FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Skulle detta fungera? (Se bif bild)
om jag använder 3 st subnät 192.168.1.1-192.168.1.30 255.255.255.224 (30 adresser) 192.168.1.33->192.168.1.62 255.255.255.224 192.168.1.65->192.168.1.95 255.255.255.224 Kommer då alla anslutna klienter att kuna tala med varandra mellan subnäten? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Kanske har fel men det ser inte riktigt ut som de ligger på olika nät. Det är ju samma serie så det är ju samma nät? Fast du har olika DHCP spann som olika DHCP servrar delar ut.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du kommer få lite problem med VMware-kärrorna om inte du drar igång någon router-VM.
För att tala med andra subnät krävs en router - det räcker inte med en switch (en L2-switch förutsätter jag att det är). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
hmm, vad är anledningen till att ha flera subnät om du ändå ska kommunicera som ett nät?
Om du vill dela upp det skulle jag rekommendera att köra flera vlan istället. Men som KristianE säger så fattas det en router för vmware nätet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vmware har ju en mjukvarurouter inbyggd som jag ev tänkte använda mig av isf,
Jo det är samma serie av adresser, Men eftersom det är ett /27 när så har jag delat upp det i sub nät med 30 adresser i varje, Det är där jag går lite bet på hur det fungerar sen, Se bif bil på updelningen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Var finns den inbyggda routern i VMware? Kanske något nytt i femman? (Har bara kört fyran).
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |