FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
* Insåg nu i efterhand att man kan tro att jag har 301 stycken frågor om redirects men så är det inte riktigt ^^*
Hej! Överväger att göra en 301 redirect på en av mina hemsidor då jag 1. vill flytta den till ett annat webbhotell och 2. byta till en bättre domän Hur som helst, det jag nu undrar är 1. Hur länge behöver den gamla sidan finnas kvar för att backlinks och så vidare ska räknas in utav sökmotorerna? Dvs. kommer jag behöva förnya webbhotellet där sidan ligger just nu för att 301 redirecten skall fungera? Eller kan jag säga upp webbhotellet? Det kommer inte försvinna ännu men jag vill helst inte förnya det när perioden är över. 2. Går det att göra en så kallad 301-redirect via en vanlig .htaccess fil? I så fall, vilken kod skall implementeras? När jag sökte efter svar så svarar många att jag måste modifiera serverns .htaccess fil, men jag har förut skapat egna .htaccess filer med lyckat resultat? Tackar i förväg! Senast redigerad av Dakota den 2012-01-03 klockan 20:23 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
1. Använder du 301 behöver du inte har kvar gamla sidan alls har jag erfarit.
2. Ja det går bra att skapa 301 redirects i .htaccess. Koden har följande struktur: 301 Redirect gammal-sida.html ny-sida.html |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Du måste ha kvar gamla domänen så länge du vill ha kvar dina 301 redirects, så flytta över domänen till nya webhotellet också så slipper du ha 2 konton.
Så fort din gamla domän stängs ned kan man ju inte veta om alla redirects då sidan inte svarar, sökmotorer tror därför sidan är borta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack för svaren! Nosnaj: Då rekommenderar du alltså att jag för över den gamla domänen till nya hotellet också och lägger in en htaccess fil där?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Ah okej! Då har jag en till fråga. Jag köpte både domänen utan ÅÄÖ men också den med ÅÄÖ och den utan kommer användas som huvuddomän, samtidigt som den andra skall redirectas dit. Nu undrar jag:
Ska jag bara peka om domänen till huvudomänen ELLER borde jag ändra namnservrar även för den andra domänen och lägga in den i kontrollpanelen på webbhotellet så att när man besöker domänen så kan man se hela sidan via den domänen? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Visa webbsidorna på ena domänen och den andra gör en 301 till huvuddomänen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det verkar inte fungera för mig
![]() Koden som HenSod skrev fungerade inte, så jag sökte och fick fram denna "redirect 301 /old/old.htm http://www.you.com/new.htm". Den funkar inte heller för tillfället men jag är i och för sig lite osäker på vad jag ska ange för "path"? Båda mina sidor är wordpress installationer varav den gamla finns hos fsdata, och där står det i domänhanteraren /www/wordpressmappen. Men då blir det ju fel eftersom att om man ska skriva index.php också (istället för old.htm som i exemplet) så behöver det se ut så här för mig: redirect 301 /www/wordpressmappen/index.php http://minnyasida.se/index.php och det var också så jag fyllde i, men det fungerar inte. Jag kommer fortfarande till den gamla sidan. Vad ska jag göra?! I alla koder så är det tydligt att de vill att man lägger in en .html fil, men Wordpress är ju först och främst uppbyggt i PHP och så hämtas information från databasen. Vad ska jag ange? Senast redigerad av Dakota den 2012-01-04 klockan 22:30 |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|