FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Dem webservices jag har byggt så använder jag oftast Drupal services då finns möjligheten att köra olika resultattyper. ( RESTful,XML, XML-RPC,CSV). Vill du använda API-nycklar finns även detta inbyggt i drupal servces. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det blir nog REST då. Det var det jag lutade åt, men jag ville bara ha lite åsikter från andra så att man inte gör ett dumt val. Det är ju svårt att dra tillbaka ett API som är publikt när det väl är lanserat och jobbigt att ha flera olika API:er som ska underhållas och uppdateras.
Svaret kommer man kunna få i aningen XML, JSON eller CSV. Tack så mycket för svaren! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Administratör
|
Bra beslut. I princip alla större tjänster använder RESTful/REST-liknande APIer nu för tiden. Det skalar (ingen state ger stora fördelar både för cachning och nodoberoende), det krävs inget bibliotek för enkla request (kan ofta vara guld värda ett år senare då det kanske används i helt andra miljöer), du gör dig inte (nödvändigtvis) beroende av input- eller output-format osv.
Ska du ha något default-format är nästan alltid JSON att föredra i min mening. Filstorlek och prestandamässigt mycket bättre encode/decode i många språk (Objective C, Java/android, Javascript, PHP etc) Tänk på att CSV är ett väldigt begränsat format om du utökar APIets funktioner senare. Men är det tabulär data som ska exporteras eller importeras kan det likväl vara VÄLDIGT nyttigt för Excel-typerna.
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack för ett svar.
Jag tänkte faktiskt ha JSON som default. XML är ju betydligt jobbigare och bökigare + att det är massa onödig markup. JSON kan man ju konvertera till en array med en kodrad i de flesta språk och blir då väldigt smidig att jobba med. CSV kommer nog vara användbart för vissa i vissa funktioner i API:et. Det fanns inbyggt stöd för detta redan i det REST Server-biblioteket jag hittade så det blir inte spciellt mycket extrajobb för att erbjuda det. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
kikat på det? ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Jag kommer köra på ett system med CodeIgniter RestServer av Phil Sturgeon i grunden. https://github.com/philsturgeon/codeigniter-restserver |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|