Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Fördel med högre tjänstpension eller högre lön?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-08-29, 18:32 #11
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Flitig postare

Ja, om man hellre eldar upp pengarna än betalar dem i skatt... huga...
andi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-29, 18:38 #12
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Nog för att skattesystemet slår helt fel. Jag jobbar extra för att det är roligt och får betala 50% i skatt för det. Jag har mycket svårt att förstå straffskatten på arbete. Det hade varit bättre med exempelvis 35% rakt av för alla.

Det är lite svårt att beräkna; men jag skulle nog som grundprincip föredra en hög lön och att kunna disponera pengarna själv direkt i så stor utsträckning som möjligt. Å andra sidan kan tjänstebilar och liknande vara intressanta alternativ beroende på situation.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-29, 18:49 #13
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Jag vågar alla fall säga vad jag tycker, även om du tolkar det på ett visst sätt.

Parasit syftar på personer som lever på andras bekostnad/pengar, även om det är ett starkt ord.

Och ja är regel arbetarklassen och låginkomsttagare som gnäller mycket, och är fel att gnälla över sin inkomst om man lever på bidrag eller skattepengar.

Visst finns det folk som gnäller över låg lön med, fast är ju upp till personen att utveckla sig.

Och är ju faktiskt så att det är tjänstemännen som brukar gå framåt i position, arbetarna brukar inte ha regel inte utveckla sig så mycket i livet.

Jag har levt med dåligt med pengar med i livet, fast har inte gnällt för att jag haft dåligt med pengar eller tagit några bidrag. Jag har dock utvecklas och byggt saker vidare just av intresse och att man vill få in mer pengar.

Accepterar dock inte åsikter från folk som ändå bidrar mindre än vad jag gör i skatt och tycker man ska betala massa skatt när man själv inte gör det i samma storlek.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-29, 18:58 #14

Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Nog för att skattesystemet slår helt fel. Jag jobbar extra för att det är roligt och får betala 50% i skatt för det. Jag har mycket svårt att förstå straffskatten på arbete. Det hade varit bättre med exempelvis 35% rakt av för alla.

Det är lite svårt att beräkna; men jag skulle nog som grundprincip föredra en hög lön och att kunna disponera pengarna själv direkt i så stor utsträckning som möjligt. Å andra sidan kan tjänstebilar och liknande vara intressanta alternativ beroende på situation.
Det är ju ett annat problem att svårt att arbeta sig upp en förmögenhet just för skatten, alla fall som anställd.

Ägare tar ju aldrig hur så mycket i lön så man får betala massa statlig skatt utan är ju aktieutdelning i Sverige eller via utländska bolag om det rör sig om större utdelningar.

Men är just det jag menar, skattesystemet är endast till fördel för arbetare och låginkommstagare.
Oläst 2011-08-29, 19:40 #15
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
...
Men är just det jag menar, skattesystemet är endast till fördel för arbetare och låginkommstagare.
No shit Sherlock! Kom gärna med förslag på hur ett skattesystem ska gynna dem som tjänar allra mest. Det är väl bara att acceptera att man lever i ett samhälle med skatter, eller flytta (helst flytta, så slipper vi höra på gnället, du gnäller ju som ett helt dussin arbetare).

Jag vet inte vad jag stör mig mest på, din människosyn, egoism eller fördomsfullhet, svårt val...

Gokväll!

Senast redigerad av andi den 2011-08-29 klockan 19:53
andi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-29, 19:58 #16
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Citat:
Ursprungligen postat av andi Visa inlägg
No shit Sherlock! Kom gärna med förslag på hur ett skattesystem ska gynna dem som tjänar allra mest.
1) En fast skattesats på allt arbete, oavsett inkomst
2) Bort med arbetsgivaravgifterna (ger större utrymme för löneökningar)
3) Bort med fastighetsskatten (Check)
4) Bort med förmögenhetsskatten (Check)
5) Sänk alla kapitalskatter till 20% (istället för att ha nån konstig mix på 20, 25 och 30%)
6) Sänkt bolagsskatt till 15-20% för mindre bolag
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-29, 21:33 #17

Bolagskatten kan vara som den är, om man hade haft en kapitalskatt på 0% på egna utdelningar i bolags man är storägare av.

Arbetsgivaravgifterna ingår även pension, men rimligtvis borde 10% av arbetsgivaravgiften sparas just i en fond eller liknande för den anställde. Antingen som dom anställda får ut när dom slutar, eller om dom skulle bli arbetslös/långtidssjuk.

Kommunalskatten borde sänkas med 7.5-10%, kommunen är väldigt dålig förvaltare av pengar. Mycket förlust på vägen, dom delarna som faktisk har pengar kvar slösas upp på något onödigt just för kunna få mer pengar nästa år vid budgeten.

Hög skatt segar ner tillväxt rätt mycket, även om man sänker skatterna så kommer folk spendera mer pengar vilket ökar tillväxten och dom får ändå tillbaka sin skatt i form moms och övrigt.

Även om en större andel skulle börja spara mer pengar så hade dom ändå fått pengarna i form av kapitalskatten om dom gör vinst eller ränta på sparade pengar.

Man kan undra hur många % av skatten som faktiskt försvinner i administrativa och dålig förvaltning av stat/kommun, skulle inte vara förvånade om det är över 10% av all skatt som betalas.
Oläst 2011-08-29, 21:52 #18
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
Min tjänstepensionsfråga var inte politisk tänkt när jag skapade tråden.

Har fått ett svar av patrikweb.

Korkad är den som vill betala skatt mer än man behöver.
Vad tror du att du får? Bättre skola, bättre polis? Jomen tjena, vi har ett av det högsta skattetrycken i världen och långtifrån den bästa skolan, bästa polisen, bästa sjukvården... Hade vi haft bättre politiker och någon som vågar något så kanske vi hade haft en ringled runt Stockholm för 20 år sen. Räckte inte skattepengarna för att någon fuskade med skatten eller var det någon som inte vågade?
rocky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017