FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Idag läste jag en intressant artikel i JUSEK-Tidningen nr 3/12 sidan 12.
Rubriken var "Så tar du död på kreativiteten", undertexten: Känner du dig alldeles för kreativ? Lugn, med TIDSPRESS och ÖVERVAKNING kan du effektivt kväva inspirationen. I artikeln framgår att Starka kännetecken på kreativa människor är ofta att de drivs av inre motivation och fokus på uppgiften. Den ameriakenske socialpsykologen Beth Hennessey slår fast att kreativiteten dödas lätt med stress och yttre krav enligt empiriska experiment på skolbarn. Artikeln sammanfattar 5 punkter som kallas BROMSKLOSSAR: 1 - Förväntad belöning 2 - Förväntad utvärdering 3 - Övervakning 4 - Tidspress 5 - Konkurrenskultur Läs hela artikeln på http://www.jusektidningen.se/Jusekti...enar-psykolog/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Stress dödar det mesta, det är ingen nyhet. Det där är väl snarare en lista på saker som kan hjälpa till att framkalla stress (sedan varierar det naturligtvis från person till person). Inga djur mår bra av stress, inte heller människan.
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Tycker det är en bra grej att ta upp Conny. Tack för det. Jag tror många företagare/chefer lider av uppfattningen att många av de där punkterna i listan är förutsättningar för effektivitet och lönsamhet, snarare än gigantiska problemområden för att uppnå synergi och strävan åt samma håll inom org.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Kanske jävulens advokat men har de flesta företagare/chefer behov av anställda som är kreativa i denna betydelse? Har inte de behov av någon som kan utföra ett arbete som kan säljas?
Hur många har råd med personal som kan agera helt fritt utan några gränser i tid och prestation?. Dessutom, hur många är beredda att gång på gång genomlida kreativt kaos utan att det finns hopp om belöning? Sedan är jag rent allmänt lite undrande över tidspress - inte så att det blir en kronisk stress men jag har erfarenheten från en del konstnärliga personer där manusstopp eller vernissagedatum är det som fått fart på dem och ibland har det adrenalinpåslaget (ångesten?) varit knuffen ut ur ett dödläge |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Företag vill att anställda ska prestera individuellt. Men det är ett faktum att en av de svåraste sakerna för att hantera företagsledning/org-struktrur väl, är att få företaget som helhet att prestera bra. Delar som att få anställda att chippa in det extra istället för att maska. Att komma med egna värdefulla ideer och arbeta prokativt. Att vara "marknadsförare" för företaget i alla situationer (all kundkontakt tex). Att få till en syngeri, och en atmosfär som bibehåller kompetens. Osv osv. Det jag försöker säga är att vi har kommit låångt från Winslow Taylors tfordideer, men många chefer och organisationer faller in i det tänkandet igen på grund av att det är logiskt på en basal nivå (men det är en illusion). Men det som funkar på riktigt, och som vinner över konkurrenter i längden, är knappast att se sina anställda som kuggar i maskinerier (dvs med punkterna i listan ovan)... Senast redigerad av Björn den 2012-04-06 klockan 16:48 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag tog bara konstnärlig kreativitet som ett (1) exempel på kreativitet när det gällde tidspress - adrenalinpåslag. Men jag undrar om inte adrenalinpåslag då och då kan vara konstruktivt generellt i en kreativ process. Notera, då och då, konstant förhöjda värden mår ingen bra av
De saker du tar upp handlar väl mest om 3 övervakning och 4 tidspress. Före det, på första plats finns "förväntad belöning". Håller du med om att en förväntad belöning är det som håller tillbaka din kreativitet allra mest? I så fall tror jag att du kan säga ifrån så att du slipper den ![]() Jag tror alla vill ha belöning. Jag tror att kreativa människor vill ha belöning. Jag tror att de som ägnar hela sitt liv för en idé vill ha belöning. Ta ungarna som sitter dygnet runt och försöker knäcka ett system eller bygga något. Jag tror att vi kan säga att en del av dem verkligen är kreativa. Visst vill de ha belöning. Bli ett namn! Belöningar kan se ut på många sätt Däremot fungerar morot och piska, dvs instrumentel belöning/bestraffning bara för enklare jobb - det har vi vetat länge Man vill inte att det man gör ska utvärderas och man vill inte ha övervakning. Men man vill bli sedd och uppmärksammad både för vem man är och vad man gör. Chefen ska visa intresse och fråga hur det går …. Man vill att folk ska veta vad man gjort och förstå värdet av det men hur ska de kunna det utan utvärdering? Konkurrenskultur, finns det inget gott i den? Är det bättre med total jämlikhet oavsett vad folk presterar, lottning ... Jag är nog bara trött på pendelsvängarna. Nu har vi haft den seende chefen, att man ska uppmuntra och belöna och ha individuella gratifikationer så nu är det dags för något annat och då svänger pendeln hårt åt andra hållet. Jag tror inte att man får det goda arbetsklimatet i någon av dessa ytterläge. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Skrämmande vilken syn folk har på människor..
Ärlighet, öppenhet och att lyssna på dem anställdas idéer är däremot ett framgångsreceptet som fungerar. Citat:
Senast redigerad av MRDJ den 2012-04-06 klockan 19:05 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Jag tror inte forskaren avser konstnärlig kreativitet utan den kreativitet som behövs i en normal organisation, så att medarbetarna hittar på nya lösningar på uppkomna problem.
Vidare tror jag "konkurrentsituationen" menas den interna i arbetsgruppen/organisationen, inte den mellan organisationer. Om varje enskild medarbetare i arbetsgruppen konkurerar hårt med kollegan bredvid så minskar deras benägenhet att dela med sig av idéer och lösningsförslag, eftersom det skulle vara kontraproduktivt för individens framgång i en hård konkurrenskultur. Om man iställer hjälper varandra inom gruppen så stärker det prestationen för den lilla gruppen och ökar dess konkurrenskraft gentemot andra grupper/organisationer. Därför är det kontraproduktivt att ha en konkurrenskultur inom gruppen. Bättre med en samarbetskultur. Samma situation råder om en grupp företag/organisationer samverkar i ett konsortium, det stärker deras konkurrenskraft gentemot andra grupperingar. Vidare är det viktigt att tänka på att stressen kommer av att kraven kommer utifrån och riktas in mot individen. När individen är självmotiverad så genereras en positivt laddad kreativitet för att lösa uppgiften vilket ökar effektivitet och kreativitet. Senast redigerad av Conny Westh den 2012-04-06 klockan 19:51 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag är ledsen att jag blandade in konstnärlig kreativitet, som jag dock inte tror är artskild, låt oss hålla oss oss till kreativa människor i stort. Tror du att det största hindret för kreativiteten hos individerna i en grupp är förväntad belöning?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Citat:
Sen ska du tänka på vad jag skrev i mitt förra inlägg om skillnaden mellan "yttre krav" och "inre självmotivation", däri ligger en stor skillnad. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|