Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Bästa sättet att förstöra för någon?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-07, 12:06 #11
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2011
Medlem

I förlängningen tror jag knappast att det kan skada. Om det är en nystartad och svag sida kanske rankingen kan fluktuera under en viss tid, men efteråt kommer dessa spammiga länkar antingen ge noll värde eller ge positivt utslag.

OM det nu skulle vara så att man kan sänka sajter genom att bomba på med hundratusentalet dåliga länkar skulle ju Googles business helt dö ut.

Ta t.ex. följande situation:
Min sajt rankar femma på sökordet "bananer". Vad gör jag i dagsläget? Bygger länkar, skapar bra content, jobbar med marknadsföring och hoppas pusha upp sidan. Vad gör jag om länkar kunde skada konkurrenter? Hittar tio-femton olika tjänster som erbjuder spamlänkar och annan skit, använder mig av proxyservrar eller publika datorer, betalar ett par hundra dollar och väntar någon vecka på att mina konkurrenter blivit sänkta.

Om fallet skulle vara att dessa länkar är så pass skadliga skulle ju vitsen med SEO och länkar som ett tecken på sajtens värde helt försvinna. Varför lägga ner flera veckor, månader eller år på att bygga en sajt som rankar bra om jag kan lägga ett par tusenlappar och ägna en dag åt sabbotage för att nå plats ett?

Om din sajt sjunkit i ranking sedan du fått dessa länkar skulle jag istället föreslå att du tar en titt på din sida och på dina konkurrenter - kanske har de fått en mängd kraftiga länkar på sistone? Kanske har du råkat publicera duplicate content på någon av dina undersidor? Kanske har du gjort några missar när du upptarat sidan vilket leder till att vissa länkar visar 404 errors? Det är snarare faktorer som algoritmuppdateringar, konkurrenternas SEO-arbete och liknande saker som gör att du tappar i ranking, inte att någon kines börjat blogspamma din sajt.

Senast redigerad av ADRTCK den 2011-11-07 klockan 12:09
ADRTCK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-07, 13:49 #12
Medlem

Medlem

Men om frågan gäller bästa sättet att förstöra skulle jag tro att man i sådant fall måste använda sig av rent olagliga metoder, t.ex. genom att hacka konkurrerande sidor och på så sätt förstöra.

Eventuellt kan man tänka sig en negativ marknadsföringskampanj, men problemet blir nog att sajten får inlänkar p.g.a. kampanjen, och att tiden och pengarna man får lägga ner på detta blir större än att köra "fair game" och konkurrera med "vanliga" SEO-metoder.
ADRTCK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-07, 14:05 #13
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2007
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
BarateaUs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Om de som är skeptiska till att de kan skada men vill testa detta så langa en adress de har som jag kan testa detta på med ett angivet sökord, så gör jag ett test med nått liknande sökord alt felstavat sökord.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-08, 13:04 #14
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Reg.datum: Apr 2004
Har man själv jobbat med länkar som inte är speciellt bra eller relevanta för att få upp sin sida i SERP så kan skutan snabbt tippa över om det kommer tusentals dåliga inlänkar.

Har man däremot med väldigt relevanta och bra inlänkar så krävs det rätt mycket jobb att förstöra för någon.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-10, 19:29 #15
Pal Pal är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2010
Pal Pal är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2010
Jag har själv gjort ett "test" för det.

Jag hade en PR5 sida, som i sin tur länkade till två andra sidor. Båda de andra sidorna, vi kan kalla dem A och B fick PR4. Sida B började dock snabbt få även andra länkar, av varierande kvalitet, många väldigt spammiga. Vid nästa PR-uppdatering så föll sida B till PR2, sida A höll sig dock kvar vid PR4.

Det är svårt att dra någon annan slutsats än att sida B straffades PR-mässigt för alla inkomna spamlänkar. Det bör dock påpekas att detta inte var någon serp-test, jag gjorde inga som helst serp-mätningar och sidorna rör helt olika ämnen. PR för sida B har sedan dess återhämtat sig och är nu på sin rätta nivå.
Pal är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-10, 22:19 #16
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Det här är ett intressant ämne. Man borde göra ett ordentligt experiment.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-11, 17:42 #17
spexer spexer är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2011
spexer spexer är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2011
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikMH Visa inlägg
Har man själv jobbat med länkar som inte är speciellt bra eller relevanta för att få upp sin sida i SERP så kan skutan snabbt tippa över om det kommer tusentals dåliga inlänkar.

Har man däremot med väldigt relevanta och bra inlänkar så krävs det rätt mycket jobb att förstöra för någon.
Det är sannolikt så det förhåller sig.
spexer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-13, 10:11 #18
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2010
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar

Reg.datum: Apr 2010
Jag tror det endast går att förstöra för nya sajter.
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017