Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Feedback behövs på en ny sida

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-08-13, 20:57 #1
John Adamss avatar
John Adams John Adams är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2012
Flitig postare
John Adamss avatar

Standard Feedback behövs på en ny sida

Hej.
Snart är det dags att lansera min nya hemsida, vill inte så gärna skriva mycket här så tråden klassas som egenreklam.

Behöver så gärna allt feedback jag kan få på denna sida, kolla runt på sidan, har lagt två startsida alternative i menyn, tipsa gärna vilken av de bör jag använda som startsida.

Sidan inte klar ännu, jag har nu chansen att ändra på allt om det behövs.

Jag är lite skakig när det gäller design, så tipsa gärna, alla åsikter uppskattas.

Är det något du vill ändra? tveka inte att posta detta.

Frågor:
# Hur ser sidan ut vid första intrycket? seriös / icke seriös
# Far jag kundens förtroende att lämna sina personuppgifter på sidan
# Vilken sida bör jag använda som startsida? ingen av de vad tror du?
# Navigering, är det lätt som kund att hitta till rätt produkt.

Hemsidan: forsakringstagarna.SE

Tacksam för all kritik, posta alla dina åsikter stora som små.

Sharing is caring.
John Adams är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-13, 22:19 #2
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Hej,

Kan ju börja med:

Grunddesignen ser ok ut. Modern och lättläst, men det finns mycket att jobba med:

Spontant känns sidan lite som en sajt med responsive webdesign som inte klaffar riktigt. Den ser helt enkelt lite galen ut i vissa upplösningar

Har du 1024-upplösning (eller motsvarande) hamnar exempelvis loggan under menyn. Det ser ju inget vidare ut. Bilderna blir ganska pixliga när man kommer ner till smartphone-format. Osv...

Textfärgen och skuggan på twitterflödet är inte bra alls. Svårläst. Jag skulle personligen köra texten i #333 eller liknande, utan skugga.

Men grundidén är bra. Om du slipar på den kommer den nog tillslut att funka på både 42" och smartphones framöver.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-13, 22:47 #3
John Adamss avatar
Flitig postare

Flitig postare
John Adamss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Hej,

Kan ju börja med:

Grunddesignen ser ok ut. Modern och lättläst, men det finns mycket att jobba med:

Spontant känns sidan lite som en sajt med responsive webdesign som inte klaffar riktigt. Den ser helt enkelt lite galen ut i vissa upplösningar

Har du 1024-upplösning (eller motsvarande) hamnar exempelvis loggan under menyn. Det ser ju inget vidare ut. Bilderna blir ganska pixliga när man kommer ner till smartphone-format. Osv...

Textfärgen och skuggan på twitterflödet är inte bra alls. Svårläst. Jag skulle personligen köra texten i #333 eller liknande, utan skugga.

Men grundidén är bra. Om du slipar på den kommer den nog tillslut att funka på både 42" och smartphones framöver.
Tack Captain Thailand för dina åsikter, Jobbar på dina punkter med det samma, minskar man meny innehället så löser det sin med loggan, eller minskar jag loggan helt.
Upplösningen i smartphone format kommer jag nog behöva hjälp med lite senare

Tog bort skuggan på twitterflödet och hoppas att ser bättre ut.

Försätt komma med era åsikter, sma som stora.

Mvh
Oläst 2012-08-13, 23:19 #4
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Snyggt!

Mycket bättre redan tycker jag!

Mina synpunkter gällde ju enbart layout och design. Själva innehållet får någon annan orda om.
Oläst 2012-08-14, 00:43 #5
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Dec 2003
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Dec 2003
Svårt eller i alla fall tråkigt att ge synpukter om utseense när det handlar om en färdig mall där man har ändrat loggan och lite småsaker:
http://themes.cmsmasters.net/?theme=shepard

Men för det mesta så ser många mallar bra ut från themeforest.

Grupperingen av numren i telefonnumret ser konstig ut. Får mig att tänka på utlandsnummer.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-14, 01:02 #6
John Adamss avatar
Flitig postare

Flitig postare
John Adamss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Helix Visa inlägg
Svårt eller i alla fall tråkigt att ge synpukter om utseense när det handlar om en färdig mall där man har ändrat loggan och lite småsaker:
http://themes.cmsmasters.net/?theme=shepard

Men för det mesta så ser många mallar bra ut från themeforest.

Grupperingen av numren i telefonnumret ser konstig ut. Får mig att tänka på utlandsnummer.
@Helix: Det är rätt det du säger om fardiga mallar, men att designa allt från scratch är inte min starkaste sida heller. Vad tycker du att jag bör andra i temat? tar gärna lite tips av dig och andra, Nu har jag ändrat utseendet på telefon nr, hoppas att det ser lite bättre ut. ( idén var att gör telefon nr så lätt att komma ihåg som möjligt ) men du hade rätt,

Allt kritik är bra, oftast blir man hemmablind och inte ser saker som de ska.
Mvh
Oläst 2012-08-14, 03:59 #7
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Mycket flitig postare
Ciffans avatar

Layouten har jag inte så mycket att säga om - även om det är en mall är den ren och snygg. Däremot fungerar den inte riktigt överallt. Under "Hemförsäkring" ser jag inte hela texten till vänster i Chrome på Mac, se bilden. På "Kontakta oss" hamnar högerkantens "Widgets" ovanpå bilden, se bild. Sidorna laddas väldigt långsamt här - kanske en optimering skulle hjälpa till eller ligger den på ett långsamt webbhotell?

Mer finns, tyvärr, att säga om texten
Startsidans rubriker som Motorcykelförsäkr och Snöskoterförsäkri får mig att lämna sidan, den tappar all trovärdighet. Inget fel på dialekter men på en webbplats av detta slag tror jag att det gör sig bättre med rikssvenskans "hämta" istället för "hämt"

Var konsekvent med versaler på "din", "dina" etc. Nu möts man av en rubrik med "Din" och och sedan "dina" - generellt förespråkar jag gemener (små bokstäver) för tilltal

Under "Boendeförsäkring" - ta bort särskrivningen för fritidshusförsäkring

Var konsekvent med grafisk utformning av länkar. På startsidan finns nu både svart understruken text och grön text för att ange länkar, liksom grön text som inte är länkar.

Telefonnummer, var konsekvent - nu finns både ettt 0700- och 08-nummer på sidan "Kontakta oss"

Jag tror att ni måste utveckla vad som händer med ens personuppgifter om man väljer att avsluta kontot, dvs hur längre ni lagrar dem.

Sidan är på svenska - då ser det slarvigt ut att inte "back to top" i övre vänstra kanten är översatt

Under "Start" finns "Home 1" och "Home 2" - det gillar inte jag. Start ska vara en direkt väg till startsidan och inte kräva att man väljer i en "dropp down" meny där man inte heller förstår vad som skiljer de två sidorna åt och vad som verkligen är startsidan.

Slutligen, se över texten under "Om oss". Som läsare bryr jag mig inte om er vison - jag vill veta vem ni är och vad ni gjort och gör. Dessutom de 8 cookies jag får är lite mer än det ni beskriver.

Som sagt, det är lätt att bli hemmablind
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Skärmavbild 2012-08-14 kl. 03.26.35.jpg (9.6 KB, 8 visningar)
Filtyp: jpg Skärmavbild 2012-08-14 kl. 03.26.10.jpg (13.6 KB, 5 visningar)
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-14, 05:45 #8
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Citat:
Ursprungligen postat av John Adams Visa inlägg
@Helix: Det är rätt det du säger om fardiga mallar, men att designa allt från scratch är inte min starkaste sida heller. Vad tycker du att jag bör andra i temat? tar gärna lite tips av dig och andra, Nu har jag ändrat utseendet på telefon nr, hoppas att det ser lite bättre ut. ( idén var att gör telefon nr så lätt att komma ihåg som möjligt ) men du hade rätt,

Allt kritik är bra, oftast blir man hemmablind och inte ser saker som de ska.
Mvh
Titta på hur Cmsmasters använder mallen och försök hålla dig någorlunda inom dessa ramar, beträffande textlängder, rubrik-längder etc. Annars kommer det automatiskt att uppstå de fel vi beskrivit. Vissa rubriker måste du nog korta ner för att inte orsaka de problem Ciffan antydde...

Snöskoterförsäkring kan du korta ner till Snöskoter osv (alla förstår sammanhanget ändå).
Oläst 2012-08-14, 06:02 #9
John Adamss avatar
Flitig postare

Flitig postare
John Adamss avatar

@Ciffan: Tack för alla dina tips, du träffat rätt på allt, Nu ser jag att det hela på sidan blev trams ( på riktigt ), kommer att hålla med till dina tips till 100%.

Jag får nu anlita någon som kan hjälpa till med språket med, det är bäst så .

Sidan behåller jag uppe 24 timmar till så att få in så många tips som möjligt innan jag påbörjar en total makeover.

@Captain Thailand: tack för dina bidrag, Jag går igenom det Cmsmasters använder och förhoppningsvis så bli det hela lite bättre.

Ps/ home 1 och home 2 var för att ni skulle tipsa vilken av dessa jag bör använda som startsida

Tack igen för era tips.
Oläst 2012-08-14, 06:58 #10
Ciffans avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Ciffans avatar

John, det är strongt att du tar till dig vad som skriv och inte börjar försvara - med den inställningen är jag säker på att du kommer att lyckas med att få en bra webbplats!
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017