FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Läste nyligen om "formdöden", det faktum att vanliga diskussionsforum tappar mark till förmån för sociala medier och framför allt Facebook.
Jag driver själv ett forum baserat på vBulletin och för ett tag sedan skrev de själva i sitt månadsbrev om hur man bäst promotar sitt forum via just Facebook. Möjligheten att låta besökarna komma åt innehållet på mitt forum via Facebook kanske ökar aktiviteten, samtidigt tar man bort en ganska stor anledning att besöka forumet direkt, med allt vad det innebär i form av reklam osv. Hur tror ni framtiden ser ut för diskussionsforum på nätet? Vad kan man göra för att stärka forumet kontra Facebook? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det har varit svårt för små forum en lång tid och det har bara blivit svårare och svårare för uppstickare.
Jag tror dock att de stora forumen, som t.ex. Flashback, graget m.fl., är relativt ohotade av den här utvecklingen. Som det är nu går det inte att få någon struktur i diskussionerna då man inte kan kategorisera, filtera, söka och lista trådar i en mer kompakt vy för att få överblick. Om Facebook lägger inte den här möjligheten i grupperna och gör det bra kan de nog börja hota även de större forumen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Problemet med små forum, är att det blir utsatta för spam botnar. Man kan inte idag driva ett forum utan det bli vandaliserat av botnar. Skulle jag stänga av sköldarna för mitt forum linux.se ( som är helt dött ) , så skulle forumet bara på några timmar fyllas med "bajs" inlägg i form av reklam för olika piller och annat skit, updatera jag inte dagligen spärr listor för IPn så kommer spam botnarna äta sönder forumet på några veckor.
Exempel Satte upp en wiki för något år sedan, tänkte inte så mycket att spärra ny användare och sånt Kollade wiki nyligen, den hade 8000 användare, det postar dagligen "massor" med sidor på wiki bara i SEO syfte. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Nope, det hjälper inte alltid, däremot finns det mycket man kan göra för att förhindra spam-bottar. Det går att bli av med de flesta.
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Blackhat verktyget XRumer knäcker tyvärr väldigt många Captchas:
http://en.wikipedia.org/wiki/XRumer |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Citat:
http://www.stopforumspam.com/contributions Captchas är bara ett av alla skydden man behöver idag ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Men det är många som tror att det räcker med Captcha. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Jag tror inte forum är på utdöende. Jag ser inte riktigt vad forum och Facebook skulle ha gemensamt, annat än att både finns på webben.
Facebook använder jag då jag vill veta vad mina vänner har ätit till middag (dvs jag använder aldrig Facebook). Forum använder jag då jag vill ha svar på frågor inom allt möjligt, eller för att diskutera saker som intresserar mig. Självklart så skulle även Facebook kunna fungera som forum, där frågor besvaras och ämnen diskuteras. Men det skulle bara fungera om mina vänner slutade att lägga ut information om vad de har ätit till middag. Folk skriver att det är svårt att hantera spam på forum. Men det är ju ännu svårare på Facebook, där spammet kommer via IP-adresser som tillhör mina vänner. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|