FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag skulle vilja ha lite förslag på hur man på en arbetsplats bör hantera slösurfande. Jag har en gnagande känsla av att vi börjar bli allt mer ineffektiva på kontoret. Jag vill dock inte spärra några webbsidor helt från åtkomst.
Finns det någon mjukvara med vilken man kan kartlägga surfande? Det kanske finns stöd för sådant i vissa routrar? Jag vill egentligen inte kartlägga varje enskild dator, utan skulle vilja ha en siffra på den totala tiden som alla tillsammans tillbringar på tex Facebook. Med andra ord så skulle jag vilja se hur många timmar varje månad som vi slösar bort på slösurf. Är detta möjligt på något vis, eller har någon andra förslag på hur man kan minska tiden på sidor som Facebook? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Man måste få ta pauser, jag tror själv på att man blir med produktiv ju friare man är. Oftast har man ändå en deadline eller uppgifter som måste göras löpande som man sköter ändå. Men visste kunde det vara intressant att få fram statistik på sånt där.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Annars håller jag med dig, det är nog för det mesta bättre att kontrollera resultatet än exakt vad den anställde gör när. Vad jag menar är att du inte nödvändigtvis måste mäta slötiden utan istället se efter vad som presteras. Jag tror det är en mycket bättre väg att gå, för såväl företaget som de anställda.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2012-01-17 klockan 23:54 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Självklart måste man få ta pauser men det är nog lätt att fel företagskultur skapas. Om alla sitter och slösurfar kan det ju lätt bildas gruppsykologi som gör det mer och mer ok. Alla kan ju faktiskt inte arbeta med frihet under ansvar, iaf inte till de löner man har råd med.
Tyvärr vet jag dock inga mjukvaror, men det måste ju absolut finnas. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
När man tar paus, tar man paus.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om du kan programmera kan man ju skapa någon typ av software för att se hur mycket en person är "Online" (inte IDLE) på Facebook-chatten (om man antar att de flesta har den igång.) Vet inte om det finns något sådant program.
Annars får du nog lägga på lite fler arbetsuppgifter ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Hur motiverar man att man över huvud taget har t.ex. Facebook, som inte torde tillföra något vettigt arbetsrelaterat (såvida man kanske inte arbetar med någon form av marknadsföring eller liknande), igång? Har man rast kan man ju roa sig med Facebook från t.ex. sin mobil...?
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Facebook på arbetstid kan ju diskuteras men man vill ju såklart att sina anställda ska ha ett så stort kontaktnät som möjligt och "branda" sig på nätet, så det är inte bara dåligt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||