FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ja, fast nu utgår jag från att beställaren inte räknar med ett nytt Facebook på dessa 25 timmar
![]()
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Citat:
Men jag hävdar ju dessutom att när vi pratar om ett 25-timmars-uppdrag, så är det knappast frågan om "utveckling", utan mer om installation, konfiguration, support. Det är knappast "utvecklare" som jobbar med den typen av uppdrag utan snarare tekniker- eller support-personal om man ser till hur verksamheten är organiserad i en lite större organisation. I ett litet små-skutte-företag så gör samma person många olika arbetsuppgifter så bara för att man ägnar 1 timme av ett 25-timmars-uppdrag åt att kopiera 10 rader javaScript-kod och ändra en connectionsträng eller skruva på några CSS-värden för att justera färg och form på en webbsite så blir man inte utvecklare för det. Man är då snarare en installationstekniker. Det är inget fel eller nedvärderande i det (det är bara helt olika yrken) men jag anser inte att det är "utveckling". Om man tar som jämförelse skillnaden mellan en bilmekaniker och en utvecklare av nya bilmodeller på Volvo eller Wolksvagen, båda yrkesgrupperna arbetar med bilar men de har helt olika yrkesroller, den ena arbetar med bilens underhåll medan den andre "utvecklar" nya bilmodeller (jag gör fortfarande inte någon "nedvärdering" av endera yrket, men man måste ändå skilja dem åt för det är helt olika kompetenser som krävs). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Skulle det vara mer professionellt för att det tar lång tid? Det är 2012! En utvecklare i mitt närområde mobilanpassade en sajt på ca 25 timmar (tror det snarare var 20). Den funkar precis som den ska i Android, iPhone, Windows och BlackBerry. Den ser lika proffsig ut som vilket storföretags mobilversion som helst. Jag vågar knappt nämna den blygsamma summan han tog. Själv tar jag 170 spänn i timmen för externt jobb, men bor ju i Thailand ;-)
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag håller med, ofast tar inte ett projekt 3 dagar. Jag är inne på min 8e dag idag på ett projekt nu. Vi tar 400 - 500kr per timme.
Men jag känner fortfarande att all typ av kodning kan kallas för utveckling. Kanske inte på professionell nivå, men allt från att utveckla en ny sorteringsmeny till en befintlig hemsida, till att utveckla en helt ny hemsida - kan kallas för utveckling ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Att diskutera hur lång tid ett projekt tar kan ju att jämföras med frågan om hur långt ett snöre är. Bara för att ta ett exempel kan ju en logo-design kan ju ta allt ifrån en timme till ett par år och kosta allt från nästan gratis till miljoner. Det finns suveräna loggos utformade på ett par timmar, likaväl som det finns katastrof-exempel som tagit månader (med en halv byrå bakom) att ta fram. Vem minns inte Telisa med en himla massa stjärnor. Sedan med alla variationer däremellan. Dock är väl 700-1000 ett vanligt timarvode i Sverige bland mindre utvecklare och designers. noshaj, Det är ingen Wordpresssida som låg bakom. Dock använder han en (delvis) egenutvecklad modell som är enkel att applicera på de flesta sajter som inte kräver alltför skräddarsydda lösningar.
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är som sagt var ingen större idé att lyssna på Conny i de här sammanhangen, han väljer att envist leva kvar på 90-talet av någon märklig anledning.
Han har dock rätt i en sak nämligen att det handlar om ett mycket kort projekt. Timpriset kommer då bli relativt högt och jag tror liksom flera andra att du får närma dig tusenlappen. Sen beror det alltid på hur marknaden ser ut just vid det tillfället, om du behöver särskild expertis, vilka övriga krav som finns osv. Connys ständiga övervärdering av utvecklare framför designers är naturligtvis inte heller korrekt. Ska man anlita en riktigt vass designer så går priserna upp rejält även där. Design tar också mycket tid i anspråk om det inte bara handlar om en simpel företagspresentation.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2012-08-17 klockan 13:54 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Om man ser till större företag så brukar en aktivitet vara i storleksordningen 200 mantimmar i den löpande förvaltningen av applikationer och det är först när man kommer upp i manår (ett manår är ca 1200-1250 mantimmar beroende på bolag) som man brukar lägga upp en "projekt" för en samlad grupp aktiviteter.
När man hyr in konsulter så brukar man specificera ett antal aktiviteter för varje konsult men man är ofta fler personer som jobbar paralellet med olika delar av ett projekt, ibland delar man även upp aktiviteter så det är fler som jobbar med dem. Men det är att föredra att man allokerar en person för varje aktivitet. Personligen föredrar jag att en aktivitet sk delas upp så den räknas i några dagar eller helt inte mer än någon vecka. Men det beror på vad det gäller för uppgift. Enligt metoderna Toyotas Lean, Rational/IBMs RUP och KanBan så kan aktiviteterna variera i storlek och även iterationerna, SCRUM har inte den flexibiliteteten utan där har man bestämt att en "sprint" (SCRUMS namn på en iteration) alltid ska vara exakt en viss längd (tror det var 2 veckor). Jag tycker att en kombination av Lean (generella principer för att hitta och undvika flaskhalsar i produktionsprocesser), RUP (Utvecklingsmetod), PROPS (projektstyrningsmetod) och KanBan(projektstyrningsmetod) är mest intressant. SCRUM (projektstyrningsmetod) är en "hjärnskadad" metod som inte borde användas. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|