 24 timmar eller mer). Bevisligen innebär det inte nödvändigtvis att man får bättre service heller. Känner nog att vi alla har lite att fundera över - inklusive oss själva. Vi kör alla med enorma centraliserade noder och data blir inte alltid så snabbt flyttat. Handlar inte längre om att ha backup - handlar om att kunna vara igång igen direkt. Amazon har svårt med återställningen och det är nästan alltid storage som failar. Tieto tog än längre tid? Trots resurser. Svårt för alla.

Vad det gäller betydelsen av Minecraft och riksdagen så kan man ha sina åsikter :-) - men det är väl 25% chans att riksdagen väljer en spelare som Tieto och igen - det var inte många garantier för Nacka kommun eller andra kommuner. Varken för mail eller annat. Inget illa om Tieto de är säkert jättebra på massor - men jag vill säga att det inte finns några garantier och att kommuner kanske inte får bättre leverans där.

Absolut kan tex Amazon leverera saker som ingen svensk spelare förmår - så där spelar det in på många olika sätt. De är fantastiska på många sätt. De mindre sporrar ofta på innovation och som du säger - de stora kan leverera sådant mindre inte kan helt enkelt. Kombinationen skapar härlig konkurrens och innovation.

Kanske var snabb med lagkraven runt styrelser - vet att som minimum har börststyrelser krav på vart datan skickas - och tror till och med det står något om kryptering av sådan data. Det var lite hoopla om det på IDG förra året - där man då sa att alla styrelser bryter mot lagen då man "mailar" styrelseinformation. Många av dessa lagar som finns runt detta "enforcas" dock lättsamt verkar det. Vissa kommuner har ju dock fått bakläxa om något så enkelt som Google Apps - just för att man bryter mot svenska lagar.

Stat och kommun var bara en generell poäng. Det finns absolut lägen då kanske ett webbhotell inte funkar - men vet inte om det är så svart eller vitt. Detta drivs mindre från att jag är i branschen - mer för att jag gärna ser att vi använder våra skattepengar lite mer effektivt. Cloud servrar lanserades i veckan av Tieto - i veckan! :-) I USA har man kört det i 7-8 år och i Sverige i alla fall 3 år. Men våra kommuner har betalat dyrt hela vägen. För en upptid som inte alltid är så bra som man kanske kan tro. ;-)

Usch - ledsen för så långt mail.
johan1234 är inte uppkopplad  
Oläst 2012-12-01, 20:40 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Absolut handlar det om resurser - men på ett visst sätt. Tycker inte du har rätt i att det på något sätt garanterar att de kommer upp snabbt (AWS handlar ju "flera gånger" om 24 timmar eller mer). Bevisligen innebär det inte nödvändigtvis att man får bättre service heller. Känner nog att vi alla har lite att fundera över - inklusive oss själva. Vi kör alla med enorma centraliserade noder och data blir inte alltid så snabbt flyttat. Handlar inte längre om att ha backup - handlar om att kunna vara igång igen direkt. Amazon har svårt med återställningen och det är nästan alltid storage som failar. Tieto tog än längre tid? Trots resurser. Svårt för alla.
Nej, att det kommer upp snabbt sa jag ju inget om Bara att man kan vara mer säker på att det kommer upp igen och att företaget finns kvar om några månader. Det blir allt större och allt mer komplexa system och då dyker det också upp mer komplexa problem som kan ta tid att lösa. Många av dessa lösningar är relativt nya och är det något man kan vara säker på så är det att teknik KOMMER att krångla då och då. Man bör ju heller inte göra sig beroende av en aktör som Amazon, det behövs extremt sällan. När det gäller Google så har det för det mesta bara varit en liten del av kunderna som drabbats även om det fortfarande är ett stort antal. I Loopias fall var det väl i princip samtliga e-postkunder, en ganska väsentlig skillnad.

Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Vad det gäller betydelsen av Minecraft och riksdagen så kan man ha sina åsikter :-) - men det är väl 25% chans att riksdagen väljer en spelare som Tieto och igen - det var inte många garantier för Nacka kommun eller andra kommuner. Varken för mail eller annat. Inget illa om Tieto de är säkert jättebra på massor - men jag vill säga att det inte finns några garantier och att kommuner kanske inte får bättre leverans där.
Nja, tycker man att Minecraft är viktigare än riksdagen så har man fel helt enkelt Det handlar om att samhället ska fungera. Fungerar inte samhället så är allt annat irrelevant. Sen kan man naturligtvis tycka att datorspel är roligare än politik, det är en helt annan sak. Vad gäller kommunerna så tycker jag nog det är bra med decentralisering oavsett vad man väljer. Det är ju inte särskilt bra om man kan slå ut alla kommuner samtidigt

Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Kanske var snabb med lagkraven runt styrelser - vet att som minimum har börststyrelser krav på vart datan skickas - och tror till och med det står något om kryptering av sådan data. Det var lite hoopla om det på IDG förra året - där man då sa att alla styrelser bryter mot lagen då man "mailar" styrelseinformation. Många av dessa lagar som finns runt detta "enforcas" dock lättsamt verkar det. Vissa kommuner har ju dock fått bakläxa om något så enkelt som Google Apps - just för att man bryter mot svenska lagar.
När det gäller börsnoterade bolag kan jag hålla med dig men där spelar det ingen större roll om det gäller e-post, telefon eller brev. Att läcka information som påverkar kurserna är ju olagligt. Där är det mer generella riktlinjer och rutiner som behövs på företagen. Mycket känslig information bör inte skickas elektroniskt alls om det inte är absolut nödvändigt. Det var nog de här artiklarna du syftade på:

http://www.idg.se/2.1085/1.387324/bo...med-sakerheten
http://www.idg.se/2.1085/1.341566

Kraven verkar inte existera i praktiken förrän man kan bevisa att en läcka skett.

Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Stat och kommun var bara en generell poäng. Det finns absolut lägen då kanske ett webbhotell inte funkar - men vet inte om det är så svart eller vitt. Detta drivs mindre från att jag är i branschen - mer för att jag gärna ser att vi använder våra skattepengar lite mer effektivt. Cloud servrar lanserades i veckan av Tieto - i veckan! :-) I USA har man kört det i 7-8 år och i Sverige i alla fall 3 år. Men våra kommuner har betalat dyrt hela vägen. För en upptid som inte alltid är så bra som man kanske kan tro. ;-)
Håller nog med dig, var lite för generell där. Stora delar av den kommunala verksamheten är inte särskilt känslig, däremot har vi ju sjukvård, rättsväsende och stora delar av den statliga verksamheten där man måste ha helt andra krav på säkerheten. Flera kommuner har ju nappat på att ha färdtjänst i Afrika eller Baltikum vilket kanske kan ses som effektiv användning av skattepengar men jag är själv ytterst tveksam till att outsourca sådant.

Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Usch - ledsen för så långt mail.
Detsamma
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-12-01 klockan 20:43
tartareandesire är inte uppkopplad  
Oläst 2012-12-02, 11:06 #5
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 196
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 196
Jag skulle avråda dom flesta företag att ha sin mail på t.ex. Hotmail eller Gmail. Rent tekniskt kanske dom funkar bra men det är inte så att andra tjänster funkar väldigt dåligt heller. Problemen bli ju när man behöver få hjälp med sin e-post inställningar, försöka ta reda på vart t.ex. ett mail tagit vägen som försvunnit, har frågor om Outlook m.m. Det är ju lite svårt att få kontakt med dom sköter dom stora mailtjänsterna.
tony-axbyte är inte uppkopplad  
Oläst 2012-12-02, 17:40 #6
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av tony-axbyte Visa inlägg
Jag skulle avråda dom flesta företag att ha sin mail på t.ex. Hotmail eller Gmail. Rent tekniskt kanske dom funkar bra men det är inte så att andra tjänster funkar väldigt dåligt heller. Problemen bli ju när man behöver få hjälp med sin e-post inställningar, försöka ta reda på vart t.ex. ett mail tagit vägen som försvunnit, har frågor om Outlook m.m. Det är ju lite svårt att få kontakt med dom sköter dom stora mailtjänsterna.
Jag har ingen erfarenhet av support hos Gmail eftersom jag aldrig haft det behovet hittills. Hos Yahoo däremot har supporten varit både relativt snabb och hjälpsam de två gånger den behövts. Den ena gången fick jag viisserligen ett svar på spanska trots att frågan ställts på engelska men men Jag skulle inte använda det till företag dock, inte för att det inte skulle funka bra utan för att det inte ser så bra ut. Google Apps använder ju emellertid åtskilliga välkända företag i branschen idag, liksom flera andra av Googles tjänster.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad  
Oläst 2012-12-02, 18:20 #7
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 513
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 513
Citat:
Ursprungligen postat av tony-axbyte Visa inlägg
Jag skulle avråda dom flesta företag att ha sin mail på t.ex. Hotmail eller Gmail. Rent tekniskt kanske dom funkar bra men det är inte så att andra tjänster funkar väldigt dåligt heller. Problemen bli ju när man behöver få hjälp med sin e-post inställningar, försöka ta reda på vart t.ex. ett mail tagit vägen som försvunnit, har frågor om Outlook m.m. Det är ju lite svårt att få kontakt med dom sköter dom stora mailtjänsterna.
Jag har använt Gmail i många många år utan problem (inte ett enda faktiskt) kontra webbhotellen tiotals problem
MKÖ är inte uppkopplad  
Oläst 2012-12-02, 22:56 #8
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 196
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 196
Citat:
Ursprungligen postat av MKÖ Visa inlägg
Jag har använt Gmail i många många år utan problem (inte ett enda faktiskt) kontra webbhotellen tiotals problem
Det är många som är väldigt nöjda med gmail. För enskilda användare kan det nog vara riktigt bra men för ett företag utan någon tekniker är det nog lite besvärligare, särskilt för t.ex. receptionister som jag kan känna har ett behov av att kunna ringa någon för minsta lilla.
tony-axbyte är inte uppkopplad  
Oläst 2012-12-04, 08:17 #9
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
Citat:
Ursprungligen postat av tony-axbyte Visa inlägg
Jag skulle avråda dom flesta företag att ha sin mail på t.ex. Hotmail eller Gmail. Rent tekniskt kanske dom funkar bra men det är inte så att andra tjänster funkar väldigt dåligt heller. Problemen bli ju när man behöver få hjälp med sin e-post inställningar, försöka ta reda på vart t.ex. ett mail tagit vägen som försvunnit, har frågor om Outlook m.m. Det är ju lite svårt att få kontakt med dom sköter dom stora mailtjänsterna.
Behöver du ett telefonnummer till Gmail? För det står väldigt tydligt när man är betalande kund hos Google Apps under Support.

Annars kan du få det här av mig.
hnn är inte uppkopplad  
Oläst 2012-12-04, 10:35 #10
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Vi låser denna tråd och skapar ny vid behov.
Thomas är inte uppkopplad  
Stängt ämne


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017