Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Behövs ett företag?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-10-03, 17:48 #1
Delta Delta är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2010
Nykomling

Standard Behövs ett företag?

Tjena!
Jag har en liten idé på en e-bok som jag kanske skulle vilja testa. Frågan är bara den att behöver man ha ett företag för att sälja? Om jag skulle använda mig av tex clickbank för transaktioner osv. För det känns som man inte vill dra igång nåt innan man vet om det kommer generera några inkomster alls. Har inte tänkt att det ska bli nåt stort men att det kanske kan dra in lite pengar i månaden.

Tack på förhand
Delta är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-03, 18:27 #2
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Om du bedriver verksamheten som hobby så kan du beskatta vinsten som inkomst från hobbyverksamhet. Ring Skatteverket eller sök på Google, för att ta reda på din verksamhet kvalificerar som det, eller om du behöver bolag med f-skatt.

Det spelar ingen roll hur du tar betalt, tex via Clickbank, PayPal, kortbetalning, banköverföring, kontant.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-02, 19:23 #3
Nykomling

Nykomling

Kommit tillbaka till det här lite nu, hur svårt är det med ett företag? Att starta på verksamt verkar inte vara så svårt men hur är det med skatt bokföring osv. bör man gå nån slags kurs eller är det simpelt ?
Oläst 2012-03-02, 19:29 #4
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2008
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Delta Visa inlägg
Kommit tillbaka till det här lite nu, hur svårt är det med ett företag? Att starta på verksamt verkar inte vara så svårt men hur är det med skatt bokföring osv. bör man gå nån slags kurs eller är det simpelt ?
Jag kan inte påstå att jag stött på någon med eget företag som tyckt att skatteregler och bokföring var simpla i början (om man nu inte gått företagsekonomi). Som tur är brukar skatteverket vara rätt så hjälpsamma när man ringer, anledningen till att jag skriver "brukar" är att jag flertal gånger stött på surbollar när man ringt som inte varit så hjälpsamma. De erbjuder också kostnadsfria kurser i bokföring som varar några timmar, ring de eller kolla på sajten för att se när det erbjuds i din stad. En sajt som i mitt fall varit hjälpsam många gånger är www.startaeget.se, de har ganska bra forum och artiklar om det mesta som rör dig och ditt företag.

Senast redigerad av jayzee den 2012-03-02 klockan 19:32
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-04, 07:24 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Delta Visa inlägg
Tjena!
Jag har en liten idé på en e-bok som jag kanske skulle vilja testa. Frågan är bara den att behöver man ha ett företag för att sälja? Om jag skulle använda mig av tex clickbank för transaktioner osv. För det känns som man inte vill dra igång nåt innan man vet om det kommer generera några inkomster alls. Har inte tänkt att det ska bli nåt stort men att det kanske kan dra in lite pengar i månaden.

Tack på förhand
Om du "bara" har en e-bok som du vill sälja så kan du gå till förlaget vulkan.se som kan hjälpa dig med marknadsföring och marknadsplts för en e-bok, man kan även publicera sina egna "pappers-böcker" hos dem.

Lind Skugge är en av iniativtagarna bakom sajten.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-04, 20:26 #6
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av jayzee Visa inlägg
Jag kan inte påstå att jag stött på någon med eget företag som tyckt att skatteregler och bokföring var simpla i början (om man nu inte gått företagsekonomi).
Hum, min erfarenhet är den helt omvända De flesta jag känner som driver eget tyckte bokföringen var riktigt simpel. Då handlar det emellertid mestadels om enskilda universitetsutbildade konsulter utan anställda vilket förenklar saker och ting en hel del. Skatteverket har dock en helt underbar hemsida där man snabbt och enkelt hittar det mesta man behöver oavsett om det handlar om att starta aktiebolag eller se efter vilka momsregler som gäller vid export.
Oläst 2012-03-04, 21:05 #7
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar

Reg.datum: May 2008
Jag tror kanske inte att det krävs så mycket utbildning för att förstå skatteregler och bokföring för enmansföretag men att det krävs att man inte blockerar sin kunskap och förmåga när man ska ta till sig informationen. Min erfarenhet är att universitetsutbildade (på andra områden än ekonomi) egentligen inte är så mycket bättre skickade att förstå men de tror sig om att förstå och därför blockerar de inte sig inför detta. Jag har också sett kapabla och duktiga personer med ganska låg utbildning bara låsa sig inför ett bokföringsprogram - personer som är fenor på huvudräkning kunde plötsligt knappt säga var 1+1 blev och de som lärt sig förstå datorer på egen hand vågade knappt röra tangenterna.

Med det inte sagt att man inte borde förenkla för det gynnar oss alla
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-04, 23:39 #8
Nykomling

Nykomling

Tack för alla svar

Jag har nu tänkt ha som en "medlemssida" där det finns några videos och lite funktioner som de som köper produkten kan använda. Vad för slags betalningssystem skulle ni använda då det bara är en grej jag ska sälja? behöver ju ingen avancerad webbshop.

Ang. företag så får jag väl ringa nyföretagarcentrum här och boka en tid och diskutera med dem för att få lite mer insikt i hur det fungerar.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017