FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej
Sambon har nyligen startat eget och kommer sälja diverse elektroniktillbehör på nätet. Tidigare när hon sålt på Tradera har man skickat som vanligt, ej spårbart brev. Men nu tänkte hon skicka det via Postens "skicka lätt" via hemsidan, då brevet är spårbart. Det som jag funderar på är när hon ska lämna in breven till ombud. Ponera att det är 30-50 brev som skickas samtidigt - att lämna in en hel säck med brev på Ica Maxi som är Postombud verkar lite konstigt. Lämnar man det verkligen så som företag? Om dom ska scanna alla brev så att de kan spåras kommer ju ta tid isf. Hur gör ni? Det finns ju Posten Företagcenter och dylikt. Skulle uppskatta om någon förklarar hur det går till. Hur många brev som skickas varje dag kan variera och kommer vara lite färre nu i början med. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Postombud (typ ICA) är mest för privatpersoner. Som företag så lämnar du in dina försändelser till Postens Företagscenter, eller bokar hämtning.
Skicka Lätt har jag ingen erfarenhet av. Men paket bokar du hämtning för. Det ingår i ordinarie pris när du skickar paket som företag. Varubrev, brevpostförskott, REK och andra brevtjänster kan du boka hämtning för (men det kostar extra), eller så kan själv lämna in dem på Postens Företagscenter. Pacsoft och Unifaun Online är den mjukvara som är vanligast att använda vid försändelser med Posten och för utskrifter av adressetiketter med Porto Betalt. Följesedlar (som är underlag för fakturering) skapas elektroniskt. Du kan antingen ringa till, eller besöka, ditt lokala Företagscenter. De kan besvara alla frågor och hjälpa er, så att ni kommer igång. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Okej. Då ska jag be henne kolla med företagscentret. Tack för det utförliga svaret, det uppskattas verkligen!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Posten företagscenter ska avvecklas, så det är Ica som gäller...
Tog mig 20 minuter att hämta ett rek och skicka ett annat rek senast. Utan kö. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag skickar mina varubrev genom att lämna dem på postens företagscentrum då bara lämnar man dem och går. Har aldrig använt tjänsten skicka lätt.
Har man många paket så går det att posten hämtar all försändelser. Låter inte bra om Ica ska ta hand om allting tar alltid längre tid där, när ska det bli av i så fall. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Första träffen gav denna info:
"För drygt ett år sedan beslutade Posten att avveckla sina 300 Företagscenter till slutet av 2012. Genomförandet har dragit ut på tiden, eftersom avtalen med privata partners om att ta över servicen fördröjdes. Men nu är avtalen klara, och tidsplanen ligger fast." Dock fortsätter det med denna info, som är lite motsägelsefull. "De flesta av Postens Företagscenter kommer att omvandlas till servicepunkter, som enbart hanterar in- och utlämning för företag. " Vi har vårt närmaste Företagscenter cirka 500 meter bort, företagspaket som de inte lyckas leverera körs dock numera inte dit, utan kommer till Ica (!) dagen efter (!). länk: http://www.publikt.se/artikel/klart-...gscenter-38240 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Jag visste att Posten vill lägga ner sina Företagscenter. Men jag visste inte att det finns ett klubbat beslut på detta. Det ska bli intressant att se hur Posten hade tänkt sig att detta ska fungera. En genomsnittlig ICA-butik skulle aldrig klara av att hantera den mängden försändelser som det handlar om.
Frågan är vad dessa "serviceställen" för företag kommer att ha för öppettider. Gissningsvis 8-10 på morgonen (eftersom det idag är deras sommartider på många mindre Företagscenter). Vilket inte kommer att fungera överhuvudtaget med att e-handlare vill få iväg så många beställningar som möjligt, samma dag. Vi lämnar in våra försändelser mellan kl 17-18. Beställningar gjorda före kl 14-15 kommer iväg samma dag. Det skulle inte fungera om Posten bara har öppet på morgonen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Konstigt att företagscenter ska läggas ned då den på Fridhemsgatan i Stockholm nyligen har renoverats och utökat personalstyrkan.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Citat:
Jag tror inte heller att vanliga PO kan hantera inlämning av Varubrev idag? Eller kan ni det? Skriv gärna här, om det dyker upp mer info. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|