Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Binero strular

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-16, 21:12 #11
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Oct 2005
Danieloss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av dr_blue Visa inlägg
Vet exakt rent tekniskt vad deras problem är (tänk lastbalanserare och sessionsrotering)
Att man har ett problem här är något jag personligen inte förstår, jag tror att många med mig intressant skulle höra vad du tycker och för att lära oss mer.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-16, 21:44 #12
dr_blue dr_blue är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2011
Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Att man har ett problem här är något jag personligen inte förstår, jag tror att många med mig intressant skulle höra vad du tycker och för att lära oss mer.
Well, deras teori som jag fått som förklaring och luskat lite själv om är att först och främst kör lastbalanserare (F5) i frontend mot kunden och de använder sticky sessions som låser en återkommande anslutning mot en viss nod i deras kluster, enligt dem gör de detta av prestandasynpunkt vilket jag kan till viss del hålla med om. Problemet med lång WAIT på 30-90 _sekunder_ beror enligt dem på att just den nod vi kör mot för tillfället gör en reload på sin config och lastbalanseraren fattar inte detta och sitter och väntar på svar från servern. Sen så startar äntligen servern eller så skickar lastbalanseraren en vidare till en ny nod, det vet jag inte exakt vilket för det är svårt att avgöra så här utifrån. Anyway, denna teori fallerar enligt min summering längre ner.

De påstår då att de måste göra en hel reload av apache när en ny config skrivs från deras kontrollpanel men jag har då påpekat för dem att apache har haft stöd för graceful reloading av vhosts sedan 1.3 och att jag aldrig de senaste 5-6 åren jag drivit egna servrar själv haft problem med detta. Alternativt om problemet skulle ligga i deras F5 lastbalanserare borde detta vara ett extremt välkänt problem, och deras lb's borde inte sälja bra eller användas av så många.

Problemet i dessa resonemang ligger i att om det vore lastbalanseraren så hade inte problemet varit återkommande alltså nästa gång jag klickar på sajten så uppstår samma sak igen. Dessa problem kan pågå i upp till 10-15 minuter. Om det hade varit en lastbalanserare så hade den skickat mig till en ny nod och problemet hade varit löst. Om det hade varit apache som startar om (vilken apache behöver 30-90 sekunder på sig för att terminera aktiva trådar och anslutningar och sen starta upp med sina child-processes igen, när man inte ens använder graceful som ska vänta på att trådarna ska bli klara?) så hade problemet varit övergående och sidan hade laddat snabbt vid nästa förfrågan. Hade det varit apache så att jag fortfarande körde mot samma nod så hade den levererat sidor snabbt igen när den väl startat.

Att lastbalanseraren upptäcker att noden startar om och skickar mig en till ny nod, som i sin tur startar om, och jag skickas till en tredje nod, som också startar om, anser jag otroligt osannolikt. Och att detta skulle hålla på i 10-15 minuter? Det är eoner av tid för en server.

Problemet är verifierat även för statiska sidor (W3 Total Cache) och andra WP-installationer (vi har ett flertal) så detta drabbar alla våra besökare också och inte bara när vi är inne i wp-admin då cachen är avslagen för direkt generering av alla sidor.
Vi har självfallet verifierat att upplevs likadant från flertalet isp:er (Tele2 på jobbet, Perspektiv Bredband hemma och min chef har Telia).

Kanske lite rabblande och långa meningar då jag är för jäkla trött nu, både på dem och det är svårt att sammanfatta veckor av mejl och klurande. Hoppas någon iaf förstår mitt resonemang och håller med, annars kan det bli en intressant diskussion och jag är helt öppen för att lära mig mer .

Tips på bra webbhotell för WP? Vill inte köra egen VPS även om det vore det bästa enligt mej, IT-chefen vill att vi låter någon annan (läs; leverantör) sköta patchningar och säkerhetsuppdateringar etc.
dr_blue är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-16, 23:50 #13
barxth barxth är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2008
barxth barxth är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2008
Standard Input

Citat:
Ursprungligen postat av dr_blue Visa inlägg
Well, deras teori som jag fått som förklaring och luskat lite själv om är att först och främst kör lastbalanserare (F5) i frontend mot kunden och de använder sticky sessions som låser en återkommande anslutning mot en viss nod i deras kluster, enligt dem gör de detta av prestandasynpunkt vilket jag kan till viss del hålla med om.
Brukar försöka hålla mig ifrån att lägga mig i diskussioner om ärenden, men i detta fallet är det värt att nämna att jag i mail till dig för några dagar sedan har informerat dig om delen med omladdning av Apache. Där jag skrev att det är de rena drifteknikerna som felsöker ert problem med ett gäng mätningar mot olika applikationer, och jag var lite snabb med att ge min teori rörande omladdningen innan jag hade fått färdig feedback från dem.

Det har inget med varken lastbalanseringen eller sessionsbiten att göra och som jag skrev till dig var det dumt av mig att delge dig den teorin (som hade sitt ursprung i att jag manuellt flyttade er till en relativt nyuppsatt klustermiljö, där det hos mig fanns en kortare misstanke om att dessa bitar inte var optimalt konfigurerade, vilket visade sig vara ett felaktigt antagande då de fungerade precis som tänkt).

Ville bara klargöra den saken så inte missförstånden växer ut mer än de behöver.

Hur som helst så hoppas jag att det löser sig för er på ett bra sätt och jag vet att Anders haft löpande kontakt med A hos er under dagen.
barxth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-17, 00:00 #14
Nykomling

Nykomling

Härligt att höra någon form av respons gällande det tekniska från er. Tråkigt att det ska behöva bli genom ett forum. Jag har mejlat sedan i måndags eftermiddags och det är först nu i kväll vi hörde något från er genom Anders. Som sagt, felsökning har pågått väldigt länge nu och detta orsakar oss stora problem.

Det jag irriterar mig mest på är att detta hade varit löst på under några timmar om jag bara fått direktkontakt med någon tekniker som sitter nere och skruvar på sakerna. Svårt för er att se om en ändring ger effekt på vår sida när er tekniker inte har direktkontakt med oss utan måste gå genom supporten. Men det är så ni jobbar och det kan inte jag göra så annat åt än att sitta och bli irriterad när inget händer. För det är vad vi ser.

Jag hoppas också att detta löser sig. Vad utgången av det hela blir återstår att se.

Senast redigerad av dr_blue den 2011-11-17 klockan 00:01 Anledning: Felsyftning.
dr_blue är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-17, 07:58 #15
Danieloss avatar

Danieloss avatar

Men Binero kör väl inte apache utan LiteSpeed?
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-17, 13:00 #16
swans avatar
swan swan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
swan swan är inte uppkopplad
Medlem
swans avatar

Reg.datum: Oct 2004
Standard Server Error in '/' Application

Server Error in '/' Application när jag går till binero.se - vad kan det bero på?

Se bifogad fil.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2011-11-17_12-59-04.jpg (17.4 KB, 23 visningar)
swan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-17, 22:00 #17
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Nåt säger mig att det inte är EDB:s fel... En magkänsla bara..
Aj aj. Nu när man såg sin post såg jag hur lätt det var att missförstå.

Om man omformulerar till:
Nåt säger mig att det varken är Bineros eller EDB:s fel... En magkänsla bara..

Ledsen för felformuleringen. Jag har svårt att tro att Binero skulle kunna påverka kortproblemen.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017