FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej, skulle tacksamt ta emot lite råd om hur man värderar lite begagnade datamaskiner och tillhörande utrustning. 4 datorer Fujitsu, med tillhörande skärmar 24 tum. Samt en server och kopiator/printer. Allt inköpt 2010/11. Vet inte deras prestanda, men hur mycket minskar hårdvaror per år? Finns det någon schablonregel?
Senast redigerad av Webjake den 2012-07-06 klockan 17:22 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
snart 2 år gamla prylar - skärmarna 500kr styck . . . datorerna 1000-1500 styck.. . hela paketet med datorerna 5000-7000:- tippar jag på. tyvärr taskigt andrahandsvärde på sånt, laptops verkar behålla priset lite bättre
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
ok tack för ditt svar, det var väl det jag trodde, i den prisnivån.
kan man säga en procensats datorer sjunker per år? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
egentligen bara rena gissningar sådär baserat på blocket priser.. hhmm bra fråga detta med % per år... antagligen 30%-50% direkt när man tar ut datorn från butik
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hej, Försäkringsbolagen brukar ge en värdeminskning med ca 17 och 25% per år på elektronik, Jag antar att Knullis hade rätt med sina 5 -7000 kr värdering.
Jag själv betalade 5k för 4 st datorer med tillhörande skärmar, hittade de på blocket och snubben sa till mig att han arbetade med en rivningsfirma och hade plockatat dessa från en bank de höll på att renovera. Skit produkter dock, Fujitsu brukar anvöndas i likadana arbetsplatser, Körde burkarna till tippen 2 månader senare. Tips: Du får en hel ny dator ned skärm och med bra minne och lagring idag på för under 4000kr, kolla Pricerunner blandannat. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ska du sälja av delar så kan de va värt att lägga ut på nordichardware.se eller liknande hw relaterade siter.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
ok tack, så märket Fujiutsu är inte att rekommendera?
Värdet på en server då? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Du får nog ge något att gå på, en server kan vara allt från 5k till flera hundra tusen i nypris. Inte riktigt som en "standard" kontorsdator att värdera. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
om du vill ha värdering för att köpa o nyttja själv så är det en sak.
om du försöker värdera för att sälja vidare.. glöm. begagnade datorer är skrotpengar. datorer är som bilar fast värre. man går ALLTID med förlust när man köper en ![]() sedan ska vi inte prata bilhandlare osv osv.. allt går att göra pengar på. men begagnade datorer, speciellt utan specs, är lågt värde eller inte alls. 2 år gamla standard "budget" kontorsdatorer hade jag betalat hundralappar för stycket, skärmarna är nog okej värderade på sina 500kr stycket. och som redan sagts, servrar är allt från tusenlapp till hundratusenlappar. så utan mer info så sitter du med skottpengar eller miljoner. helt värdelös info för dig :P |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Fujitsus bärbara är alldeles utmärka som högprestanda utvecklingsdatorer. Men alla datorer som är några år gamla brukar falla för giljotinen i utvecklarkretsar efter bara några få år.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|