 |
Medlem
|
|
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 202
|
|
Medlem
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 202
|
Tydlighet och relevans
Tänk så här: Google vill väldigt gärna visa den bästa, och mest relevanta sidan för varje enskild sökfras. Det är troligen inte så att du mäktar med att göra din förstasida till mest relevanta för alla dessa tre sökfraser, och det är framför allt inte bara i Title-texten som Google kommer att titta för att avgöra om sidan är tillräckligt relevant för sökningen.
Dessutom, skulle jag säga att det är väldigt få människor som kommer att söka efter huvudorden "biluthyrning" eller "hyra bil". Jag har då aldrig gjort det. Jag vill ju hyra en bil när jag är på Mallorca, eller när jag är i Stockholm, eller när jag är i Norberg. De här mer konkreta sökningarna kallas ofta for "fat belly" och är alla de kombinationssökningar som du kan komma på kring området. Alltså [hyra bil i Stockholm] eller [hyra bil på mallorca] (alternativt, förstås, biluthyrning Stockholm...).
Sedan finns det en enorm mängd sökfraser som du aldrig kommer att kunna komma på, eller för den delen optimera sajten för. Dessa kallas ofta för den långa svansen i bland sökfraserna, och det är, om du bygger sajten rätt, de fraserna som i längden kommer att ge din sajt allra mest trafik, även om du skulle råka placera dig som första placering på dina huvudord. Men då måste du först ha byggt en sajt som är otroligt tydlig i vad den vill synas på, och där varje sida är en av de bästa inom området.
|