Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Domän registrerad pga whois

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-07-30, 09:27 #1
Zedrick Zedrick är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2009
Nykomling

Standard Domän registrerad pga whois

För några månader sedan kom jag på en ny idé till en website, med ett mycket specifikt domännamn. Av oklara anledningar så registrerade jag inte domänen direkt, men fick nu för mig att jag skulle göra det - och då ser jag till min fasa att den redan registerats, runt när jag kom på idén.

Det är en mycket speciell domän, det finns ingen som helst chans att någon annan kommit på samma namn. Vad som måste ha hänt är att jag av någon anledning använde någon webbaserad whois-tjänst för att kolla om domänen var ledig (även om jag var helt säker på det), och att den sökningen sedan utnyttjades för att registera domänen i syfte att sälja den vidare till mig. Det är dock inte vanlig domain tasting, eftersom den fortfarande är registrerad nu 3 månader senare.

Anyway, jag kan inte hitta något i min browser-historik om var jag gjorde whois-uppslaget, så jag undrar om nån vet vilka det är som säljer sökningar till:

Registrant [784666]:
domain admin [email protected]
GREAT ECHO LTD.
128 GLOUCESTER RD
WANCHAI
HK
20100
HK

Som registrerar dem via moniker.com (jag är säker på att det inte var hos dem jag gjorde whois-uppslaget).

Om inte annat vore det roligt att jävlas genom att slå upp en massa bizzarra domännamn som de då förhoppningsvis registrerar automatiskt.
Zedrick är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-30, 11:56 #2
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Hej,

Citat:
Ursprungligen postat av Zedrick Visa inlägg
Om inte annat vore det roligt att jävlas genom att slå upp en massa bizzarra domännamn som de då förhoppningsvis registrerar automatiskt.
Denhardomanenkannijusittapaerajaklar.com

Intressant och lite konstigt fenomen, om du verkligen är säker på att domänen omöjligt kan vara intressant för andra.

Det måste bli dyrt att regga massvis av domäner på det viset, men säljer de vidare en och annan så??! I min värld låter det konstigt, men det är kanske de som skrattar sist, vem vet.

Tyvärr har jag inget svar på din fråga, utan tillät mig att spekulera kring fenomenet bara ;-)
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-30, 16:30 #3
lazats avatar
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2004
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lazats avatar

Reg.datum: May 2004
Ja detta förekommer, jag har helt slutat använda webbtjänster för detta, använd whois kommantot i linux som ansluter direkt till resp registrerare. Jag har även för mig att networksolutions gjorde detta om man gick in i beställningssteget under en tid för några år sedan, vet ej hur det är nu. Jag tror att de som registrerar domänerna gör någon bedömning på om de ska registrera dom eller inte. Vi kanske skulle testa och se vilka sidor rötäggen använder sig av?
lazat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-31, 20:21 #4
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av lazat Visa inlägg
Ja detta förekommer, jag har helt slutat använda webbtjänster för detta, använd whois kommantot i linux som ansluter direkt till resp registrerare.
Det gör jag normalt också, men satt antagligen på tåget utan tillgång till ett shell när jag fick idén.

Citat:
Jag har även för mig att networksolutions gjorde detta om man gick in i beställningssteget under en tid för några år sedan, vet ej hur det är nu.
Jag har inte läst wiki-länken från Captain Thailand än, men har för mig att Network solutions slutade med det när det blev uppmärksammat på Slashdot. Trodde det hade slutat helt, men tydligen inte.

För den som är intresserad, domänen är hitlernews.com. Tänkte ha det senaste om Hitler där, någon google-maps grej med alla ställen Hitler setts sedan 1945, dagens Hitler-skämt osv. Kan inte tänka mig att någon annan kommit på samma idé, och samma domän.

Får nöja mig med .net-versionen istället. Vilket kanske passar bättre för en "nyhetsbyrå".
Zedrick är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-10, 09:07 #5
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2010
Mycket flitig postare

Nu är självaste GoDaddy anklagad för front-running!

http://www.elliotsblog.com/official-...llegation-5368
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-09, 20:16 #6
Mad Marvin Mad Marvin är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2012
Mad Marvin Mad Marvin är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2012
Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Nu är självaste GoDaddy anklagad för front-running!

http://www.elliotsblog.com/official-...llegation-5368
Två gånger har jag faktiskt råkat ut för det hos just GoDaddy

Jag har ett stort antal domäner hos dem och när jag letar domäner söker (sökte) jag ofta i deras iPhone-app när jag får idén, och två gånger har domänen sedan varit registrerad när jag tänkt genomföra idén 1-2 dagar senare.
Mad Marvin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-10, 09:43 #7
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Zedrick Visa inlägg
Jag har inte läst wiki-länken från Captain Thailand än, men har för mig att Network solutions slutade med det när det blev uppmärksammat på Slashdot. Trodde det hade slutat helt, men tydligen inte.
Även om de slutat så vill man väl knappast ha något att göra med ett företag som betett sig på det viset.

Jag kör också endast direkt whois när det handlar om viktiga domännamn. Man kan inte lita på nätet helt enkelt
Oläst 2012-08-10, 11:00 #8
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Captain Thailand,

Det är nog ganska givet att det förekommer front-running hos GoDaddy likväl som hos andra registrarer, däremot blir det väldigt svårt att bevisa att så är fallet. Det ligger knappast i registrarens eget intresse att erkänna att man sysslat med detta då kunderna skulle fly.

Det handlar bara om vem som har access till databaserna för whois-slagningar och hur villig den/de personerna är att sälja informationen vidare till domainers. Hur tror du t.ex. cc-zonfilerna når andrahandsmarknaden? Den här marknaden styrs av samma krafter som alla andra branscher -> kontakter och pengar.
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-30, 20:40 #9
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Network Solutions är ena riktiga kålsupare om du frågar mig...

Deras "kontroverser" kan man ju läsa om på Wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Network_Solutions
Oläst 2012-08-10, 09:28 #10
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

kippex,

Jag är själv kund hos GoDaddy sedan länge, men har givetvis ingen aning om hurvida de sysslar med detta. Dock känns ju detta väldigt vagt. En eller två kund(er) PÅSTÅR sig ha observerat detta utan att avslöja domännamnet, hos världens överlägset största domänregistrator ( Källa: http://www.webhosting.info/registrar...strars/global/ ).

GoDaddy förnekar bestämt att de tillämpar denna metod överhuvudtaget. Hade tusen personer hävdat samma sak (med viss verifikation) hade det förstås varit annorlunda. Nu känns det mest som icke-nyhet. Tycker jag.

HELT utanför ämnet: Pga av min förkärlek till diverse fyrbentingar var detta dock en handling som fick mig att ompröva min "lojalitet" till företaget: http://www.huffingtonpost.com/2011/0..._n_843121.html
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017