FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Går i planerna att köpa upp någon/några websajter.
Söker ej efter websajter som säljer fysiska varor...mer efter sajter som går runt på annonser och försäljning av tjänster. Frågan är väl om man ska köpa: ...ngt nystartat (dvs 2-12 månader på nacken) ...ngt halvetablerat (12-24 månader) ...eller ngt mer etablerat (24 månader och äldre) De flesta sajter som säljs är nystartade och har sällan ngn pagerank. En del säger sig efter 1-2 månader ha en genererande intäkt på 1000-7000kr, vilket i sig låter för bra för att vara sant. Särskilt om sajten genererar ett par tusen och de begär två till tre månaders omsättning för websajten. Hur stor betydelse har pagerank samt Alexa rank? Vad bör man tänka på? Några tips? Några nischer man bör undvika? Har kikat på både svenska och amerikanska sajter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag kan tycka att det känns säkrare att köpa Svenska hemsidor utav någon anledning, antagligen delvis för att den Svenska marknaden är mycket mindre än den Internationella och därav lite enklare att hålla koll på. Men det känns dock som att man alltid betalar ett överpris för Svenska hemsidor om man jämför med Internationella, Engelska sidor. Och det beror nog självklart på att utbudet är enormt mycket större Internationellt.
Jag antar att du har varit inne och kikat på Flippa.com. Jag vet inte hur många gånger jag har suttit och kollat igenom alla auktioner på de tre första sidorna och tänkt "Oj, hur är det möjligt att sälja en sådan sida så billigt, det här kan jag ju inte missa!" för att sedan upptäcka med hjälp utav kommentarer, statistik och kanske en lite närmare eftertanke att det kanske inte är en så klockren affär som man trott till en början. "Flippning" är ju ett utbrett fenomen och i många beskrivningar på Flippa.com så står det något i still med "We do this for a living, therefore we can sell the website so cheap". Och ja, det stämmer säkert, men är kvalitén så hög då? Hur som helst. Jag tycker att du ska kolla in den Internationella marknaden och köpa hemsidor som inte är "för bra för att vara sant". Dvs. ödsla inte ens tid på sidor som enligt säljaren dragit in tusentals dollar efter en livstid på några månader. I många fall så verkar det stämma, men det krävs att du utför några utav säljarens "hemliga metoder" som "berättas ifall du köper hemsidan". Då får man ju tänka på att det kan krävas att du betalar mycket själv, och det är en risk i alla fall jag helst undviker. Nu när jag skrivit detta så vet jag helt ärligt inte ens varför, känns inte direkt som jag svarat på de frågor du ställde ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Jo jag har kikar in en hel del på Flippa.com. Största delen av det som läggs ut där har registrerats ett par månader tillbaka...och det känns lite "sådär" att köpa ngt sådant. och visst håller jag med dig om att det på ngt vis känns mer säkert (samt enklare) att köpa ngt svenskt...men internationellt känns det mkt enklare/billigare att köpa tjänster (t.ex. artiklar, programmering, sökmotoroptimering m.m) samt att marknaden sträcker sig över helt världen ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Mitt inlägg är kanske inte så nämvärt, men vill ändå tillägga en sak. Gå på magkänslan, kolla in sidan nga dagar som du kanske är intresserad av. Kolla hur flödet /aktiviteten är på den.
Jag hade en sida som var värt massor med pengar, eftersom jag bara ville bli av med den så satte jag ett pris på 50 000 kr, jag fick en massa e-post ang sidan men nästan varje e-post handlade om "Varför så billigt, är det ngt lurt?". Svenskarna är så misstänksamma när det gäller köp och sälj. Jag ville som sagt bara bli av med den. Det slutade med att jag höjde priset till 110 000 kr och fick sålt sidan på blocket. Så gå på magkänslan och fastna inte på alla miljoner de dragit in under en månad. Bara kolla alla datingfactory sidor som säljs här, de drar in massor utan att göra ett smack,men ändå säljer folk ?! Senast redigerad av MusikMixen den 2012-01-08 klockan 15:22 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Haha, jo jag känner igen det.
Sålde min webshop för ett par månader sedan till ett riktigt VRAKPRIS. Många misstänksamma (och då ska det sägas att bara lagervärdet var nästan 50k i inköp). Angående DF....har sett några till salu som drar in bra med pengar...lurt eller ej? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ett tips är att köpa olika typer av forum som uppdaterar sig själv med hjälp av medlemmarna. Att köpa vanliga sidor så måste du själv uppdatera sidan o se till att ha nya poster osv som kan ta tid!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
VIP
|
Mycket att tänka på alltid, men ett tips är att inte köpa på dig för många. Fokusera på ett eller två projekt istället, så blir det riktigt bra istället..
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|