FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Man byter ut delen när den går sönder. Hårddiskar kan hålla allt från 1mån till 10 år. Att byta ut fungerade hårddiskar kan vara mindre begåvat. Däremot kan man bevaka hårddisken status via ett protokoll.
Alla delar? Det innefattar även modekort och nätdel då? Låter väldigt konstigt, en server bruka dessutom hålla längre än konsumentdatorer, pga det står i såna miljöer där slits mindre. Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Klein - jo, det är ju så vi naturligtvis jobbar och jag har aldrig hört talas om att man skulle byta ut fungerande och felfria delar. Vi pratar ju inte om service på en bil... Det tråkiga är att kunden har en konkurrerande leverantör som försöker påvisa att våra rutiner skulle vara undermåliga på grund av att vi inte byter olja och tänbdstift på servern var 1000:e mil (eller snarare hårddisk, powersupply och moderkort m.m. var åttonde månad...).
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag jobbade aktivt med Sajthotellet under 2001-2007. Vi hade tre leverantörer under den tiden. Diskar gick bara sönder i en server och rätt frekvent under en kortare period. Det var en enklare server och underleverantören hade vissa problem med kylning av lokalen men framförallt problem med strömförsörjningen. Min slutsats är att det är mycket ovanligt att det händer något med en hårddisk i en server som står i en vettig serverhall med konstant temperatur, luftfuktighet och korrekt strömförsörjning (utan spikar etc).
I ditt fall låter det som att det är en okunning kund som råkat ut för en underlig säljare. Fråga kunden om han brukar byta lamporna på bilen varje gång han lämnar in den på service? ![]()
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Medlem
|
Felsannolikheten för komponenter och system följer oftast den klassiska "badkarskurvan". Nya grejor kan ha tillverkningsfel eller andra barnsjukdomar. När komponenten/systemet blivit "halvgammal" och varit i drift en tid är felsannolikheten lägre än för en nyinstallation.
Eller, som man brukar säga : "Man vet vad man har, men inte vad man får" |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag kan bara instämma i kören. Det är itne normalt att byta diskar stup i kvarten. Det gjorde vi inte på Levonline heller. Gäller det en dedikerad eller managerad server har hostingleverantören hårdvaruansvar och ser till att maskinen fungerar korrekt. Vilka rutiner som används är inte upp till kunden att avgöra, om man inte uttryckligen avtalat om det.
Vill de byta hårdvara två gånger om året så är det såklart fritt fram, men då får ni omförhandla hela avtalet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Precis som wedge säger så är risken för att det blir fel på en disk störst när den är ny, eller när den börjar bli väldigt gammal och utsliten.
Har disken klarat sig förbi fösta månaden i full drift utan några problem är det därför väldigt sannolikt att disken håller i åtminstone 3-5 år. Om man absolut måste byta diskarna innan de går sönder bör nog intervallen vara minst 4-5 år. Att byta dem efter 8 mån är slöseri och idioti. Risken för hårdvarufel är förmodligen större om man gör det än om man byter var 5:e år på grund av det som tidigare nämnts. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jepp, efter 3-5 år är serverns garanti slut och då byts ju alltihopa ut - inte bara enskilda komponenter.
Att byta moderkort är ju helt galet - tänk om man inte får tag i exakt samma moderkort..... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Det är helt uppenbart att de försöker smutskasta oss inför kunden och få oss att framstå som okunniga för att vinna över kunden. Man upphör aldrig att förvånas. Om kunden hade haft någon form av kompetens inom området hade detta omedelbart slagit tillbaka på den andra hostigleverantören, men just nu verkar det som de tror vi "inte följer serviceplan". Självklart kan man byta diskar, även om det är vansinnigt, men som många sagt, då får det lov att bli nytt avtal med lite nya och högre priser. Någon som behöver "bättre begagnade diskar"? Kan bli en del här snart... :P
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Fast frågan är ju vad den andre leverantören menar med just "regelbundna intervaller". När jag själv tittar på det som bytts ut så har vi ju bytt ut trasiga diskar med relativt "regelbunda intervaller" så att säga. Men det är ju andra saker som spelar in här också, kör man raid0 måste man ju byta diskar ofta i ren rädsla, raid5 kan bara en disk ryka och när man byter den så ryker den andra under synkningen och allt ryker, med raid6 ADG kan 2 diskar ryka och kör man som vi med 2 RAID6 ADG speglade disksystem kan teoretiskt minst 4 diskar ryka.
Senast redigerad av Danielos den 2011-10-01 klockan 11:45 |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|