FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Vet inte om jag är kass på att googla men tycker mig inte hitta något. Finns det någon webbplats man kan vända sig till för att starta ett offshorebolag? Har lite andra frågor också ang samma sak som någon här kanske kan ge ett snabbt svar på:
- Mellan tummen och pekfingret, vad kostar det årligen? - Kan man öppna ett svenskt bank-konto registrerat på ett offshore-bolag? Mvh Vic |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det beror helt i vilket land du vill starta det, samt vilka extra tjänster du vill ha.
- Räkna med kostnader 5000-30000 per år beroende på vilket land och tjänster du väljer. - Ja du kan öppna ett Svenskt konto om du har alla papper korrekta, men kan vara lite jobbigt. Många andra länder är det smidigare då du kan ta upp plånboken för att lösa saker smidigare. Tänk med att du sabbar all sekretess om du öppnar konto i Sverige. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Ok, tack för svaret Patrik!
- Vad är det för tjänster man ege behöver? Allt jag är ute efter är att inte behöva betala moms på försäljning av appar. Vad jag kan läsa på http://www.skatteverket.se/rattsinfo...800091892.html så är man ganska körd som svenskt företag om man inte kan bevisa att alla som köpt appen befinner sig utanför EU-området. Dels är det väl jäkligt svårt att bevisa och dels behöver det ju inte vara fallet. -Varför ska jag vara orolig över sekretessen? Jag har inte för avsikt att föra någon bakom ljuset. Skatteverket ska väl egentligen ge blanka fan i vad som händer på det kontot så länge jag följer lagen vad gäller inkomstskatt, sociala avg, kapitalinkomsskatt etc... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Du kan registrera ett bolag online i Utah USA: http://corporations.utah.gov/
Ett bolag som finnits md under många år är The Cpmpany Corporation (thecompanycorporation.com ) där man kan registrera bolag i exempelvis Delaware, Utah m.m. och de sköter allt pappersarbete i USA åt dig. De har traditionellt varit ett pålitligt bolag men nu såg jag lite orosmoln i molnet: http://www.ripoffreport.com/director...rporation.aspx Hur som helst så har de olika alternativ beroende på servicegrad. Sök på Google: incorporate antigua site:gov.ag Ska du sälja appar kan det ju vara bra att ha ett bolag i Utah med amerikanskt bankkonto (med internetaccess). Du kan ju ha ett svenskt moderbolag, (kan vara AB/KB/HB) men då får du inga problem med momsen om det amerikanska bolaget har avtal med Apple eller Google. Utah och Delaware är de två stater i USA som har bäst villkor för offshorebolag. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Mer info om att starta bolag i Delaware:
http://corp.delaware.gov http://corp.delaware.gov/whycorporations_web.pdf |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Grymt Conny, tack!
Men dom har ingen moms på appar i USA? Hur är det med bolagsskatt i USA? Hur gör man med deklarationen för bolaget i USA, det måste man väl också anlita någon att fixa i sådana fall? Inbillar mig att det är mer uppstyrt i USA jämfört med typ Seychellerna. Man hade velat ha bolaget i ett land där dom struntar helt i vad man håller på med så länge man betalar en liten blygsam summa varje år. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
För offshorebolag gäller speciella regler:
Utah Inkomstskatt 0%. Moms 0%. Delawhere Inkomstskatt Låg % Moms låg% Registreringsavgift för AB 50 USD Årlig franchiceavgift till myndigheterna 75 USD - 180 000 USD. Beroende på antalet aktier i bolaget. Avgift tillkommer till det företag man anlitar för att sköta pappersexercisen, Delaware är ett av de mest företagsvänliga delstaten alla kategorier i USA. Extremt lite byråkrati. Jag kan inte alla detaljerna men av det jag läst in mig på så verkar Utah och Delaware vara de bästa delstaterna "to incorporate in"... Senast redigerad av Conny Westh den 2012-06-27 klockan 16:34 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Znap, valde du att öppna ett bolag i Delaware? Om så vad är dina erfarenheter utav det? Sysslar själv med app försäljnig och bokföringen är den krångligaste som finns, det går att ta ut rapporter på vart apparna har sälts till, dvs om det är utanför eller innanför EU men det tar sån kraft och tid som man hellre skulle vilja lägga på app utvecklingen. Är också intresserad av att gå offshore men har hört så många skräckhistorier med sköntaxeringar till höger och vänster så vågar inte riktigt ta steget.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag kan hjälpa dig. Jag har ett företag på Cypern sedan en tid tillbaka. Cypern är känt som ett skatteparadis - lägsta skatterna i Europa. 10% Vinstskatt bara.
Aktieägare får tom låna pengar av sitt egna bolag, du har hur enkelt som helst att skatteplanera i ett cypernbolag. Jag ordnar ett bolag till dig på några veckor för 25.000kr. Inga speciella statliga avgifter du ska betala. Skicka mig ditt telefonnummer och berätta mera om din verksamhet så ska jag hjälpa dig. Jag ordnar en bra advokat till dig och en bra bank också. Internetbank med kort får du. Du behöver INTE debitera moms på något du säljer utanför Cypern. Dom har otroligt snälla skatteregler här nere och struntar i det mesta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Du verkar inte kunna så mycket, du betalar endast 10% om du är bosatt på Cypern.
Så om bolagets styrelse inte bor på Cypern blir skatt 0%. Sedan utdelning är skattefri och andra fina saker. Sedan kan jag tillägga att FBME som är en stor bank i Cypern inte accepterar certade id lägnre "Please note that after 1st of June 2012 we cannot accept certification from a notary public anywhere in the world. Clients wishing to open accounts remotely can either have the passport certified by a European bank located in Europe or through select regulated entities such as an introducing attorney that is approved by the bank. " Ang MOMS så bör du få vara VAT registrerad, och säljer du till privatpersoner eller företag utan VAT är det troligtvis att du får lägga på 15%. Dock kan jag inte lagtexten för moms för cypern utantill. Och 25k är ett väldigt överpris, du kan hitta för 15-20k från folk som kan något. Om du själv är kunnigt och vill hantera pappersjobb då lär du klara dig på 5-10k i kostnad. Citat:
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|