FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej,
Någon som vill tipsa om vad man ska tänka när man skaffar en htpc? Tanken är alltså en tyst burk som kopplas till en vägghängd skärm eller TV samt till en förstärkare som är kopplat till högtalarsystemet. Ej alltför stor skärm då den ska hänga på en ställning som ska kunna vridas ut från väggen. Man ska alltså kunna titta på webb-TV, surfa etc. Bör kunna starta på några sekunder, styras med fjärrkontroll och lätt kunna ha genvägar till olika playkanaler, youtube etc. Tacksam för förslag på hårdvara, mjukvara, skärm eller andra tips. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag har en ASRock 3d 330: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=447148
Fördelar: +priset +hdmi +storleken & utseendet +spelar hd bra +fjärrkontroll +lirar Ubuntu med Unity riktigt riktigt bra. Ubuntu Unity är ett bra val för en HTPC, enkelt & smidigt gränssnitt för användare. +xbmc lirar perfekt. en htpc är menignslöst utan xbmc ![]() Nackdelar: -Ljudnivån kan uppfattas som lite för hög om man sitter för nära. Vid 3-4 m är det inga problem. -Ubuntu krånglar lite med att få ut ljudet på hdmi. Går dock att fixa med lite hjälp från nätet. -Ubuntu har problem med vissa codecs. Beror förmodligen på den versionen jag kör. Välj LTS. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Jag har en http://www.xtreamer.net/xtreamer-SideWinder2/ och är väldigt nöjd med den. SVT playkanalerna har ngn fixat, annars kan man inte se det eftersom den inte har en inbyggd webbläsare.
Det har kommit en hel rad nya modeller med mer minne och cpu som gör den ännu grymmare. Jag är supernöjd med både bild och ljud. En bluray ser man utan problem. Jag har optik ljud och bild genom HDMI, fungerar galant. Jag har tyvärr inga för eller nackdelar. Min är extremt tyst och jag märker aldrig av den. Jag har även installerat ett plugin som gör att jag slipper packa upp rarfiler eller ändra filnamnet från .img till iso, detta sköter den helt själv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Släng ett öga på Boxee
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack för tips.
Hur fort man kan starta den, beror det på hårdvaran eller? Eller kan en windows med t.ex. boxee starta snabbare än om man inte har boxee? Är skärm eller TV att föredra med avseende på upplösning, kopplingsmöjlighet etc. om man ändå inte ska koppla in reguljär TV? Har någon av lösningarna möjlighet att spela in från skärmen till hårddisken? Eller finns det någon annan kompleterande extern lösning för det? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Jag kör boxee på en small form factor maskin från hp med någon standard c2d 3ghz cpu och nått billigt hdmi gfx kort.
Sen kör jag C: disken på SSD så jag inte behöver vänta på att disken skall spinna igång, så man kan köra sovläge och starta med fjärr om man vill men inget jag använder utan den står på hela tiden. Datadisken spelar mindre roll där filmer o sånt lagras då. Ang skärm eller tv så bör du ha någon form av HD kompatibel enhet, 720 eller 1080p, vanliga datorskärmar har varit "hd" kompatibla i 10år då de hanterar upplösningar över 1280x720 men sen kanske man inte pallar sitta framför en datorskärm ![]() Sen en annan sak, boxee native maskiner finns för 1500kr, Här är "special" länk till dustin med rabatt, http://www.dustinhome.se/product/501...uctImage_boxee Senast redigerad av BarateaU den 2011-09-01 klockan 08:27 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Kikat nått på apple TV?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Köp billigaste Mac Minin. Sen kan du köra Plex på den, då får du en bra htpc.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Jepp, Plex kör jag på min Mac Mini. Funkar grymt. Boxee ska också fungera med Mac Mini.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|