FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag funderar på hur man kan hantera licenshanteringen för en webbapplikation utan att ha inloggning.
Systemet består av två delar, en serverprogramvara som kunden kan ladda ner och installera på sin server, samt användare som kör en vanlig webbapplikation från sin pc eller smartphone. Grunden är en programvara som ska kunna laddas ned från en webbsida och installeras på en server. Efter att programvaran är installerad ska man kunna betala en licens för servern och betala med kort hos exempelvis paypal, sen kopplas man till en bekräftelsesida. Önskan är att kunna ladda ner en kryfterad licensfil till datorns hårddisk som serverprogrammet sedan kan läsa av vid start/körning för att verifiera att programmet är licencierat. Hela licenshanteringen ska ske helt osynligt för användaren. Det enda användaren ska göra är att gå in och betala påpaypal och kopplas till bekräftelsesidan, sen ska linssystemet hantera allt automatiskt. Min fundering är hur man löser det på ett smidigt sätt. Cookies har ju nackdelen att de än domänspecifika, så det bör vara en egen fil och troligen ett eget windowsprogram som körs lokalt på servern för att klara det. Men hur fixar man det smidigt på en smartphone med webbsida? Förutom vid installationen av servern kommer servern inte ha kontinuerlig internetuppkoppling. och smartphonen kopplar upp sig via ett lokalt wifi-nät mot servern utan internetkontakt. Men smartpohnen har ju internet om man kopplar den mot en annan webbsida. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Systemet ska rulla i en Microsoft Windows miljlö och all kod är skriven med C#. Jag är inte ute efter att köpa ett system utan ska bygga upp ett skräddarsytt system för detta.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
De bästa lösningarna är förmodligen de där du ansluter till en licensserver
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|