Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Webbhotell med APC Caching

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-04-23, 13:29 #21
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Oct 2005
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Du gav inga relevanta råd för hans specifika fall, endast sådana som passar in på din egen tjänst.
Ok, varför börjar då Clarence nämna memory cache, om det nu är så? Samt det är inte mitt fel att ingen annan erbjuder memcache. Jag har i väldigt många fall rekommenderat saker som de allra flesta webbhotell erbjuder, men då tolkas det inte som egenreklam.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-23, 13:58 #22
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Ok, varför börjar då Clarence nämna memory cache, om det nu är så? Samt det är inte mitt fel att ingen annan erbjuder memcache. Jag har i väldigt många fall rekommenderat saker som de allra flesta webbhotell erbjuder, men då tolkas det inte som egenreklam.
Även jag nämner väl memcache när jag säger att det med största sannolikhet är overkill i det här fallet? Det är precis som redan påpekats ett utmärkt verktyg i många tillämpningar men här gör det säkerligen mer skada än nytta då det leder till att han med kunskapsbegränsningen gör sig helt beroende av en enda aktör. Det är ingen lyckad strategi. Går han från One.com så bör ändå delad hosting vara hans förstaval men visst skulle det inte skada att se lite statistik också.
Oläst 2012-04-23, 19:25 #23
Marmoth Marmoth är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2012
Nykomling

dubbelpost*
Marmoth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-23, 19:26 #24
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Text
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Text
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Text
Okej, nu fick jag troligtvis positiva besked. Här följer min chatt-session med One.com. Läs den gärna och kommentera.

Fenar: Thank you for using One.com 24/7 Interactive Online Support. My name is Fenar. How may I assist you?
you: Hi ! I am wondering if One.com supports any op-cache, for instance APC or xcache?
Fenar: hello there
Fenar: okay
Fenar: Please hold on while I check.
Fenar: May I know the domain name?
you: www.xxxxx.se
Fenar: yes, I can disable the xcache for your domain.
you: What do you mean by disable it? Should'nt it be enabled if I want to use it?
Fenar: if it remains enabled, then your php files are cached and if you make updates to it, the cache will only be dropped after a few minutes and not instantly
you: Ah ok, the thing is that I want to update data from Yahoo API (stock information) every 120 second. Will this work with xcache disabled? I spoke with another person at One.com yesterday and they told me that you did not support APC or other caching "functions/modules".
Fenar: unfortunately, APC (PHP) is not supported on our servers
you: Ok, I am only familiar with APC so far. Could you tell me if xcache is a similar module/function to ACP? Will my problem get solved if I program the code correctly?
Fenar: xcache is installed on our servers and is enabled by default.
Fenar: however, it is only us who have the access to enable/disable it
you: So if I want to use the cache like I mentioned earlier (updating the stock information every 120 second), you should disable or have it enabled for my domain?
Fenar: that I am uncertain though.
Fenar: It is best to check this with your module developer whether it requires xcache enabled or disabled for it to work
you: ok, I will ask them, and then get back to you. Is there any additional fee for enabling/disabling it?
Fenar: no, there are no fees for that

Betyder detta att jag kan använda mig av en caching-funktion likt den jag har med APC just nu? Ska den vara disabled eller enabled tror ni?
Oläst 2012-04-24, 08:20 #25
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth Visa inlägg
Okej, nu fick jag troligtvis positiva besked. Här följer min chatt-session med One.com. Läs den gärna och kommentera.

Fenar: Thank you for using One.com 24/7 Interactive Online Support. My name is Fenar. How may I assist you?
you: Hi ! I am wondering if One.com supports any op-cache, for instance APC or xcache?
Fenar: hello there
Fenar: okay
Fenar: Please hold on while I check.
Fenar: May I know the domain name?
you: www.xxxxx.se
Fenar: yes, I can disable the xcache for your domain.
you: What do you mean by disable it? Should'nt it be enabled if I want to use it?
Fenar: if it remains enabled, then your php files are cached and if you make updates to it, the cache will only be dropped after a few minutes and not instantly
you: Ah ok, the thing is that I want to update data from Yahoo API (stock information) every 120 second. Will this work with xcache disabled? I spoke with another person at One.com yesterday and they told me that you did not support APC or other caching "functions/modules".
Fenar: unfortunately, APC (PHP) is not supported on our servers
you: Ok, I am only familiar with APC so far. Could you tell me if xcache is a similar module/function to ACP? Will my problem get solved if I program the code correctly?
Fenar: xcache is installed on our servers and is enabled by default.
Fenar: however, it is only us who have the access to enable/disable it
you: So if I want to use the cache like I mentioned earlier (updating the stock information every 120 second), you should disable or have it enabled for my domain?
Fenar: that I am uncertain though.
Fenar: It is best to check this with your module developer whether it requires xcache enabled or disabled for it to work
you: ok, I will ask them, and then get back to you. Is there any additional fee for enabling/disabling it?
Fenar: no, there are no fees for that

Betyder detta att jag kan använda mig av en caching-funktion likt den jag har med APC just nu? Ska den vara disabled eller enabled tror ni?
Citerar mig själv;
Citat:
APC eller Xcache erbjuder nog de flesta som konfigurerad opcode cache. Däremot skulle det förvåna mig om någon glömt att stänga av manuella cachen eftersom en öppen sådan med hundratals kunder bara skulle innebära att man tävlade om minnet, eller det var så högt att burken börjar swappa ändå.
En opcode cache är en cache av den kompilerade versionen av din PHP-fil som gör att php-filen inte behöver kompileras vid varje pageview. Därför har de allra flesta webbhotell någon sådan aktiverad för att effektivisera serverutnyttjandet. I vissa undantagsfall kan det ställa till problem, om än väldigt sällan. Därför får du erbjudandet att stänga av det xcache; som har motsvarande funktion som APC.

Att dessa "php accelerators" sedan har möjligheten att lagra värden i en minnes cache utöver detta kan man se som en extra feature. Att aktivera denna på ett webbhotell är väldigt problematiskt och är något som bör ses som en high end feature - några som vill sticka ut.

Saken är den att för ditt användande har du inget som helst reellt behov av att använda en sådan funktion. Skulle du trots allt fortsatt vlilja göra det får du nog leta länge efter ett webbhotell som gör det och förmodligen får du då antingen ett mindre pålitligt eller dyrare webbhotell. Dessutom kommer det vara problematiskt att flytta om du inte är nöjd då det är mycket svårare att hitta alternativ. Detta utan att egentligen ha något behov från början.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-24, 10:48 #26
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Citerar mig själv;

En opcode cache är en cache av den kompilerade versionen av din PHP-fil som gör att php-filen inte behöver kompileras vid varje pageview. Därför har de allra flesta webbhotell någon sådan aktiverad för att effektivisera serverutnyttjandet. I vissa undantagsfall kan det ställa till problem, om än väldigt sällan. Därför får du erbjudandet att stänga av det xcache; som har motsvarande funktion som APC.

Att dessa "php accelerators" sedan har möjligheten att lagra värden i en minnes cache utöver detta kan man se som en extra feature. Att aktivera denna på ett webbhotell är väldigt problematiskt och är något som bör ses som en high end feature - några som vill sticka ut.

Saken är den att för ditt användande har du inget som helst reellt behov av att använda en sådan funktion. Skulle du trots allt fortsatt vlilja göra det får du nog leta länge efter ett webbhotell som gör det och förmodligen får du då antingen ett mindre pålitligt eller dyrare webbhotell. Dessutom kommer det vara problematiskt att flytta om du inte är nöjd då det är mycket svårare att hitta alternativ. Detta utan att egentligen ha något behov från början.
Jag postade min kod i en chatt med One.com och berättade att det är viss data i php-filen som kommer att uppdateras, och det tog en liten stund innan deras tekniker svarade att det kommer fungera om xcache är "enabled".

Men du ställer dig tveksam ändå? Jag är fortfarande tveksam.
Vet du hur min kod måste se ut? Jag har lagt ett inlägg i "Serversidans teknologier". Vore väldigt tacksam om du har tid att kika på det om det bara är några små förändringar som behövs göras.

Tack
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017