Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Gör tågvärdarna rätt eller fel?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-04-22, 09:57 #51
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2007
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
BarateaUs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Jag vill inte uttala mig om rätt eller fel gällande biljettköp utan enbart "klaga" på att dessa kontrollanter som gång på gång leker poliser och använder mer våld en vad som är befogat samt vad de får göra.
3 poliser hade aldrig brottat ner någon på de där viset gällande en sådan här sak.

Detta var rätt vanligt i Stockholm förut också, tills insider tog upp de.
http://www.youtube.com/watch?v=HUw_rQilEuc
Kontrollanter "inte vakter/väktare" som omringar folk och är hotfulla. Idag gör de inte så då alla vet att de inte har rätt till ett skit, utan de eskorteras alltid av väktare idag.

De har brutit nacken på folk som inte kunnat visa upp sina biljetter mm vilket är helt sjukt i dagens samhälle, jag förväntar mig inte att få min nacke bruten om jag skiter i att betala 30kr, maximalt böter och att jag får gå av tåget. De skall inte lägga ett finger på mig.
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0001/16/adonis.html

Notera att de var Securitas vakterna som bröt nacken på han och inte kontrollanterna.

Senast redigerad av BarateaU den 2012-04-22 klockan 10:01
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-22, 10:19 #52
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av knullis Visa inlägg
Delvis tycker jag vakterna är förjävliga, de bryter emot lagen.
[...]
Sen är det riktigt riktigt irriterande att folk runt om lägger sig i så mycket.
What?
Själv tycker jag precis tvärtom. Sverige behöver mer civilkurage inte mindre.
Du tycker att folk borde låta bli att lägga sig i om dom ser någon som verkar bryta mot lagen?!
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-22, 10:41 #53
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar

Jag tycker nog att folk ska få sköta sina jobb utan att massa andra ska lägga sig i och tro sig veta vad som är rätt eller fel. Kom igen.. hur mycket misshandel sker i denna video egentligen? ingenting skulle skett om hon gjort som man ska från första början . Det är hon som hoppar runt mest o far illa av det.

Vad hade du gjort om du arbetat som kontrollant och chefen i telf säger åt dig att hålla kvar personen och hon hoppar runt som en tjackpundare? de ber ju henne ett flertal ggr att lugna ned sig.

Kontrollanterna bryter mot lagen solklart, men varför ska de ens finnas kontrollanter om de inte får hålla kvar en person?
Som någon nämnde tidigare, detta är enkelt att sätta i system i såfall, skita i biljetten o sen bara resa sig upp o dra om en kontrollant kommer? ska de va så?

Vid en första tanke efter videon vill man ju slå ihjäl vakterna då de "ger sig på" en försvarslös gravid kvinna men när man funderat ett tag vet jag fortfarande inte riktigt om jag tycker att vakterna misshandlade henne. Och att vakterna "bröt mot lagen" inte så de precis blev anhållna eller nåt ?

Och gällande insiders reportage om kontrollanter.. jaa jag vet inte vad ni tycker om insider, men de har en förmåga att överdriva saker 100ggr om - i know

Senast redigerad av knullis den 2012-04-22 klockan 10:55
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-22, 11:14 #54
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av knullis Visa inlägg
jag får lite blandade känslor av denna video.
Och på vilket sätt är det solklart att de bryter mot lagen?
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-22, 11:19 #55
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av BarateaU Visa inlägg
Idag gör de inte så då alla vet att de inte har rätt till ett skit, utan de eskorteras alltid av väktare idag.
Eftersom du anser att du kan så mycket om ämnet, vad skiljer en biljettkontrollant från en väktare när det gäller rätten att kvarhålla en person?

Observera trampminan...
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-22, 12:24 #56
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Och på vilket sätt är det solklart att de bryter mot lagen?
Om jag skulle köpt en biljett, väntat på biljettkontroll och inte visat upp den. Finns inget lagstöd för att jag behöver visa den.

Och dom håller kvar mig, då har dom begått ett grovt brott. Då ska polisen gripa dom för olaga frihetsberövande när dom kommer till platsen och när kan visa en biljett för polisen.

Bara för man inte visar något som man inte behöver via lagen så betyder det inte att man kan tolka det som ett brott då det inte finns något lagstöd.

Eller man kanske ska skjuta personer som kommer för nära en och hävda nödvärn? Bara för jag trodde dom skulle skada mig?
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-22, 13:10 #57
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Eller man kanske ska skjuta personer som kommer för nära en och hävda nödvärn? Bara för jag trodde dom skulle skada mig?
Du verkade ju nästan anse det med tanke på din, som vanligt mindre genomtänkta, kommentar om att bryta nacken på kontrollanterna...
Oläst 2012-04-22, 13:33 #58
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Conth Visa inlägg
What?
Själv tycker jag precis tvärtom. Sverige behöver mer civilkurage inte mindre.
Du tycker att folk borde låta bli att lägga sig i om dom ser någon som verkar bryta mot lagen?!
Då borde kanske folk ingripa när de ser plankare också...? Inte mer än rimligt, om alla reagerade när plankare förstörde för andra (för det höjer min biljettkostnad och skatt, eftersom alla kollektivtrafik är finansierad av både biljetter och skattemedel) så skulle vi snart slippa dessa och vi skulle inte behöva kontroller i samma omfattning :-)

Jag håller fullständigt med dig. Det är dock inte alls ovanligt att civilkurage slutar med att den som ingriper råkar illa ut, både rent fysiskt och juridiskt...
Oläst 2012-04-22, 13:54 #59
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Eftersom du anser att du kan så mycket om ämnet, vad skiljer en biljettkontrollant från en väktare när det gäller rätten att kvarhålla en person?

Observera trampminan...
Tänkte precis på detta... De enda som har lite mer befogenheter i detta sammanhang är ju ordningsvakter och poliser. :-) Det är därför man i Stockhoms tunnelbana numera använder sig av alltmer (eller kanske uteslutande) ordningsvakter.

En kontrollant eller väktare har absolut inga fler befogenheter än du som vad gäller användning av tvångsmedel, men åtnjuter i vissa fall ett högre juridiskt skydd.
Oläst 2012-04-22, 13:54 #60
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2005
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2005
Den som plankar eller tjuvåker utan att betala kan dömas för bedrägligt beteende och således får kontrollanterna hålla kvar personen oavsett vad patrikweb tycker.

Hon säger ju själv i videon att hon inte hade biljett direkt och sedan om hon kom på att köpa en precis när kontrollanterna kom på eller ej är svårt för folk som ej var där att avgöra.

Rent pr-mässigt var det ju en katastrof, men det är ju valfritt att åka med kollektivtrafiken.
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017