FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Sedan 2001 gäller Mönsterskyddslagen med det av EU beslutade mönsterskyddsdirektivet.
I mönsterskyddsdirektivet anges att även icke-fysisk formgivning ska kunna skyddas, till exempel layout på en bildskärm. Läs mer om mönsterskydd hos PRV |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hmm, det känns som att det behövs något nytt mönsterskydd som gäller inom hela världen eller inom hela cyberspace åtminstone.
För när det gäller internet kan jag t.ex ställa mina servrar i en liten skit-ö där inga regler gäller som alla ändå kommer åt över internet, så är man förbi skyddet i EU och kanske t.o.m i USA!? Undra hur det är för företag som Google, har dem tagit mönsterskydd i varje land? Märkligt.. trots att jag tänkt på detta för ca 5 år sedan så är det fortfarande märkligt.. blir inte tydligare :S mvh |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det krävs väldigt mycket för att ett sådant skydd ska vara relevant. Normalt sett är det ingen poäng med att försöka skydda en layout då det är alltför generellt vilket är bra. Har man separata konstnärliga element så är det bättre att skydda dessa.
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
|
Värt att notera är även att varken patent eller mönsterskydd är värt någonting om du inte har ekonomiska muskler att förvara dem (knappt ens då). Så även om du har skydd, finns det inte mycket du kan göra för att förhindra stöld. Du kan så klart processa mot Google, men det mest sannolika utfallet vid ett sådant scenario är att du själv går bankrutt på kuppen.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
|
Citat:
Så ingående element är troligen upphovsrättsligt skyddade och man får inte ta dessa element och använda dem. Men att göra likadana eller liknande element, det är en oftast okej. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
|
En bibelöverstättning som publicerades på 1700-talet är OK att kopiera rakt av, men inte om bibelöversättningen gjordes för exempelvis 20 år sedan (om jag minns rätt så är det fritt att kopiera 50 år efter författarens död i Sverige, USA tror jag tillämpar 75 år så Disney ska klara sig ett tag till).
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|