FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag söker Svenska Drop-Shipping-företag, dvs företag som har lager i Sverige och kan leverera till kunder i Sverige direkt från eget lager.
Jag vill att mitt företag ska vara front mot kunden och att Dropshipping leverantören (nedan kallad Leverantören) accepterar att mitt företag "äger kunden". Adopter som mitt företag heter har en webbshop som idag hostas av Texttalk och den kan skicka ut ett mejl direkt vid order (jag tar bara förskottsbetalning med kort respektive plusgiroinbetalning för att eliminera kreditrisken). Leverantören fakturerar Adopter månadsvis i efetrskott eller på annat sätt som vi kommer överens om, för astt ha snabba leveranser till kunden. Det är viktigt att kvalitet är ledordet, jag vill inte delta i mördande priskonkurrens utan hellre ge bästa service och hög kvalitet på unika produkter och egna varumärken. Vid leverans ska en flyer e.d. skickas med från Adopter och ingen reklam eller annan identifiering av Leveranören i försändelsen. Leverantören kan ha egen webbshop och andra ÅF men mitt krav är att Adopter får minst 40-50 procent rabatt från Leverantörens listpris (enligt den preliminära planen är det tänkt att 20 procent ska användas för administration, löner och min marginal och 20-30 procent till marknadsföring). Alla artiklar ska levereras fraktfritt, dvs frakten till kunden ska redan vara inräknad i produktens styckepris. Inga extra avgifter får tillkomma över huvud taget. Kan du bidra med en produktkatalog i Excel-format så är det kanonbra. Just nu är jag öppen för ett ganska brett sortiment men det ska vara "döda" produkter, ej färskvaraor utan "prylar" i prisklassen 300-3000 kr ink moms. Jag riktar mig huvudsakligen till privatpersoner som kunder med god ekonomi och ett starkt teknikintresse. Ej Djur, Natur, Växter eller s.k. "mjuka" värderingar. Dvs "hårda prylar". Ej porr, vapen, sprit, eller tobak, men däremot tobaksersättning, inget som är det minsta olagligt i Sverige eller EU. Exempel på produktkategorier som kan vara intressanta: - Datorprogram - Leksaker - Hobbyartiklar - Teknikprylar - Rökavvänjningsprylar - Träprylar - Möbler - Elektronikartiklar (ej komponenter) - Produkter som har tydliga användningsområden Vad som inte är intressant: - Saker eller tjänster som är förbjudna i Sverige elelr EU - Färskvaror - Djur, Växter, Biologiskt material som bryts ner på kort tid - Saker som kräver tillstånd att sälja - Tobak - Resor - Alkoholhaltiga produkter (som kräver tillstånd) - Produkter som man får skämmas för - Dålig kvalitet - Billiga skitprodukter Det är en fördel om Leverantören föredrar att sälja via ÅF (som mitt bolag) och ej själv gör direktförsäljning mot kund i Sverige, men inget krav. Min avsikt är att bygga upp ett brett sortiment utan att själv hålla med lager utan det gör Leverantören. Jag vill gärna ha ett flertal företag som Leveratörer inom olika produktkategorier. Självfallet tecknar vi skriftligt avtal om hela upplägget innan vi börjar göra affärer. No strings attached, vi ska kunna bryta upp utan tvister elelr sura miner. Därför är det viktigt att vi båda funderar på om samarbetet kommer ge varandra ett mervärde innan vi skriver på. Sen ska vi hjälpas åt för att driva det så smidigt som möjligt. Jag har ambitionen att lägga minst 20% av omsättningen på marknadsföring och ha 20% kvar. Du måste även ha en lönsam kalkyl för din verksamhet. Jag ser detta som ett långsiktigt samarbete dr vi ska fortsätta att ha varsitt företag, och att vi inte går in och konkurerar om samma kunder. Målet är att vi ska hitta varsin nisch och att vi kan samverka för att nå ömsesidigt ökad försäljning och vinst, med full respekt för varandras verklsamheter. Jag är inte perfekt, det är kanske inte du heller, men om vi samarbetar så kan vi båda bli lite bättre på det vi gör och samtidigt tjäna pengar. Jag vill endast ha svar i PM, ej i tråden. Jag kompletterar gärna generella frågeställningar i tråden i efterhand. Reklamationsprocessen måste vara minst lika snabb och effektiv som leveransprocessen, det är mycket viktigt att ha nöjda kunder i hela värdekedjan. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-10-11 klockan 20:43 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
|
Verkar inte som om det är något stort område i Sverige Conny. Finnf en massa fina leverantörer utomlands men här hemma är det trögt. Kanske en ide att börja själv?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag skulle nog vända min blick mot närliggande länder i Europa, själv kollat runt och har inte hittat något man höjer ögonbrynen för just i Sverige.
Leveranstiden bör inte skilja avsevärt mycket. Senast redigerad av plura den 2011-10-12 klockan 16:06 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Jag känner till de större internationell aktörerna som Pixmania och några andra från kina/hong Kong.
Men jag vill satsa på Svenska leverantörer, jag har några kontakter så de finns. Men jag behöver ett bredare sortiment just nu. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|