FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hejsan kära Webmasters.
I januari månad kommer jag flytta till Stockholm, så om ni har några förslag får ni gärna skicka ett meddelande till mig. Ni kanske känner någon som ska flytta därifrån, eller sitter på en extra lägenhet? All hjälp uppskattas. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Vad har du för preferenser? I någon speciell stadsdel? Pris? Storlek?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
En laglig Lägenhet i Stockholm innebär i princip att du måste köpa en bostadsrätt. De kostar nog från ca en mille och uppåt. Kan du tänka dig att bo i förorterna så kan du komma undan med hälften. Hyresrätter är nästan inte möjligt att komma över lagligt med kort varsel. Här i Vallentuna (förort som ligger 3-4 mil norr om Stockholm) finns det ca 300 hyreslägenheter på 30000 invånare. De förmedlar ungeför 10 per år via bostadsförmedlingen, väntetiden ca 5 år. I Stockholms innerstad är det väntetider på 10-25 år beroende på läge.
Bostadsrätt kan du köpa på några veckor. Vill du ha en just 3-rummare så får du nog hosta upp 3-5 mille inne i stan. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-10-05 klockan 13:09 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Fick ett tips av Fabian på http://www.bopunkten.se/ och hittade boende därigenom (Dock ett rum iom att jag var ute och letade i slutet av Juli dvs. studenttider). Så mitt tips, checka bopunkten! Eller lägg upp en annons på blocket med bild och text om dig själv där du berättar att du söker lägenhet. Dock inte lätt i dagens samhälle då de flesta söker kvinnliga inneboende / hyresgäster. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Kontakter, kontakter och kontakter. Om du inte har det så blir det tyvärr mycket svårare.
Kolla med bekanta, släktingar m.m för att höra om någon har något att hyra ut. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag föreslår att du lägger ut en annons på Blocket om att du söker lägenhet samt specifikationer för den lägenhet du söker. Lägg upp en bild på dig själv och berätta lite om din bakgrund.
Många som sitter på lägenheter tycker det är jobbigt att lägga ut dem på försäljning då de kommer bli helt nedringda. Istället så kan de i lugn och ro sitta hemma själva och välja ut vem de vill ska bo i deras lägenhet. Detta gör många och det fungerar förvånansvärt ofta. Testa så får du se! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Kan själv fylla i ang. Blocket. Skriv en trevlig text om dig själv så folk förstår att du är seriös så kommer det inte vara några problem. Jag fick 4st erbjudanden direkt när jag gjorde det och då är jag inte direkt favorithyresgästen med tanke på att jag vid tillfället var singel, kille och 25år gammal
![]() Jag har själv en 1,5a på 50kvm 12min från Centralen, med buss 20min till Sergels Torg morgon/kväll, samt nattbuss från centralen som stannar nästan utanför dörren som bara står och kostar mig pengar då jag bor med min flickvän. Posta din blocket-annons om du lägger upp en sån här så kanske jag hör av mig, har dock extrem separationsångest från min lägenhet vilket har gjort att den bara står, men någon gång måste man väl släppa taget ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det fungerar utmärkt att pendla från kranskommunerna. Sollentunahem har fri bostadskö där det inte är omöjligt att få lägenhet. Lite längre norrut har du Märsta - fortfarande pendeltåg - där jag fått intrycket att det till och med kan finnas lediga lägenheter.
Framförallt bör du kolla upp privata hyresvärdar för förstahandskontrakt.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Om du är beredd och bära tung skyddsväst , så kan man bosätta sej i norra Botkyrka typ Fittja , Hallund och etc. Men det är svårt där med. Fjollträsket har klarat sej ganska bra från Ekonomiska krisen ( den som har varit ) plus att man har dumpat stora mängder med flyktingar här också och det rödgröna vägrade att producera nya bostäder i Stockholm när det hade makten.
Nu håller man på med ett antal nybyggen och gör förtätningar av befintliga områden, men kan du betala mycket i hyra, så kan du säkert hitta något. ( Mycket i hyra > 8000:- / mån ) Lägenhet i Stockholm är svårt, om du skall ha 1:a kontrakt , så får du stå kö i 1 år, då kan du få lägenhet i något ghetto på Järvafältet, vill man bo i en stadsdel där bilen inte riskera brinna upp i någon multikulturell krock, så är nog kötiden 3-6 år . Sigtunahem skall ha en del lediga lägenheter, dock ligger sigtuna knepigt till i terrängen, annars är det bara skaffa 2:a kontrakt och sedan leta lägenhet hos privat värdarn och ha tålamod. Det finns mycket bluff och båg, och folk som försöker plocka dig på ockerhyror.... Tänk inte bara Södermalm när du skall slå dig ner i Stockholm ,för då får du det knepigt, det finns faktiskt t.ex Sumpan och Solna som är trevligt. Sumpans innestad är riktigt najs och har mycket krogar, om några år kommer de finns tvärbana ditt. Det finns många trevliga när förorter som Mälarhöjden, Aspudden , telefonplan, Tranneberg, Abrahemsberg och mfl. Centrala Huddinge är riktigt bra, dock verka kommunen vara ganska sunkig numera jämförelse med Stockholm stad ( Centralbiblioteket saknar Wifi !!!), dock bör man undvika kommundelarna Flemingsberg och Vårby gård. ( Flemingsberg kanske inte är så illa längre, har inte bott i Huddinge på 20 år. ) Ett tips är att sätta upp sej på kölistor, hos kommunal bostadbolag och privata bolag. Kommunal bostadsbolag hänvisar antaligen till bostadsförmedlingen. Kolla dock vilka kommuner som bostadförmedlingen är ombud för, så du även täcker upp det kommuner som inte är med i samarbetet. StorStockholm är inte bara en kommun utan hel hög med kommuner. Men räkna med en pendeltid på 30 - 45 min till city start tiden för nybörjare i Stockholm. Senast redigerad av klein den 2011-10-07 klockan 06:35 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Man får se upp med blocket, det finns mycket bluff och båg där just på lägenhets annonser . Så regeln är det för bra för att vara sant, så är de inte sant ...
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|