FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Söker en guide eller hjälp på vägen gällande användaralternativ. Exempel: Användaren får sin egen profilsida. Man får alternativ att visa upp till 4 objekt på sin sida. (Äpple, Päron, Apelsin och Tomat) Användaren sparar att Äpple och Päron ska visas på sin sida och jag vill att de alternativen sparas i en tabell. Borde man kanske ha en kolumn för varje alternativ, och en rad per användare? Hur skulle det bli om man hade flera 100 alternativ, går det fortfarande att spara alternativ i kolumner då? Tack! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Administratör
|
Ofta brukar man använda EAV-struktur om man vill ha godtyckliga och många attribut. Underlättar både lasten/låsningen när det ska läggas in och rörligheten i systemet. Men det är riktigt illa ur prestandasynpunkt med större datamängder (hindrar dock inte att man ändå _kan_ och ibland vill använda det).
http://en.wikipedia.org/wiki/Entity-...te-value_model (Flyttar också tråden till serversidan)
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Tack för artikeln! Den påminde mig om att jag faktiskt gjort detta i MS Access i skolan! Började med att skapa en tabell för användare+användarinformation igår och fick även funktioner att fungera via en annan tabell! Så nu är det bara en sida för registrering kvar ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|