FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Har ett litet dilemma som jag skulle behöva lite åsikter på. Det är så här att det gäller en kund som har två domäner. Första domänen var alltså den gamla sidan och är från 2007 Andra domänen är den nya namnet som reggades förra året. Det som har gjorts är att de gjort ngn form av vidarebefodring av den gamla till den nya. Vilket skapar en "spegelbild" av den nya webbplatsen. Så den gamla domänen är en exakt kopia (duplicate content!) av den nya. Den gamla domänen från 2007 rankar på ett väldigt bra sökfras "ord1 och ord2" på förstasidan men den andra domänen rankar jättedåligt (antagligen pga av duplicate content och nyare domän). Det låter kanske självklart att göra en 301:a och skicka all länkkraft osv till den nya domänen. Problemet är jo att den gamla domänen kommer droppa sin ranking och det garanterar jo inte att den nya domänen kommer upp på första sidan för "ord1 och ord2"- Jag förklarar för kund att jag inte kan GARANTERA att den kommer upp på förstasidan som den iof borde göra. Detta innebär att kunden kan tappa värdefull trafik under perioden tills det nya kickar in, och till och med inte inträffar. Men långsiktigt är det förstås 301a som gäller. Men hur hade ni gjort? Tacksam för alla info. Den gamla domänen rankar trots allt med det nya innehållet jäkligt bra med det är inte det företags namnet som används längre utan det är den nya domänen som gäller. Tack på förhand! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det beror lite på vad det handlar om för kund. Det är ju inte nödvändigt att ha företagsnamnet som domännamn om man till exempel driver en tjänst men för många är det naturligtvis självklart. Om kunden hör till den senare kategorin så finns det egentligen inget alternativ även om man råkar förlora lite länkkraft. Att köra bägge två parallellt en tid är en risk jag inte skulle vilja ta.
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Står in för ett liknade dilemma. Där har en äldre domän som har bra länkkraft från nätet, men vill ha bort namnet. Jag har testat och köra 301. på 2 sökord, hittills har det gått bra. Om man kör 301
![]() Den här sidan som skall flyttas har page rank, om fundera om man skall länka istället för att köra 301or , men det kanske är dumt? Citat:
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|