Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Jonathan Sulo bloggar om Premium Registrations Sweden AB och Helo Holdings Ltd

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-01-25, 00:10 #81
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Ett sätt att lösa problemet med ett extremt koncentrerat ägande av högkvalitativa utgångna domäner skulle kunna vara att .SE implementerar ett auktionsförfarande likt snapback.se vid flera intressenter för en domän som håller på och gå ut. Intäkterna från det skulle kunna användas till vad vet jag, prissänkningar kanske eller större utdelningar

Personligen tycker jag inte det är mängden domäner de registrerar som är problematiskt utan att det är näst intill omöjligt för andra att komma över bättre domäner som går ut. Jag ser det som bättre för svenskt internet att webentreprenörer utvecklar sidor på domäner än att de inte används för annat är annonsering.
Snapbacken borde göras mer tillgänglig för vanligt folk!
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-25, 08:39 #82
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Jag ser det som bättre för svenskt internet att webentreprenörer utvecklar sidor på domäner än att de inte används för annat är annonsering.
Instämmer och det var därför jag ställde frågan. Tydligen har .SE inte insett samma sak.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-25, 08:52 #83
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Det finns bevis på att helo har en postadress som endast används för att skicka vidare post, denna postadress används dessutom till diverse andra scam företag.

Min statistik visar att premium bara har en kund och dem är uppenbarligen inte intresserad av fler kunder.

Det är klart att det är svårt att bevisa men det är ju uppenbart att sulos uppgifter stämmer.

Ett väldigt enkelt sätt att lösa problemet på är väll att ändra avtalet så registraren bär mer ansvar var gäller företag som registrerar domäner, att det faktiskt är en fysisk person, och inte ett bolag som ligger i ett skatteparadis som är omöjligt att få ut uppgifter ifrån.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-25, 09:33 #84
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Instämmer och det var därför jag ställde frågan. Tydligen har .SE inte insett samma sak.
.SE är ett domännamnsregister som ansvarar för landstoppdomänen .se, som registreras genom .SE:s partners. Kunder ingår avtal med .SE:s partners för sina registreringar av domännamn. Alltså domännamn - alias för IP-nummer - "förenklade" adresser på Internet.

Jag tror inte någon part skulle önska att .SE ska verka som innehållspoliser och avgöra vad som är fin och ful användning av dessa adresser.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-25, 09:59 #85
b_anderssons avatar
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 067
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
b_anderssons avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 067
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
Jag tror inte någon part skulle önska att .SE ska verka som innehållspoliser och avgöra vad som är fin och ful användning av dessa adresser.
Om det gick att trycka +1 eller "like" eller liknande så skulle jag göra det här! Tror att det här egentligen är något som alla som kan tänka lite skriver under på.
b_andersson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-25, 10:10 #86
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
.SE är ett domännamnsregister som ansvarar för landstoppdomänen .se, som registreras genom .SE:s partners. Kunder ingår avtal med .SE:s partners för sina registreringar av domännamn. Alltså domännamn - alias för IP-nummer - "förenklade" adresser på Internet.

Jag tror inte någon part skulle önska att .SE ska verka som innehållspoliser och avgöra vad som är fin och ful användning av dessa adresser.
Det kan väl kanske till viss del jämföras med att en del aktörer i andra länder köper upp basvaror i större mängder för att trissa upp priserna och sedan sälja med högre vinst. Naturligtvis är inte domännamn i närheten av lika viktigt men relevansen i jämförelsen ligger i att det är produkter som andra vill åt samt att man hoppas på att värdet ska höjas. Många tycker inte detta är okej vilket väl inte är särskilt märkligt? Det bör även du inse även om du självfallet inte måste dela åsikten. De flesta inser nog också att det finns ett värde i en aktiv andrahandsmarknad för .SE precis som för andra toppdomäner. Det lockar många att registrera domäner utan något annat syfte än att sälja dem igen så snart som möjligt.

I en del länder har staten rätt att ta tillbaka mark som står outnyttjad, exempelvis om man helt avbryter byggandet av ett hotell på grund av att pengarna sinar. Det må vara kontroversiellt i Sverige men det är inte särskilt ovanligt och det finns onekligen en poäng med det hela. Ett flertal av de som deltar i denna diskussion skulle nog gärna se ett liknande system vad gäller domäner, alternativt en höjning av priset.

Kan avsluta med att påpeka att jag själv inte tycker man ska gå denna väg. Ville bara hjälpa "den andra sidan" lite grann då Peter onekligen har ett övertag i diskussionen

Ser liksom övriga fram emot en replik från JS på Johannes inlägg som måste vara bland det bästa jag läst på länge här på WN
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-01-25 klockan 10:17
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-25, 10:49 #87
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
.SE är ett domännamnsregister som ansvarar för landstoppdomänen .se, som registreras genom .SE:s partners. Kunder ingår avtal med .SE:s partners för sina registreringar av domännamn. Alltså domännamn - alias för IP-nummer - "förenklade" adresser på Internet.
Helt irrelevant för diskussionen då det inte är vad .SE är som diskuteras utan snarare vad .SE ska främja utöver att vara ett register.
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
Jag tror inte någon part skulle önska att .SE ska verka som innehållspoliser och avgöra vad som är fin och ful användning av dessa adresser.
Det handlar inte om att agera innehållspolis, det handlar om att verka för internets utveckling i Sverige. Oavsett vad domänerna innehåller så är väl ändå en spridning av innehav/användande bättre för utvecklingen, jag har svårt att se att det omvända ens teoretiskt skulle vara möjligt.

Senast redigerad av Westman den 2012-01-25 klockan 10:52
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-25, 11:00 #88
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Det handlar inte om att agera innehållspolis, det handlar om att verka för internets utveckling i Sverige. Oavsett vad domänerna innehåller så är väl ändå en spridning av innehav/användande bättre för utvecklingen, jag har svårt att se att det omvända ens teoretiskt skulle vara möjligt.
Att reglera svenska internet innehållsmässigt genom att "ta tillbaka" domännamn är knappast ett steg i rätt riktning för internets utveckling i Sverige. Detsamma gäller förprövning, det hämmar entreprenörskap och därmed utvecklingen.
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-25, 11:15 #89
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av eng3l Visa inlägg
Att reglera svenska internet innehållsmässigt genom att "ta tillbaka" domännamn är knappast ett steg i rätt riktning för internets utveckling i Sverige. Detsamma gäller förprövning, det hämmar entreprenörskap och därmed utvecklingen.
Ta tillbaka eller förprövning? Nja det har jag inte föreslagit. Att försvåra bulksnapbacks är däremot något jag tycker att man ska titta på.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-25, 11:20 #90
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av eng3l Visa inlägg
Att reglera svenska internet innehållsmässigt genom att "ta tillbaka" domännamn är knappast ett steg i rätt riktning för internets utveckling i Sverige. Detsamma gäller förprövning, det hämmar entreprenörskap och därmed utvecklingen.
På vilket sätt utvecklas internet i Sverige genom att innehållet på en domän huvudsakligen består av annonser? Det vore intressant att veta OM någon innehållsmässig reglering vore aktuell så skulle den ske på en sådan mycket låg och konkret nivå. Något annat vore absurt.

Förprövning har jag nog aldrig sett föreslås, varken här i tråden eller tidigare, men det skulle ju medföra en mångdubbelt högre registreringsavgift vilket strider mot principen om att internet ska vara till för alla.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-01-25 klockan 11:24
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017