FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Fick en idé sent under lördagskvällen på ömsom skämt och ömsom allvar. Min tanke var att möjligtvis köpa in TV och TV-spel (xbox) på företaget. Enligt Skatteverkets broschyr (SKV 295) så är följande avgifter avdragsgilla:
Citat:
Nåja, i dagsläget har jag ingen TV och kommer högst troligt inte skaffa någon. Detta var en idé som dök upp och jag undrar mest om det ens skulle accepteras. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Är det din firmas verksamhet som du kommer att tjäna pengar på är det givetvis okej. Kan du motivera att en sajt där du sitter och spelar TV-Spel kommer ge mer intäkter än omkostnaderna så kör på.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Står TV:n och TV-spelet på ditt kontor är det mer troligt OK än om de stor i ditt vardagsrum. Om du ändå vill placera dem i ditt hem, BÖR du visa skatteverket att du inte använder dem privat, genom att ha en motsvarande uppsättning som du just använder privat.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Sitta spela TV spel hela dagarna tror jag nog bli svårt och leva på och ha vinst
![]() Så länge du inte utvecklar spelen själv och ska testa så det inte buggar i spelen såklart så kanske du kan leva på det ![]() Men hobby spelare och ska leva på annonser skulle vara tveksamt ![]() Anders Larsson: Gällande privat och jobb så kan du ju dra av hälften det du kan styrka är för jobbet skull dock inte för det privat spelandet. Lite osäker på spel området ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Enligt skatteverket så är det OK att satsa på dåliga affärsidéer, så kör på. Säkert mer lönsamt än många andra siter...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Citat:
![]() (Nåväl, IGN skriver ju om spelen också och spelar inte bara hela dagarna...) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Sparkar liv i en gammal tråd.
Hade liknande fundering för någon dag sedan eftersom jag driver några hemsidor inom resor, musik, film samt TV-spel bland annat. I samband med att familjen bokade en resa till Kreta så slog tanken mig att om jag tar fram material till min hemsida om Kreta under denna resa så kanske min del kan bli avdragsgill. Ringde upp SKV och pratade lite - dom ansåg att det mycket väl skulle vara okej eftersom jag både behöver bilder och video samt möjlighet att ge min syn på olika resmål på Kreta för att kunna fylla min hemsida med material. Självklart frågade jag vidare om saker som att köpa in musik, film, TV, TV-spel och så vidare i syfte att kunna testa, ge omdöme och ta fram material till övriga hemsidor. Enligt denna handläggare (+ hans kollega) skulle det inte vara några problem eftersom dessa inköp behövs för att driva min verksamhet. I teorin skulle man då kunna starta en hemsida om vad som helst och köpa in något relaterat till denna sajt inom sin enskilda firma. Dock rekommenderade handläggaren i just fallet med resan till Kreta se till att skriva en kommentar om detta i deklarationen för att köra med "öppna kort" just pga av att det är en kombinerad jobb- och familjeresa. Hur gör ni som driver resesajter? Sätter ni några resor på firman? Ni som har andra sajter inom t.ex. film? Handläggaren ansåg att t.ex. biobesök var avdragsgilla om man har en hemsida med filmrecensioner. Om man har en hemsida med tester av whisky, får man då köpa in detta? ![]() Ibland kan jag tycka att inga av dessa avdrag både kunna gå igenom men ibland när jag tänker på det så är det självklart att jag behöver t.ex. en X-box för att kunna testa spel till denna samt resa till Kreta för att ta bilder, filma och besöka för att kunna bygga min hemsida. Om dessutom handläggaren tycker det är okej så, varför inte? Eller är största problemet med dessa inköp att min enskilda firma drivs hemifrån och det till stor sannolikhet går att använda sakerna privat också? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|