FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tänkte bara höra om det är några andra här på wn som använder varubrev?
Vi har gått över från brev till varubrev och det vi har märkt är att våra kunder har börjat höra av sig mer och mer att de inte fått sina paket i tid(vi erbjuder leverans inom 1-2 dagar), när vi sedan kollar upp detta har det visat sig att 70% av alla varubrev vi skickar(1:a klass) kommer fram efter 3-4 dagar, jämfört med skrymmande brev nästa vardag. Det står på postens hemsida att det inte är någon skillnad på leveranstiderna mellan varubrev och brev, men tydligen verkar det vara så. Vi har gått tillbaka till att skicka skrymmande brev istället då det inte verkar fungera så bra med varubrev, men det skulle vara kul att höra om någon annan har detta problem? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Kör ni SMS-avisering? Min erfarenhet är att Posten är duktiga på att leverera brev/varubrev mellan sina inlämningsställen och utlämningsställen, men katastrofala på att avisera försändelserna till kunden.
Vi skickar varubrev och en övervägande majoritet av alla förseningar beror på att avin inte har kommit fram som den ska. Problemet verkar lite större när det är pappersavisering än sms-avisering. I övrigt så har jag inte märkt någon skillnad i antalet förseningar mellan skrymmande brevpost och varubrev. Vilken är din uppsamlingscentral? Vi har Täby som Företagscenter och Tomteboda som uppsamlingscentral. Har ni större problem med varubrev än med skrymmande brev, så skulle jag gissa på att det är er uppsamlingscentral som inte fungerar bra. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Om jag har förstått processen rätt så sänds SMS-aviseringen (att försändelse finns att hämta) när ombudet skannat in sina paket. Hos vissa ombud kan det dröja medans de flesta verkar sköta sig och skannar när de får leveransen. Hur pappersaviseringen fungerar är jag inte riktigt säker på.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det ser ut så här på de varubrev som går att spåra:
Inlämnad - Fredag Tomteboda sorterad - Fredag Ankommit utlämningsställe - Onsdag SMS aviserad till mottagare - Torsdag Tidigare har det inte varit möjligt att spåra varubrev så här vad jag vet, men sedan början av September så kan vi spåra nästan 95% av våra varubrev via postens hemsida. Det känns nästan som de skickas som ekonomi brev fast vi betalar för 1:klass |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Har du kontaktat posten och fått något svar på varför det fungerar så dåligt?
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Som Jonny skriver så måste du kontakta din kontaktperson på Posten och avkräva en förklaring.
Blir varubrev försenade pga utlämningsstället så tror jag att breven också blir det, med den skillnaden att du inte kan se det eftersom du inte har något kolli-id. Men om det är som du skriver, att förseningarna är värre för varubrev än för skrymmande brev, så måste ni ta reda hur hanteringen av de två skiljer sig från varandra. Din kontaktperson på Posten kan förmodligen inte svara på varför varubrev blir försenade. Men h*n kan säkerligen svara på vilka vägar försändelserna tar innan de når mottagaren. När du vet skillnaden, så vet du också vart felet uppstår. Själv har jag inte märkt någon skillnad mellan varubrev och skrymmande brev vad gäller förseningar. Jag tycker att aviseringen fungera miserabelt dåligt för båda, utan att kunna säga att det ena är sämre än det andra. Men jag ska förmodligen försöka hålla det hela under uppsikt och göra lite stickprov i fortsättningen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag har inte testat varubrev, men om de nu är spårbara, lämnar ni inte ut spårningsinformation till slutkunden? Det borde ju innebära att slutkunden ligger på och kontaktar utlämningsstället eller posten och undrar vad som händer?
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag blev e-handlare förra månaden och har redan skickat över 70 paket.
8 av dessa har i skrivandets stund inte kommit fram och försvunnit spårlöst dessutom. Jag har kontrollerat med varje ombud om paketet finns där, det gör det inte. Kunden har samma dag som vi skickat försändelsen fått sms om att "paketet är på väg". Men ingen avisering om att hämta ut. Pacsoft skakar bara på huvudet och säger att det händer så ibland eftersom att det är en relativt ny tjänst och att det kan finnas barnsjukdomar. Vi skickar ju ändå 20 miljoner försändelser per dag. Vad gör man? Höja priserna för frakten mot kund och välja en annan tjänst? Då försvinner vår affärside lite.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Skicka alltid så att du har kolli eller sändingsnr på varje sändning. Det går inte att skicka utan att kunna spåra det efterhand. Vi använder DHL och det funkar bra, när det inte gör det får vi tillbaka paketet och kan göra upp med kunden så att alla blir nöjda.
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej, Hur menar du? Ett sändningsnr/kolli nr skapas ju automatiskt när man reggar en ny "order" i pacsoft?
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|