FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har under en tid haft fundering på att köra igång en server och skapa en s.k domän. Kort och gott att man loggar in från en Windows dator där information som program och uppdateingar skös i servern..
Precis som lite större bolag och även skolor mfl använder sig av. Nu är jag inte ute efter att ansluta mer än 3-4 datorer. Min fråga är, vad behöver jag för version på servern och är det någon speciell win version som behövs på datorerna? Någon hårdvara förutom servern? Tacksam för all input så jag har något att leka med under helgen ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Du behöver en terminalserverversion av Windows, till exempel Windows 2008. På klientsidan kör du en Remote Desktop-klient. Glöm inte terminalserverlicenser när du börjar köra det i skarpt läge.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Du menar alltså att du ska bygga upp ett system med antingen tunna eller tjocka klienter?
Skillnaden på de två varianterna är vart huvuddelen av beräkningarna sker, i tunna klienter sker nästan alla beräkningar i servern, medan tjocka klienter sköter det mesta av det själva. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
tack för era kloka svar, jag hade tänkt att köra i tjocka klienter där beräkningar dvs kapacitet för användning sköts av lokala datorn. Medan:
- Behörigheter, vad kan användaren göra etc - Någon typ av delad disk - Program samt uppdateringar till dessa ... ska finnas i serven. Så även om jag nu skulle få en krasch eller byta dator så har ja i princip samma inställningar i alla burkar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du behöver en Windows Server av version 2003 R2 Standard och uppåt.
Windows Home Server fungerar inte. Dina klienter måste ha Windows Professional/Business/Ultimate, dvs: XP Pro Vista Business Vista Enterprise Vista Ultimate Win 7 Pro Win 7 Enterprise Win 7 Ultimate Vad du gör på servern är att skapa en Active Directory-domän med (dcpromo.exe) eller wizardarna som finns. Glöm inte att servern MÅSTE vara lokal DNS i nätverket och samtliga klienter MÅSTE ha servern som primär (helst enda!) DNS. Kör du brandväggen som DNS eller någon extern DNS kommer klienterna inte hitta din server. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|