Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Att driva företag som idéell förening

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-05-03, 01:56 #1
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Standard Att driva företag som idéell förening

Det har diskuterats förr här på WN men jag kan inte hitta lämplig tråd att posta i så jag skapar en ny tråd.

När fler än en person eller företag i en salig blansning har för avsikt att starta ett projekt som har låg grad av startfinansiering, men har eller planerar att skapa tillgångar i form av imateriella rättigheter av olika sort, finns ett behov att knyta alla rättigheter till en organisation som inte kostar något att starta eller driva, alternativt har mycket små startkostnader. Så kan man starta en idéell förening.

En idéell förening blir en juridisk person i och med att den haft ett konstituerande föreningsmöte, antagit av skatteverket godkända stadgar och utsett styrelse.

Efter det att föreningen bildats kan föreningen ansöka om eget orgnr hos skatteverket vilket är gratis. Sen behöver man bara lämna i bokslut eller årsredovisnig och deklaration varje år till skatteverket varje år.

En idéell verksamhet kan bedrivas som typexemplet www.tff.se, Trafikförsäkringsföreningen som är en idéell förening.

http://www.tff.se (webbplats)
http://www.tff.se/Documents/Om%20oss/Stadgar-TFF.pdf (Stadgar)
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-03, 07:13 #2
dalesue dalesue är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2011
Nykomling

Hej Conny.

En stor nackdel med en ideell förening är att den är öppen och att i princip vem som helst kan bli medlem. Finns det tillgångar i föreningen är det inget som hindrar den lokala motorcykelklubben, Cosa Nostra eller någon annan intresseförening att registrera ett stort antal medlemmar för att därefter ta över makten i föreningen.

Ett alternativ till en ideel förening skulle kunna vara en stiftelse där man som grundare/stiftare enklare kan styra upp såväl verksamheten som vem eller vilka som får delta i verksamheten.

Det var mina snabba två cents för tillfället.

Senast redigerad av dalesue den 2012-05-03 klockan 07:21
dalesue är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-03, 10:45 #3
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larssons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av dalesue Visa inlägg
Hej Conny.

En stor nackdel med en ideell förening är att den är öppen och att i princip vem som helst kan bli medlem. Finns det tillgångar i föreningen är det inget som hindrar den lokala motorcykelklubben, Cosa Nostra eller någon annan intresseförening att registrera ett stort antal medlemmar för att därefter ta över makten i föreningen.

Ett alternativ till en ideel förening skulle kunna vara en stiftelse där man som grundare/stiftare enklare kan styra upp såväl verksamheten som vem eller vilka som får delta i verksamheten.

Det var mina snabba två cents för tillfället.
Ni har båda rätt - om man skippar behovet av att vara allmännyttig ideell förening kan man sätta upp vissa begränsningar kring vem som kan bli medlem.

Det går även att skriva in en del andra skydd i stadgarna, till exempel att de ekonomiska värdena som skapats tillhör de medlemmar som fört in dem i föreningen etc.

En ideell förening kan även äga andra bolag, så det kan vara en plattform för att starta kommanditbolag, där den ideella föreningen står för risken. Man kan sätta upp ett AB inom den ideella föreningen och på sikt växla ut aktierna till medlemmarna.

Ett annat alternativ är att starta ett riktigt bolag, en ekonomisk förening, som till stor del bygger på samma grundidé men med ett ekonomiskt syfte. Här är det mycket tydligare hur man begränsar vem som kan bli medlem, även om det i grund är möjligt att ansöka om medlemskap.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-03, 23:08 #4
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Ni har båda rätt - om man skippar behovet av att vara allmännyttig ideell förening kan man sätta upp vissa begränsningar kring vem som kan bli medlem.

Det går även att skriva in en del andra skydd i stadgarna, till exempel att de ekonomiska värdena som skapats tillhör de medlemmar som fört in dem i föreningen etc.

En ideell förening kan även äga andra bolag, så det kan vara en plattform för att starta kommanditbolag, där den ideella föreningen står för risken. Man kan sätta upp ett AB inom den ideella föreningen och på sikt växla ut aktierna till medlemmarna.

Ett annat alternativ är att starta ett riktigt bolag, en ekonomisk förening, som till stor del bygger på samma grundidé men med ett ekonomiskt syfte. Här är det mycket tydligare hur man begränsar vem som kan bli medlem, även om det i grund är möjligt att ansöka om medlemskap.
Oj, i det inlägget var det tyvärr inte många rätt varför ett par klargöranden är på sin plats.

Inledningsvis - en ideell förening kan inte vara komplementär i ett kommanditbolag. Det framgår uttryckligen av 3 kap 2 § lag (1980:1102) om handelsbolag och enkla bolag.

Vad sedan avser påståendet om att man kan skriva in olika begränsningar kring vem som kan bli medlem om man skippar behovet av att vara en allmännyttig förening är inte heller detta korrekt. Det är inte någon skillnad på de föreningsrättsliga reglerna i en förening som är allmännyttig och en som inte är det. Frågan om man är en allmännyttig förening eller ej har främst skatterättlig betydelse och berör inte de föreningsrättsliga aspekterna.

Man kan i samtliga former av föreningar skriva in begränsningar med avseende på vem som får bli medlem. Det ska dock vara objektiva krav och i rättspraxis har det visat sig vara mycket svårt att "stänga ute" personer från en ideell förening. Avsikten med en förening är att just att den ska vara öppen och tillgänglig.

Ett avgörande problem med att driva verksamhet i form av en ideell förening är just öppenheten - medlemsmajoriteten kan snabbt ändras med följd att man helt "tappar kontrollen" över verksamheten och sin investering. Därefter kan den nya ledningen ändra stadgarna varför även skydd intagna i stadgarna kan visa sig vara otillräckliga.

En lösning som möjligtvis kan fungera är att den ideella föreningen skriver ett avtal med mig som investerare varvid jag i avtalet upplåter en rättighet eller liknande till den ideella föreningen och att jag i avtalet ser till att förbehålla mig möjligheten att ta tillbaka rättigheten närhelst jag önskar eller liknande. På så sätt är mina rättigheter säkrade genom ett avtal där rättigheterna inte är beroende av vem som för tillfället bestämmer i föreningen. Vägrar å andra sidan föreningen att uppfylla sina förpliktelser enligt avtalet sitter jag med en domstolsprocess om halsen...

Vad avser idéen med att starta en ideell förening som därefter startar ett aktiebolag förstår jag inte riktigt poängen. Istället för att låta föreningen köpa andelar för att därefter "växla ut" dessa till medlemmarna är det väl bättre att bilda aktiebolaget direkt och låta de som är intresserade bli aktieägare och samtidigt skriva ett aktieägaravtal mellan aktieägarna? På så sätt slipper man såväl skatteproblematiken som osäkerheten med öppenheten i en ideell förening.

Less is more är ofta tillämpligt även i juridikens värld

I ett aktiebolag finns det ett helt annan skydd genom aktiebolagslagen samtidigt som man med hjälp av t ex aktieägaravtal och hembudsklausuler effektivt kan behålla kontrollen över verksamheten och sin investering.

Nu vet jag inte riktigt vad det är för idé som Conny funderar på att sjösätta men personligen skulle jag nog vara mycket tveksam till att starta upp ett projekt i form av en ideell förening. Undantag finns som bekant alltid men Conny får nog lätta lite mer på förlåten med avseende på vad det är för projekt det är fråga om innan i vart fall jag vågar ha en definitiv uppfattning.
dalesue är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-05, 01:34 #5
Anders Larssons avatar

Anders Larssons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av dalesue Visa inlägg
Oj, i det inlägget var det tyvärr inte många rätt varför ett par klargöranden är på sin plats.
Helt sant, det fanns ett fel i inlägget - en ideell förening kan inte vara komplementär i KB. Gjorde en liten tankevurpa.

Inget större problem att skriva in begränsningar i vem som kan bli medlem, så länge det är rimliga krav som stämmer överens med verksamhetsbeskrivningen. Om det mot allt förmodan skulle komma någon som vill "tvinga" sig in i föreningen kommer det att ta en runda över tingsrätten och då finns det gott om tid att "omstrukturera".

På det sätter motverkar du risken att "tappa kontrollen" genom att det kommer in andra personer.

Stadgeändringar kräver i princip alltid att två årsmöten beslutar om det, och man kan sätta tidsgränser för hur tätt de får genomföras - tom att det ska vara två ordinarie eller att det ska förflyta minst 12 månader mellan dem, tex.

Poängen med att starta ett AB som man på sikt växlar ut är just att kunna "dölja" det lite. Visst, styrelsen kommer ju ändå att synas, så frågan är hur stor nytta man har av det i praktiken. Men om man startar verksamheten i föreningen kan det vara ett bra sätt att sälja tillbaks den till medlemmarna.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-04, 02:17 #6

Syftet med mitt inlägg om att driva näringsverksamhet som idéell förening är att som ett antal medlemar här på WN, ska kunna driva sina startup-projekt med så små omkostnader som möjligt och sen när de väl börjar få intäkter så kan de omforma sin verksamhet till AB som jag rekommenderar i första hand.

Att starta AB på direkten är inte alltid möjligt och en del projekt byter deltagare väldigt ofta, samt att det är viktigt att alla som deltagit får sin del av den slutliga produkten/konceptet/bolaget.

Med AB måste man ändå fix ihop en del likviditet och det finns en del andra strikta krav som vissa kanske inte finner lämpligt i deras fall.

Jag instämmer i att enligt 3 kap 2 § lag (1980:1102) om handelsbolag och enkla bolag så kan inte stiftelser eller idéella föreningar ta på sig obegränsat personligt ansvar som komplementärer, men de kan vara kommanditdelägare. Ett AB kan däremot vara komplementär.

Syftet med att använda en idéell förening är att den har ett eget orgnr, kan ingå avtal, äga rättigheter och ger medlemmarna begränsat ansvar som i AB. Det är viktigt att just denna centrala organisation mitt i ett affärskoncept äger sina egna rättigheter och inte är beroende av andras välvilja, som det skulle bli om exempelvis ett patent ägs av en tredje part som föreningen skriver avtal om nyttjanderätt med.

Jag har ingen konkret användning av detta men jag ville ge ett tips till de som inte kan regag AB men som ändå vill ha ansvarsbegränsning och ett flexibelt andelssystemoch som senare kan omvandlas till ett AB.

Som exempel tog jag i inlägg #1 upp ett exempel på en idéell förening som har ett begränsat antal medlemmar, enligt strikt begränsning, nämligen Trafikförsäkringsföreningen, som driver näringsverksamhet (årsomsättning 3-5 Mkr, http://www.allabolag.se/8020059286/T...INGSFORENINGEN ). Medlemmarna fakturerar för sin andel av föreningens intäkter, så föreningen ska i princip inte bedriva vinstdrivande verksamhet. Medlemmarna är försäkringsbolag.

Fördelen med en idéell förening är att man inte behöver registrera den för att den ska vara en juridisk person, föreningen i sig kan med andra ord äga rättigheter, m.m. utan att behöva vara offentlig!!! Man kan m a o bedriva ett topphemligt utvecklingsprojekt av en affärsidé under lång tid innan man ombildar till en registrerad assosiation.

För Trafikförsäkringsföreningen har man en begränsning i vilka som kan bli medlemmar enligt:'

Citat:
§ 2
Medlem i föreningen är
a) försäkringsgivare som av regeringen har fått tillstånd att meddela trafikförsäkring;
b) försäkringsgivare som är verksam här i landet enligt lagen (1993:1302) om
EES-försäkringsgivares verksamhet i Sverige.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-05-04 klockan 02:32
Oläst 2012-05-04, 11:14 #7
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Tycker denna diskussionen extremt tydligt pekar på hur svårt det är att starta företag idag. För min del saknar jag en bolagsform för uppstartsbolag som enkelt går att ombilda till AB. Som nystartat bolag är de komplicerade reglerna kring skatter och avgifter inte intressanta eftersom man med största sannolikhet ändå inte har så mycket kapital den första tiden. Entreprenören & innovatören vill lägga ner tid på sin produkt och därför gör det inget om personen inte kan göra komplicerade avdrag, sådant kan man ta tag i när verksamheten & affärerna är uppe och rullar. :-) </OT>
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-04, 11:19 #8
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Varför inte bara köra miniprojekt i vanlig enskild firma till dess "de lyfter"? Alternativt inom redan existerande bolag. Normalt sett har ju webbstartups inga intäkter från start ändå idag utan man brukar endast fokusera på trafik i det skedet. Känns som det blir väldigt märkligt att försöka konstla med en ideell förening.

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-05-04 klockan 11:21
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-05, 18:53 #9

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Varför inte bara köra miniprojekt i vanlig enskild firma till dess "de lyfter"? Alternativt inom redan existerande bolag. Normalt sett har ju webbstartups inga intäkter från start ändå idag utan man brukar endast fokusera på trafik i det skedet. Känns som det blir väldigt märkligt att försöka konstla med en ideell förening.
Man kan givetvis driva "uppstartsprojekt" som enkelt bolag, då har man dock nackdelen att det inte är en juridisk person som står för alla rättigheter, vilket innebär att om en person som har ett antal rättigheter helt plötsligt tar sina rättigheter och drar, vilket lämnar kvar övriga med svartepetter i hand.

Syftet med att starta en ideell förening är två:

a) Det är en juridisk person som självständigt kan ingå avtal
b) Organisationen kan efter anmälan till skatteverket lätt få ett eget orgnr
c) Kan skaffa eget bankkonto
d) Extremt låga startkostnader, ingen registreringsavgift hos myndigheter
e) Lagstiftningen kring idéella föreningar bygger helt på praxis och är väldigt generös
f) Kostar inga pengar att registrera "firman" hos skatteverket
g) Ansvarsfrihet för medlemmar och styrelse

En Ekonomisk förening har en del startkostnader även om de i sig är överkomliga för vissa, men fördelar är även där:

a) Det är en juridisk person som självständigt kan ingå avtal
b) Organisationen får eget orgnr eftersom den registreras hos Bolagsverket
c) Kan skaffa eget bankkonto
d) Hyfsat låga startkostnader, ca 1200-2000 kr i registreringsavgifter
e) Finns en helt egen lag som reglerar Ekonomiska föreningar som är betydligt striktare än för idéella föreningar
f) Ansvarsfrihet för medlemmar och styrelse

Enskild firma har följande nackdelar:
a) Ingen egen juridisk person, orgnr går till en fysisk människa som alltid är ansvarig
b) Ingen ansvarsfrihet
c) Har ingen styrelse
d) Extremt personberoende, om denne nyckelperson försvinner ur projektet så är alla andra intressenter blåsta på konfekten
e) Blir extremt jobbigt med alla avtal som ska skrivas och skrivas om vid ett byte av organisationsform, vid en uppskalning.

Handelsbolag
a) Egen juridisk person
b) Ingen ansvarsfrihet för delägarna
c) Alla delägare är personligen ansvariga för organisationens åtaganden
d) Kostar pengar att registrera hs bolagsverket

Kommandtbolag
a) Egen juridisk person
b) Enbart bolagsmännen är personligen ansvariga för organisationens åtaganden
c) kan ha flera delägare utan personligt ansvar

Man skulle kunna starta genom att använda en ekonomisk förening, men då krävs det lite startkapital ungeföär i samma storlek som för Handelsbolag och Kommanditbolag. Men både den ideella föreningen och ekonomiska föreningen har ansvarsfrihet för medlemmarna och i viss mån styrelsen, vilket inte är fallet med vare sig enskild firma, handelsbolag eller kommanditbolag, det i sig är en viktig anledning att använda förening som uppstartsalternativ.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-05-05 klockan 18:56
Oläst 2012-05-05, 19:54 #10
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Jag förstår inte riktigt poängen med det hela. Framförallt har jag svårt att se en enda fördel med en ideell förening framför en ekonomisk förening.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017