FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Goddagens.
Vi funderar på att byta CMS från Joomla till någonting annat för klarna.com Lösningen behöver skala i takt med organisationen (500 anställda idag) och det viktigaste är att den stödjer språkhantering på ett bra sätt och har en utvecklad rättighetshantering. Anställda utan programmeringsvana behöver kunna logga in och översätta artiklar såväl som input-fält i formulär. Rättighetshantering som stödjer att en viss person/roll får tillgång till en viss del av sidan. HR-avdelningen administrerar jobbsidan osv. Har ni några spontana tips? Hittills tror vi mest på drupal 7 men alla förslag är välkomna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Som gammal mambo/joomlaanvändare så säger jag Drupal. Där finns det en rättighetshantering jag har saknat sen dag ett i joomla. Annars blir det till att kosta en massa pengar i licensavgifter och inte får man mycket för de licenserna heller.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Jag är sugen på att lära mig Drupal efter några år av Joomla. Just rättighetshanteringen har blivit lite lättare sedan Joomla 1.7 kom men jag saknar användarvänligheten för en "vanlig Svensson" i Joomla. Det är ofta en ganska lång process att lära grunderna i Joomla åt en kund. Kör DNN på en hemsida och där är det otroligt smidigt. Dock är DNN väldigt begränsat. Hur är användarvänligheten i Drupal? Tex hur lätt är det att uppdatera hemsidan för en kund utan så stora datorkunskaper? Finns det några nackdelar med Drupal? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Gillar man inte Admin GUI:t så finns det andra "admin themes" man kan installera som är enklare. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Jag håller med föregående talare och kan rekommendera Drupal. Fördelen med Drupal om man skall jämföra det med likande CMS som t.ex Wordpress så är rättighetshanteringen överlägsen. Säkerheten är också väldigt hög i Drupal vilket bevisas då bland annat Vita Huset använder sig av det. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
"... då bland annat Vita Huset använder sig av det."
För några år sedan var det ett antal ambassader runt om i världen som kommunicerade i klartext som någon fiffig snubbe klurat ut via en bugg i det systemet som de använde. Nu har jag glömt namnet, men en aktad aktör KAN vara en garant... Men det har hänt att även dessa gjort bort sig!! :-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||