FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
En kompis till mig har sagt upp sig från sitt arbete och har tagit ut semester de sista veckorna av uppsägningstiden. Hans bestämda åsikt är att han slutade på arbetet när han gick på semester, medan jag är av åsikten att han är anställd (med effekten att hans arbetsgivare kan kalla in honom från semestern om något skulle skita sig) tills semestern tar slut. Han gick alltså på semester för några veckor sedan men anställningstiden på pappret går ut om två veckor.
Vem har rätt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag skulle säga att du har rätt. Han är ju fortfarande anställd när han är på semester. Arbetsgivaren kan kalla in personal som har semester, t.ex. om det skulle "köra ihop sig".
Helt fri från arbetsgivaren är han när semestern är slut och likaså anställningen. Om han blir inkallad under semestern får han istället ut de dagarna i pengar som slutlön. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Självklart är han fortfarande anställd.
Men kan arbetsgivaren verkligen kalla in en anställd under semestern? Jag har ingen aning om vad lagen säger, men jag tycker att det låter orimligt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
LAS säger att man har rätt till fyra veckors sammanhängande ledighet under juni-aug.
Om en semester blir avbruten så skulle jag gissa att arbetsgivaren får betala övertid eller liknande. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Arbetsgivaren har rätt att återkalla beviljad semester i samband med uppsägning; men om så inte har skett i samband med att uppsägningen hanterades kan det rimligen inte ske i efterhand.
Arbetsgivaren vill troligen inte heller tvinga in folk som inte vill jobba kvar
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|