Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vad ger bäst prestanda, dölja fel eller rätta till dom?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-09-29, 11:50 #1
znap znap är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2007
znap znap är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2007
Comment Vad ger bäst prestanda, dölja fel eller rätta till dom?

Frågan låter som att den har ett självklart svar men jag börjar undra...

Jag jobbar med en stor wordpress-installation (~500000 poster/attachments). Vi har höga krav på prestanda och tillgänglighet. När man laddar hem och testar plugins som finns där ute så blir man tyvärr varse att kodkvaliteten är mycket låg. Utvecklarna tar sällan i beaktning att man kan ha många poster i en databas, dvs att man tex inte kan läsa in alla poster som finns i databasen i en array. Man får lägga mycket tid på att felsöka och fixa den typen av saker.

Ett vanligt fel som vi kan se är att utvecklarna stänger av felrapportering och koder allmänt slarvigt. Tex att man anropar variabler utan att vara säker på om variablerna existerar. I produktionsmiljön har vi varit tvungna att supressa vissa felmeddelanden, annars skulle det öht inte gå vägen.

Min fråga är då om man helt enkelt ska strunta i att det triggas mindre allvarliga error när koden körs? Att det prestandamässigt skulle vara bättre att dölja felmeddelandet istället för att i koden först kolla om en variabel är satt innan man kollar vad variabeln innehåller. Koden kan tex se ut på följande sätt

PHP-kod:
  if($_GET['var'] == 12// $_GET['var'] existerar inte alltid men ändå kör man if-satsen varje gång

if($obj->var == 12// Objektet har ingen property vid namn "var" men ändå kollar man värdet 
Jag arbetade tidigare med ett CMS i java, så jag blir något förbryllad när jag ser kod där man anropar variabler som aldrig blivit definerade på det här sättet
znap är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Taggar
php, prestanda, wordpress

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017