FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tjena!
Jag har en liten idé på en e-bok som jag kanske skulle vilja testa. Frågan är bara den att behöver man ha ett företag för att sälja? Om jag skulle använda mig av tex clickbank för transaktioner osv. För det känns som man inte vill dra igång nåt innan man vet om det kommer generera några inkomster alls. Har inte tänkt att det ska bli nåt stort men att det kanske kan dra in lite pengar i månaden. Tack på förhand |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Om du bedriver verksamheten som hobby så kan du beskatta vinsten som inkomst från hobbyverksamhet. Ring Skatteverket eller sök på Google, för att ta reda på din verksamhet kvalificerar som det, eller om du behöver bolag med f-skatt.
Det spelar ingen roll hur du tar betalt, tex via Clickbank, PayPal, kortbetalning, banköverföring, kontant. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Kommit tillbaka till det här lite nu, hur svårt är det med ett företag? Att starta på verksamt verkar inte vara så svårt men hur är det med skatt bokföring osv. bör man gå nån slags kurs eller är det simpelt ?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Senast redigerad av jayzee den 2012-03-02 klockan 19:32 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Lind Skugge är en av iniativtagarna bakom sajten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag tror kanske inte att det krävs så mycket utbildning för att förstå skatteregler och bokföring för enmansföretag men att det krävs att man inte blockerar sin kunskap och förmåga när man ska ta till sig informationen. Min erfarenhet är att universitetsutbildade (på andra områden än ekonomi) egentligen inte är så mycket bättre skickade att förstå men de tror sig om att förstå och därför blockerar de inte sig inför detta. Jag har också sett kapabla och duktiga personer med ganska låg utbildning bara låsa sig inför ett bokföringsprogram - personer som är fenor på huvudräkning kunde plötsligt knappt säga var 1+1 blev och de som lärt sig förstå datorer på egen hand vågade knappt röra tangenterna.
Med det inte sagt att man inte borde förenkla för det gynnar oss alla |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för alla svar
![]() Jag har nu tänkt ha som en "medlemssida" där det finns några videos och lite funktioner som de som köper produkten kan använda. Vad för slags betalningssystem skulle ni använda då det bara är en grej jag ska sälja? behöver ju ingen avancerad webbshop. Ang. företag så får jag väl ringa nyföretagarcentrum här och boka en tid och diskutera med dem för att få lite mer insikt i hur det fungerar. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|