Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Taxi app

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-12-02, 12:14 #1
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005

Standard Taxi app

Jag har som många andra drabbas av "friåkarnas" fria prissättning, och det är ganska många som drabbas framförallt folk som besöker Sverige / Stockholm

Jag fundera på man skall göra en app, där man matar in "bilens" reggnummer och på såsätt får fram, om bilen tillhör en seriös växel eller bara ett scam på 4 hjul.

Någon som vet hur taxi branschen fungera, vilka uppgifter som finns hos Länstyrelsen och vilken data som är public.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-02, 12:38 #2
Yoghurt Yoghurt är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2003
Medlem

Är det inte lättare att man kollar prisuppgifterna som står på bilen man ska åka med?
Alla taxibilar även friåkare har en prisskylt där det stort står ett jämförelsepris, den går inte att missa.
Yoghurt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-02, 13:15 #3

Det finns ganska många "scam" i taxi branschen, som försöker luras, där man t.ex har vilsedelade information på bilarna, det står Taxi Stocksund istället för Taxi Stockholm.. Har du väl satt dej i en bil, kan du förarens beteende göra att du inte lämnar bilen.

Jag skulle nog känna mig tryggare om jag kunde slå in reggnummret på bilen och få upp info på telefon, kanske en ruta som säger ok eller varnar.

Citat:
Ursprungligen postat av Yoghurt Visa inlägg
Är det inte lättare att man kollar prisuppgifterna som står på bilen man ska åka med?
Alla taxibilar även friåkare har en prisskylt där det stort står ett jämförelsepris, den går inte att missa.
Oläst 2011-12-02, 13:37 #4
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av klein Visa inlägg
Det finns ganska många "scam" i taxi branschen, som försöker luras, där man t.ex har vilsedelade information på bilarna, det står Taxi Stocksund istället för Taxi Stockholm.. Har du väl satt dej i en bil, kan du förarens beteende göra att du inte lämnar bilen.

Jag skulle nog känna mig tryggare om jag kunde slå in reggnummret på bilen och få upp info på telefon, kanske en ruta som säger ok eller varnar.
Det känns bara väldigt omständligt. Isåfall borde det vara lättare att skaffa en app som påminner om att man ska kolla på prisskylten. För om du ska kunna skapa en app så måste du få tag i alla regnr direkt ifrån Taxi Stockholm, för de företag som äger bilarna heter oftast något helt annat.

Att det finns bolag som försöker efterlikna Taxi Stockholm är jag medveten om, men om jämförelsepriset är över 265-300 kr (Den summa som står med stora siffror) så är det bara att strunta i att hoppa i. Oftast har dessa friåkare priser uppemot 500-999 kr i jämförelsepris.

Lite matnyttig information också http://www.transportstyrelsen.se/sv/...vid-taxiresor/
Yoghurt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-02, 16:50 #5
Rob Rob är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
Rob Rob är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
Jag tror inte dessa uppgifter finns i nåt allmänt register utan du får nog prata med de stora taxibolagen och genom snyggt upplägg där de förstår nyttan med detta kanske du kan få det.

Om du gör en app till detta, se till att man kan fota reg-skylten istället som man kan göra på flera andra appar.

Lycka till om det blir nåt projekt av detta!

/R
Rob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-02, 18:32 #6

Taxi skyltarna bör vara fristående, det kan inte beröras av PUL heller, eftersom det är bolag som ligger bakom bilarna. Det stor växlarnas priser kan man få ut.

Att fotografera regplåtarna är en bra idée, men kräver någon form av OCR.

Citat:
Ursprungligen postat av Rob Visa inlägg
Jag tror inte dessa uppgifter finns i nåt allmänt register utan du får nog prata med de stora taxibolagen och genom snyggt upplägg där de förstår nyttan med detta kanske du kan få det.

Om du gör en app till detta, se till att man kan fota reg-skylten istället som man kan göra på flera andra appar.

Lycka till om det blir nåt projekt av detta!

/R
Oläst 2011-12-02, 18:45 #7
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Tycker det låter som en bra idé. Även om prisinfon är tydlig kan samma resa med samma Taxibolag skilja sig åt ganska rejält, så det räcker inte att bara kolla på dem.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-03, 02:11 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Bra idé tycker jag.

Problem från verkligheten:
- Jag kommer från krogen/mötet sent, buss/tbana slutat gå, och vet inte hur jag ska ta mig hem
- Jag är kanonfull och får inte köra bil, alla kompisarna är bortresta eller sover
- Jag är på ny ort där jag inte vet hur bussarna/tågen går, har ingen hyrbil
- Jag vet inte nummret till taxibolagen
- Jag hittar inte alls på orten
- Jag har bråttom men ingen bil

Lösning:
- Boka en taxi med mobilapp

Jag har åkt mycket taxi och här är några möjligheter jag saknar:

- Se en lista på var närmaste lediga taxibilar finns oavset taxiväxel eller åkare
- Kunna se vilka bilar som är på väg till mitt område
- Kunna boka ledig bil direkt i mobilen till den plats jag står just nu
- Kunna ställa mig i kö för första lediga bil från min avreseplats
- Taxiväxeln kan direkt se på en skärm var kunden befinner sig
- Taxiväxeln behöver inte vara involverad i alla beställningar utan kunden kan göra stor del av jobbet själv
- Kunna ange min destination och få prisuppgift direkt i listan av bilar som jag kan boka
- Se tid till ankomst för varje bil i listan
- Kundernas synpunkter och betyg per förare/bil/åkare/växel

Avancerade funktioner:
- När jag sätter mig i bilen så kan min telefon koppla upp sig över Bluetouth till taxin och jag kan bekräfta att jag sitter i rätt bil
- Om jag har konto hos taxibolaget för fakturering så blir det enklare att betala
- Jag kan få elektroniskt taxikvitto som sedan kan gå direkt in i mitt affärssystem för redovisning/bokföring utan manuell handpåläggning
- Åkaren får bekräftelse på att jag är den jag är
- Jag kan spåra resvägar jag tagit med taxi i efterhand (i efterhand logga in på internet och bearbeta mer där)
- Alltid få en bekräftelse till min emejl (om jag vill det)
.
.
.

Datakällor: Länsstyrelsen, Taxiväxlar, åkerier

Kunder är främst de som ofta åker taxi men även de som åker ganska sällan har nytta av en sån app.

Viktigt att appen skickar info i båda riktningar då det skulle ge en kostnadsbesparing för åkerierna och bättre service för kunderna.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-12-04 klockan 04:55
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-03, 09:59 #9
NuCos avatar
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
NuCos avatar

Reg.datum: Apr 2003
Här är någon som har redan påbörjat ett "liknande" ide .. http://taxitaxi.nu/

Ska visst även finnas appar både till Iphone och Android. Ni kanske kan samarbeta?
NuCo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-03, 11:30 #10
www www är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2011
www www är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2011
Standard Hejhopp!

Taxi Kurir har en välutvecklad app Sen vet jag att det är andra varianter på G. Jobbar själv i branschen.

Att man kan se sin beställda bil i realtid och att man får en koordinatstyrd väntetid är klockrent. Det kan ju uppstå fördröjningar men det fungerar i princip.

Problemet som uppstår är att integrera apparna med de idag ganska omoderna trafikledningssystemen i kombination med inte allt för moderna telefonväxlar. Jag betvivlar inte att det fungerar bra i de större städerna men för de lite mindre taxibolagen finns inte ekonomin till större satsningar.

Funderar mycket kring billiga och effektiva lösningar och koncept som man kan sälja in till bolagen på de lite mindre orterna..

Vill nån spåna vidare så PM:a gärna, är sugen på att dra igång nåt eget inom detta då jag har stor erfarenhet från insidan av denna bransch
www är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017