FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Vi har nyligen lanserat Simulo.se, en tjänst där företag och organisationer kan testa hur deras hemsidor fungerar i verkligheten. I princip är det användarvänlighetstester som spelar in hur besökarna använder de testade hemsidorna och försöker identifiera vilka problem som finns på sidorna. Som vi ser det är vår troligen största utmaning att få de potentiella kunderna att inse att våra tester faktiskt kan ge något. Vi har försökt hålla informationen så tydlig och koncis som möjligt, men det är inte helt lätt. Nåja, vi skulle vara mycket tacksamma om vi kunde få lite allmän feedback på www.simulo.se. Om ni vill testa BAS-tjänsten kan ni skriva "WN" bredvid ert företagsnamn i beställningsformuläret så får ni det till självkostnadspriset 100kr exkl moms. Tack på förhand! //Lukas, Simulo.se |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej! lite feedback:
På första sidan: a) Loggan längst upp till vänster är "taggig". Ger ett billigt intryck. Hemmagjord? b) Det är bra att ni har en film direkt på första sidan. c) Frasen "ett axplock" låter lite tillgjort. Enklare med "ett urval". Angående "exempelfilmer" (med tre exempel): Vid tillfälle, byt ut det där mittersta exemplet (hon som lämnar feedback på en psykologhemsida). Det är inte bra kvalitet på den feedback som lämnas där. Övrigt: Det vore snyggt om ni kunde skriva något i stil med "Den feedback som lämnas följer modellen.." eller liknande. Läs på om vad som kännetecknar feedback. Finns det några etablerade modeller, eller arbetssätt? Ange i så fall att ni följer dessa. Risken är annars att potentiella kunder tänker "de verkar jobba lite... random". Spännande sida. Lycka till. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Som föregående talare påpekade håller jag med om den dåliga kvalitén på logotypen. Detta kan vara för att den är nerskalad från 3742x1570 pixlar. Förutom att detta ser dåligt ut gör det även sidan segare.
Tycker även sidan känns lite väl gammalmodig och detta sänker mitt intryck om hur bra ni kan förmedla tjänsten då eran sida själv behöver tjänsten ni utannonserar. Era instruktionsvideor känns också lite väl mossiga och dåligt producerade. Vissa röster är höga och vissa är låga. Sen känns även tillvägagångssättet inte så high-end om jag ska vara ärlig, hittar ingen information om saker som AB-testing eller annan mer resultatbaserad teknik utan bara personliga åsikter? Jag tror definitivt att tjänsten kan uppnå en hög standard om ni går lite djupare och försöker med mer avancerade tillvägagångssätt. Senast redigerad av daniel.s den 2012-01-02 klockan 19:24 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för feedbacken!
Loggan fixas nu. Något oklart varför den var så stor. Vi ska också fixa nya exempel i filmen. Som ni säger är kvalitén väldigt ojämn. Ang seriositeten och tillvägagångssättet är det onekligen en utmaning. Som vi ser det finns det redan gott om välfungerande AB-tester och dylika mer tekniska metoder. Vi försöker ju mer hitta det dessa metoder missar, såsom en otydlighet i en beställningsprocess. Av de kunder som faktiskt testat oss har en klar majoritet varit nöjda med själva approachen, men den kanske kan kopplas till något mer tekniskt. Har ni några exempel på sidor som ser proffsigare ut? Vi vill gärna hålla den så enkel och "icke-säljande" som möjligt, även om det givetvis är viktigt att folk faktiskt beställer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Filmerna är ett måste att de görs om. Jag störde mig otroligt mycket på "hemmafixet" när man försöker koncentrera sig på vad tjänsten handlar om. Lägg 10 000 på att producera bra informationsvideos, du/ni lär tjäna på det i längden.
Annars en bra sida! Lycka till.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
* Logotypen: Smälter in med övrig text vilket i min mening inte är någonting bra. Antigen skulle jag gjort logotypen annorlunda eller texten under i annan färg. *Menyn: Skulle nog placerat den mer till höger så den ligger jämt med yt- filmen. * Filmerna: Som ovan nämnt |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Sidan såg lite omodern ut och jag skulle inte vilja beställa något där ifrån om jag hade behov av en sådan tjänst. Fonten var verkligen opassande och ful, den passade inte alls till hemsidan. Filmen på startsidan var oproffisionelt gjord.
Själva ideén med hemsidan var bra men jag hade ändrat själva designen helt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Fokus ska uppenbarligen ligga på att göra om våra filmer. Svårt att vara självkritisk ibland men vi får medge att mycket måste göras på den fronten. Ännu en gång, tack för feedbacken
![]() Vad tycker ni annars om tjänsten? Är det nåt ni skulle kunna tänka er att använda? Om inte: varför? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hej,
Vad kul och spännande! Har själv haft funderingar på en liknande tjänst men har inte tiden till det projektet i dagsläget ![]() Jag tycker tanken med tjänsten är bra, och till viss del genomförandet. Men det finns en hel del att jobba med för att ni ska kunna få en bra lönsamhet och bättre tjänst. Nu är det för mycket manuellt jobb bakom och jag tycker egentligen ni fokuserar för mycket på användbarhetstestning och för lite på best practice inom just användbarhet och tillgänglighet. Kanske en blandning där kunden kan väga de olika delarna mot varandra.. Svårt att säga något om själva testningen. Hur utformar ni intrukstionerna till testarna? Jag genomförde ett användbarhetstest till en rapport tidigare och körde på uppdragsbaserade tester där användaren fick uppdrag inom områden som navigering, innehållsdesign och interaktion. Kollar man på er video får man intrycket av att ni har frågat användaren "vad tycker du om innehållet på denna sida"? Det blir ju lätt då att man får 20 olika utlåtanden om innehållet som inte kommer ge något till eventuella förbättringsförslag. Ger man istället ett uppdrag, att "hitta information om XXX" och sedan spelar in hur användaren navigerar blir det enklare att dra slutsatser. Inspelningen ger i nuläget inte så mycket mer än ett bevis på att något kollat på sidan ![]() Man blir ju nästan lite småsugen på att kavla upp ärmarna ![]() Hoppas det går bra för er! ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|