FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Är det lite, lagom, eller mycket viktigt för en annars SEO optimerad (och specad att den är svensk i Google Webmaster Tools/Analytics) site att hostingen ligger i Sverige?
Jag föredrar amerikansk hosting för den är billigare, har bättre support, bättre kontrollpanel men detta är något jag undrar över om det vore värt att byta till ett Svenskt hotell... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det är av väldigt liten vikt. Du har inga nämnvärda nackdelar SEO-mässigt om du använder amerikansk hosting.
Dock så kan den förbättrade hastigheten som ofta kommer med Svensk hosting vara till din fördel (men även den väldigt lite). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Nej, det är inte viktigt. Frågan borde istället vara om det har någon inverkan överhuvudtaget. De flesta säger att det har det. Men jag tror inte att någon kan säga med säkerhet.
Förr kunde man ställa in i Google om man endast ville söka på sidor på "svenska" eller från "Sverige". Då kan man utgå ifrån att Google faktiskt tittade på serverns IP om man valde att endast söka på sidor från Sverige. Men nu kan jag inte längre hitta inställningen (om den ens finns kvar). Det går fortfarande att göra lokala sökningar, men då tittar Google istället på användarens IP. Vad Google tilldelar din webbsida för geografisk anknytning verkar alltså inte ha någonting med serverns placering att göra överhuvudtaget längre. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Kanske ett meningslöst inlägg, men även jag är enig med föregående två.
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Nykomling
|
Det känns bra att höra era åsikter då jag faktiskt lade flera svenska sajter på en amerikansk server för över ett år sedan. Men jag har funderat ända sedan dess på om jag gjorde fel och skulle ändra det hela.
En annan fråga som inte är med i huvudet på tråden är om unika IP nummer spelar stor roll för att inte "straffas" då sajterna i många fall korslänkar till varandra. Jag har lagt mycket möda på att skaffa olika IP nummer till sajterna och hoppas det var rätt valt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Helst ska det vara IP från olika C-nät och inte bara olika IP från samma nät. Har det ens någon betydelse att det är olika IP om de ligger på samma nät?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Man kan väl säga att om man inte kan få olika C-nät så får man nöja sig med olika IPn, och det är iaf något. Allt är att föredra framför att dom delar ett IP. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Att Google inte skulle titta på IP framstår enligt mig som helt orimligt. Det är det första jag tittar på då jag misstänker spammare på mitt forum eller upptäcker allmänt bus på någon av mina andra webbsidor. Google i sin tur uppfattar så klart stora länknätverk som spam och jag är därför övertygad om att de tittar på IP-adresser. Det vore korkat att inte göra det. Frågan som återstår att besvara är dock vart gränsen mellan vanlig länkning och spam går i Googles ögon. Är det tio sidor som länkar mellan varandra? 100 sidor? 1000 sidor? 10000 sidor? Ingen vet. Inte jag heller. Men jag gillar att ha säkerhetsmarginaler och därför lägger jag sällan mer än fem sidor på samma IP. Jag har inga spamnätverk och borde kanske inte behöva oroa mig. Men Googles algoritmer är inte perfekta, så risken finns säkert att många sidor på samma IP, som länkas mellan varandra, kan uppfattas som spam. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Min personliga gissnig är att det spelar roll. Dock, att ha ett svenskt ip med eget c kan ju även innebära att man har en dedikerad server i Sverige.. och då hastighet är något som G HAR sagt är viktigt, så är det svårt att skilja hönan från ägget...
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|