Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Bring / DHL Service Point

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-01-18, 15:23 #1
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Har WN som tidsfördriv

Standard Bring / DHL Service Point

Fick ett paketavisering idag från Bring där vi hade ett paket att hämta på ett DHL Service Point-ställe. Tydligen räknar de ut fågelvägen när det beräknar vilket Service point som man ska hämta paketet på. Uträkningen tittar inte på om det finns sjöar eller vägar mellan mitt hem och Service Point-stället så paketet hamnade nu i en annan kommun, längs med en väg som vi åker kanske en gång i kvartalet. Nu måste jag lägga ner 1 timmes tid för att åka och hämta paketet. Och jag bor inte i djupast urskogarna utan två mil norr om Vallentuna utanför Stockholm. Visst, de kunde lokalisera om paketet men då skulle jag få vänta en vecka. Så hädanefter kommer jag inte att handla från företag som använder Bring och DHL Service Point.

Är det någon på WN som använder Bring / DHL Service Point? Är ni medvetna om hur snett det kan bli?
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-18, 15:37 #2
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Dec 2003

Om man lägger in detta manuellt så får mnan veta både fågelvägen och landsvägen. Oftast kan du ange vilket ställe du vill hämta på och mindre butiker kan säkert ändra det innan avgång, det gör vi för kunderna om det slår med mycket. Dock för det mesta blir det rätt, det är nog vissa undantag som blir fel.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-18, 16:08 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Helix Visa inlägg
Om man lägger in detta manuellt så får mnan veta både fågelvägen och landsvägen. Oftast kan du ange vilket ställe du vill hämta på och mindre butiker kan säkert ändra det innan avgång, det gör vi för kunderna om det slår med mycket. Dock för det mesta blir det rätt, det är nog vissa undantag som blir fel.
Har de inget bra API så man kan välja det ena eller andra alternativet (om de nu skiljer sig åt) per automatik? Om de nu ändå redan har bägge siffrorna så är det ju enkelt gjort.
Oläst 2012-01-18, 16:52 #4
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Vi använder DHL en hel del, deras service point är inte alltid så optimala för vissa kunder.

Så kan bli att åka till annan stad för kunden, fast är en fråga om kostnader.

Kunden har ju att välja mellan att betala mer och få det skickat med posten.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-18, 18:03 #5
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Kan acceptera att använda Bring/DHL om jag kan välja Service Point innan jag betalar/lägger ordern. Annars så vet jag inte vart den hamnar. Denna gång hamna den inte ens på inte på första valet när det gäller Service Point (Vilket skulle ha varit ännu sämre...).

Betalar gärna mer om jag slipper 1 timme för att hämta grejerna eller så väljer jag någon annan som kan erbjuda bättre leveranser.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-18, 19:10 #6
patte patte är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2011
patte patte är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2011
Det finns ju möjlighet via olika API att låta kunden själv välja vilket utlämningsställe paketet ska hamna på.
patte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-19, 07:48 #7
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

DHL går bort för min del. De flesta service points ägs av folkilskna puckon som har noll koll på paketen och jag har dessutom råkat ut för att vid COD så ville en idiot ha 5:- extra om man betalade med kort (olagligt) och kontanter ville han absolut inte ha och inte förrän jag tog upp telefonen för att ringa DHL gav han sig. Det där försöker han med alla kunder - fortfarande. DHLs kundtjänst har fullkomligt ignorerat det och idioten är fortfarande service point.

Nej, DHL är inget jag kan rekommendera.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-19, 09:54 #8

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
DHL går bort för min del. De flesta service points ägs av folkilskna puckon som har noll koll på paketen och jag har dessutom råkat ut för att vid COD så ville en idiot ha 5:- extra om man betalade med kort (olagligt) och kontanter ville han absolut inte ha och inte förrän jag tog upp telefonen för att ringa DHL gav han sig. Det där försöker han med alla kunder - fortfarande. DHLs kundtjänst har fullkomligt ignorerat det och idioten är fortfarande service point.

Många av utlämningsställen är också samma för Posten och Schenker. I många fall stora butiker också.

Du får väl i slutändan hämta dina paket själv
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-19, 10:17 #9
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Helix Visa inlägg
Många av utlämningsställen är också samma för Posten och Schenker. I många fall stora butiker också.
Posten och Schenker = ICA eller Konsum i mitt fall och båda fungerar utmärkt. Det finns en Coop Xtra som är ombud för DHL men jag har inte ens lyckats få Misco att skicka paket dit istället för till närbutiken så om jag inte kan välja Posten eller Schenker så blir det inget handlat utan jag väljer annan leverantör.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-19, 10:34 #10
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg

Nu verkar du nog dra lite förhastade slutsatser utifrån ETT folkilsket pucko Hos mig funkar det alldeles utmärkt för det mesta med såväl DHL och Schenker även om DHL är lite längre bort. Föredrar trots allt Schenker.

Håller dock med om slutklämmen. Det är närmast ett hån mot de som faktiskt arbetar serviceinriktat att kalla det som DHL och Schenker erbjuder för kundtjänst. Tyvärr är det standard inom nästan alla branscher idag. De allra flesta kunderna går enbart på priset och förväntar sig att allt ska fungera lika bra. Då blir kvaliteten naturligtvis lidande. Det var bättre innan prisjämförelsesajterna ställde in folks hjärnor på "billigt är bra".

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017